Hieperdepiep, hoera! Het Witte Wief blies zojuist haar eerste kaarsje uit.
https://youtu.be/mtF9Gcft63kEn wat een eerste jaar hebben we erop zitten zeg. Iedereen heeft kunnen lezen over het inhouden van de motor en uiteindelijk de oplossing van dit probleem. Maar wat is er verder ook alweer gebeurd?
-Het positielicht rechtsvoor ging stuk, is vervangen voor garantie
-De lak bladdert van de achtervelg af
-De zuurstofsensor in de uitlaat bleek al langere tijd stuk, vervangen voor garantie
En voor onderhoud verving ik
-De orginele rollen bleken snel te slijten, hier gingen hele goedkope rollen voor in de plaats, welke een stuk duurzamer bleken
-De goedkope rollen werden gewisseld voor nog goedkopere sliding rollers uit China
-De uitlaat werd ontroest en gespoten
-De olie werd door de dealer bij 500km en bij 1500km ververst.
-Ik ververste de olie bij 2850km, en 5000km
-De naafolie ververste ik bij 6000km
Vanavond heb ik nog een paar schroeven ontroest, warmgestookt en met teflonolie laten afkoelen, in de hoop dat het er inbrandt. Wat daarbij opviel is dat in 1 paneel 3 dezelfde schroeven zaten en 1 afwijkende. Dit is mij meer opgevallen bij deze scooter. Ik denk dat het aan het vreselijk slordige werk van de leverende dealer ligt.
Telkens als ik de scooter erheen bracht is er wel iets waar ik mee terug moet of uiteindelijk zelf maar oplos. En dat begon al met een scheef gemonteerde kentekenplaathouder die ook nog eens los bleek te zitten.
Hier is duidelijk te zien hoe de houder de eerste rit steeds schever kwam te zitten.
Zelfs een positielicht vervangen kunnen ze niet zonder dat ik zelf weer nawerk ervan heb. De achtervelg zegt men behandeld te hebben, maar dat was een leugen. Ook zouden ze mijn uitlaat spuiten wat ze niet gedaan hebben. Dat was voor mij ook de druppel om er liever niet meer te komen. Als ze dit al niet kunnen, vertrouw ik ze geen motorrevisie toe.
Ook kreeg ik geen warm gevoel bij de manier hoe men mij af en toe te woord stond. Ik weet dat ik een veeleisende klant ben, maar ik betaalde er wel het volle pond voor de scooter. Met de duidelijke klachten die ik had wisten ze geen raad. Moteo overigens ook niet. Ik had echter het idee dat ik maar niet zo moest zeuren en vooral lekker wegblijven.
Er werd wel een leenscooter ter beschikking gesteld, ook in de weken dat mijn scooter bij Moteo stond.
En voor Moteo hoop ik dat ze snel de problemen de baas zijn. En dat het dealernetwerk raad weet met het karakter van de Witte Wieven. (ook de blauwe, zwarte en grijze hoor
) Wat dat betreft waren ze pioniers in de markt en hebben ze misschien wel de kastanjes uit het vuur gehaald. Meerdere merken komen nu met ECS en alle vergaarde kennis is hier 1:1 van toepassing.
De laatste paar duizend kilometer zijn voorbij gevlogen. Niet alleen omdat mijn woon-werk afstand vergroot is, maar ook omdat de scooter nu eindelijk prettig rijdt. Dit is MIJN Symphony ST.
Zoals het er nu voorstaat ben ik van plan door te rijden tot de scooter 3 is. De verwachting is dat er dan ongeveer 35-40.000 kilometers op staan. Dan kijken we wel weer rustig wat de markt ons dan te bieden heeft.
Uiteraard kan (motor)schade hier nog verandering in brengen, maar het bewijs is er dat deze scooters ook 60.000 kilometer zonder grote reparaties kunnen meegaan. En daar neem ik mijn feestmuts even voor af!