Verslag Port Zeelande tour

Gebruikersavatar
hanskleij
Voormalig STN Lid
Berichten: 550

Re: Verslag Port Zeelande tour

Bericht#11 » 10 sep 2015, 23:17

terusten Jan
0 x

Gaaspertje

Re: Verslag Port Zeelande tour

Bericht#12 » 11 sep 2015, 10:13

Bij deze een verslagje i.v.m de tour van gisteren:

Ik was al om 04.00 uur mijn bed uit en maar een bakkie koffie gemaakt ik voelde mij wel redelijke en dacht kan wel naar Maasland rijden, na veel wikken en wegen heb ik hiertoe besloten na overleg met mijn supervisor Tonny. :D
Tonny heeft koffie en broodje gemaakt om mee te nemen en om 07.15 uur ben ik op de plof gestapt en op mijn akkertje met twee tussenstops naar Maasland gereden.
Al snel kwamen de andere rijders aankachelen en nadat iedereen aanwezig was begon de rit.
Het was een mooie en leuke rit een aantal plaatsen kwamen mij wel bekend voor maar ook zijn we op plaatsen geweest die ik nog niet kende en het weer werkte prachtig mee heerlijk zonnetje wat wil je nog meer.
Het was onderling een gezellige en spontane boel en wil iedereen bedanken voor de gezellig dag en in het bijzonder Jan-H voor de organisatie.
Bij de pont afscheid genomen van Bram die daar huiswaarts ging, Jan-H ,Arvid,Henk,Tineke,Gerhart en ik zijn daarna verder naar Rozenburg gereden en daar weer de pont gepakt en zo verder naar het Sonnetje waar de rit was begonnen .
Daar heb ik van iedereen afscheid genomen om de terug rit naar huis te maken en om klokslag 21.10 uur kwam ik thuis binnen rollen met 321 gereden kilometers op de teller.
Het was weer een mooie dag om niet te vergeten. :) :) :)
0 x

Stephan

Re: Verslag Port Zeelande tour

Bericht#13 » 11 sep 2015, 10:25

Dat was een mooie dag zo te zien!
Bedankt voor het organiseren en delen van de verslagen en foto's!
0 x

Gebruikersavatar
Henk Roeleveld
Berichten: 141

Re: Verslag Port Zeelande tour

Bericht#14 » 11 sep 2015, 10:40

Jan, bedankt voor deze mooie trip. Misschien komt er nog tripje. :D De afsluiting bij het Sonnetje was ook leuk.
0 x
Ik rij op een Kymco G-Dink 08-2013

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Verslag Port Zeelande tour

Bericht#15 » 11 sep 2015, 10:55

Jullie hebben een mooie dag gehad. Mooie verslagen en foto's

Mtvrgrt kees
0 x

Tineke

Re: Verslag Port Zeelande tour

Bericht#16 » 11 sep 2015, 22:06

Na 3 dagen touren eindelijk weer thuis met 692km achter de kiezen. Later volgt verslag.
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Verslag Port Zeelande tour

Bericht#17 » 11 sep 2015, 22:26

Gerhard en Tineke, goed te lezen dat jullie weer veilig zijn thuisgekomen.
Gelukkig hebben de Rotterdammers de Red Lady van 10 's nachts netjes laten staan, anders had dit bericht wel anders geklonken.
Allemachtig! Wat een afstand hebben jullie moeten rijden voor deze rit naar Zuid-Holland en Zeeland. :o
Maar het was leuk en gezellig.
Goed weekend en voor straks welterusten.
Jan.
P.s. mijn verslag en foto's zet ik morgen of zondag op het forum.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Okocis
Voormalig STN Lid
Berichten: 870

Re: Verslag Port Zeelande tour

Bericht#18 » 11 sep 2015, 23:35

Bedankt voor de verhalen en de foto's,fijn om te lezen dat jullie het naar je zin hebben gehad.

Groeten van Siem.
0 x
Ik nu een andere kijk op het leven heb.

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Verslag Port Zeelande tour

Bericht#19 » 12 sep 2015, 12:23

Op de valreep nog een kort verslag en wat plaatjes van de gezellige tour naar Port Zélande, waar later besloten werd door te rijden naar Zierikzee op het Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland.
Veel is al gezegd en geschreven, dus beperk ik mij tot een paar zaken die mij zijn bijgebleven.
Bij aankomst bij 't Sonnetje waren Gerhard en Tineke al aanwezig vanuit hun BB in Rotterdam en tot mijn verbazing stond Gaaspertje in vol ornaat met hen te praten. Even later volgde Arvid op zijn Tweet en daarna arriveerde Henk Roeleveld op zijn grijze toerscooter.
Tijd om naar de veerpont van Maassluis te gaan om op Rozenburg Bram op te pakken. De rit startte met zicht op de havens van Europoort en via diverse bruggen rijden we richting Brielle op het eiland Voorne. Via het gehucht Vierpolders over het bromfietspad langs de N57 naar de Haringvlietsluizen en dam, die het achterland beschermen tegen de al maar stijgende zeespiegel.
Na de grote watersnoodramp van 1953 zijn de Deltawerken opgestart die tot nu toe gezorgd hebben, dat iedereen in dit voormalige zeedelta gebied, droge voeten houdt. Op veel van deze bouwtechnische kunstwerken hebben wij op deze tour gereden en het is bijna niet te geloven dat daar vroeger alleen maar water was, dat bij een noordwesterstorm en springtij voor zoveel leed heeft gezorgd.
Via het vissersdorp Goereese Hoofd zijn we door het duingebied van Ouddorp aangeland bij De Mekkerstee, daar worden een paar honderd geiten gehouden, die de melk leveren voor grote hoeveelheden geitenkaas. In de Landwinkel is deze te koop naast andere souvenirs. In det lunchroom hebben we wat gegeten en even de geiten bekeken en de kaasmakerij. Buiten lagen een aantal biggen lekker in de zon te suffen, terwijl de zeug heerlijk in de modder aan het wroeten was.
Om bij de Brouwersdam te komen moesten we heel de kop van het eiland rond dwars door de duinen en langs de rode vuurtoren van Ouddorp. Ook langs een NAVO radiostation, dat vooral in de jaren van de Koudeoorlog ons tegen een vijand moesten beschermen. Ik vermoed dat daar onder het zand nog altijd mensen werken die de ether afluisteren naar mogelijke indringers van ons luchtruim.
Het wordt toch nog een heel verhaal beste mensen.
Rond 14.30 uur was daar dan Port Zélande met zijn vakantiehuizen en gigantische jachthaven met alle daarbij behorende zaken als: Portaalkraan om schepen op de kant te zetten, reparatieloodsen, verkoopkantoren van scheepsmakelaars, showrooms om een bootje te bekijken en te eventueel te kopen, enz.
En daar was Piet uit Goes, die we echt te lang hebben laten wachten door het bezoek aan De Mekkerstee. Sorry Piet en nog een keer dank voor je geduld.
Na overleg wat nu te doen, kwam Piet met het voorstel om verder te rijden naar het reeds genoemde Zierikzee.
Via Scharrendijke dwars het eiland door naar deze oude visserijhavenstad met zijn prachtige redershuizen en fraaie kerktoren.
Daar lekker op een terras gegeten en werd het tijd om weer richting Maasland te gaan.
De onvermoeibare Piet heeft ons door Zierikzee geloosd, waar hij via de Zeelandbrug (5 kilometer lang) over de Oosterschelde naar Goes kon rijden.
Vandaar heeft Bram, zoals door hem beschreven, de terugweg geleid. Verder is het vervolg tot aan het start/afscheidspunt al uitgebreid besproken door de deelnemers, dus kan hiermee de Port Zélande Tour alweer worden bijgeschreven in het STN Tour archief.
Groet,
Jan H.

Afbeelding
Gerhard test de Red Lady van 10 op sterkte.
Afbeelding
Daar is Henk Roeleveld.
Afbeelding
Even de benen strekken bij de Haringvlietdam.
Afbeelding
Daar liggen onze karbonaden lekker in de zon. (sorry biggen).
Afbeelding
Aankomst Marina Port Zélande.
Afbeelding
Mooi, wat gaan we nu doen?
Afbeelding
Piet heeft een idee!
Afbeelding
Tijd en navigatie worden gecheckd.
Afbeelding
We zijn in Zierikzee op de markt.
Afbeelding
De tour(lijder) ziet dat het goed is!
Afbeelding
Terug in 't Sonnetje wordt nog lekker gegeten en nagepraat.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Tineke

Re: Verslag Port Zeelande tour

Bericht#20 » 12 sep 2015, 14:54

Woensdag zijn we rond 8 uur vertrokken. Het was best koud en mistig en het vocht plakte aan de buitenkant van het vizier van de helm waardoor je met open vizier moest rijden om nog wat te kunnen zien. Gelukkig werd het langzamerhand steeds beter en begon later de voorspelde zon er door te komen.

Omdat we alle tijd van de wereld hadden om van oost naar west te rijden hadden we besloten om een toeristische route te nemen. We gingen door de Achterhoek...

Afbeelding
In Hengelo (Achterhoek)

uiteraard even mijn geliefde Posbank mee pikkend. We hebben daar even een stop gemaakt en ik heb genomen van een cappuccinootje met een honingwalnoottaartje en Gerhard nam een broodje kroket.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even later willen we via Arnhem de Neder-Rijn oversteken wat helaas best lastig blijkt te zijn als je daar de weg niet kent. Eenmaal aan de overkant zijn we zo veel mogelijk langs de rivier blijven rijden. Wauw wat mooi!

Afbeelding

Afbeelding
Scootertjes hebben soms dorst, dus daar werd ook voor gezorgd.

Daarna wilden we naar Beneden-Leeuwen om daar de Waal over te steken maar dit is ons niet gelukt. Ons hele plannetje om via Heusden en later een mooi stopplekje aan te doen bij Werkendam viel hiermee in het water. Maar goed, we zijn daardoor langs het Amsterdam-Rijnkanaal richting Wijk bij Duurstede gereden. Op een gegeven moment kwamen we op die manier weer bij Nieuwegein uit. Geen geliefde stad omdat we daar eerder ook heel moeizaam het water over kwamen. Gelukkig had Tonny ons nog niet zo lang geleden daar over de brug geloodst dus dit keer ging het goed. Toen zijn we langs de zuidkant van de rivier verder gereden. Deze route kende we nog van de eerder gereden Rivierentour. Bij Nieuwpoort met de pont naar Schoonhoven overgestoken en toen over landelijke wegen richting Rotterdam. Waar we voor 2 nachten een goedkoop B&B hadden geboekt in de wijk Spangen.

Maar eerst onze magen gevuld. Gerhard had spareribs en ik tagliatelle (pasta) met champignonsroomsaus en een quiche met spinazie en camembert. Iets voor 7 uur parkeerden we onze scooters bij het B&B. Helaas geen plek waar onze scooters binnen geparkeerd konden worden of op een andere plek achter slot en grendel. We zetten de scooter vast aan een hekje schuin tegenover het B&B. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet echt een goed gevoel bij had. Maar het was niet anders.

Afbeelding
Ons uitzicht vanuit ons B&B.

Afbeelding
Zo gingen The Red lady en Granny de nacht in.

Voor onze kamer moesten we eerst 3 smalle trappen op die voor Gerhard met zijn topkoffer best lastig was. De kamer op zich was keurig. Het ontbijt de volgende ochtend was ook goed. Broodjes, fruit, divers beleg, sapjes. Met zo'n ontbijt konden we de dag weer goed beginnen. Onze scooters stonden gelukkig nog ongeschonden op de plek waar we ze de avond ervoor hadden neergezet. En even later zaten we weer op de scooters richting 't Sonnetjes in Maasland, het afspreekpunt van de tour.

We waren er vroeg (zo'n 3 kwartier voor de vertrektijd) toch waren we niet de eerste. Gerrit was er al. Hij was zonder dat ie zich aangemeld had aan komen waaien. Even later arriveerden ook de anderen.

Afbeelding
The Red lady heeft het zwaar gehad met deze tour.

Zoals met de meeste tourtjes had ik geen idee waar we rijden maar mooi was het er wel. Gestopt bij een water (Haringvliet?) waar Jan weer van alles over wist te vertellen.

Afbeelding

Vlak na dat we daar weer vertrokken ging er een brug open, en zo gingen weer wat kostbare minuten voorbij.

Afbeelding

Even later nog een stop bij een geitenboerderij waar we wat genuttigd hebben.

Afbeelding

En natuurlijk even gekeken bij de geiten, varkens en konijnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De konijnen waren echt groot!

Afbeelding

Afbeelding

Maar het kijken daar niet al te lang gemaakt want Piet uit Goes stond bij de haven van Port Zélande op ons te wachten en we liepen 2 1/2 uur achter op schema. Blijkbaar heeft Piet heel veel geduld want hij stond nog op ons te wachten. Petje af.

Afbeelding

Afbeelding

Ik dacht eerder dat ik met deze tour in Zeeland zou rijden waardoor ik in alle provincies van Nederland zou hebben getourd, maar Zeeland zou ik via de officiële route net niet in rijden. Maar Piet kwam op het idee om met zijn alle naar Zierikzee te rijden en daar even een terrasje te pakken.

Afbeelding

Dus YES, ik heb nu ook in Zeeland gereden. Zierikzee is een mooi plaatsje en na het terrasje namen we vrij snel weer afscheid van Piet. Bram nam nu het voortouw en heeft ons via een heel andere route weer richting een pont gebracht.

Afbeelding

Daar nam Bram afscheid van ons en wij reden met nog een mannetje minder weer verder. Dat de terug weg niet goed gepland was was wel duidelijk. Vooral bordjes Rozenburg volgen bracht de nodige verwarring omdat je dan heen en weer bleef rijden. Dus gekozen voor een andere route buitenom. En dat ging goed. Dan nog even met het pontje en niet veel later waren we weer bij 't Sonnetje.

Logisch dat Gerrit meteen door naar huis wilde, hij had nog zeker 80 km te gaan voor ie weer thuis zou zijn. Mijn waardering heb je en top dat je ons de hele rit gezelschap hebt gehouden. Het is altijd leuk je er bij te hebben. De overgebleven mensen zijn nog wat gaan eten in het pannenkoekenrestaurant, alleen Jan hield het bij een drankje. Hij moest zo weer naar huis.

Afbeelding

Samen met Henk en Arvid nog een hele tijd daar gezeten tot het toch echt tijd werd om naar huis te gaan, wat voor ons het B&B is. Daar aangekomen de scooters weer aan het hek gezet. De trappen weer op. Even na gepraat, opgefrist en het bed in om de volgende ochtend weer fris op te staan.

En die volgende ochtend na het ontbijt meteen op de scooters gestapt om naar My Scooter Shop in Noorwijkerhout te gaan. Gerhard zijn Granny (Grand Dink) heeft nogal last van een dip bij het optrekken. Die na verschillende rolletjes e.d. niet op te lossen leek. Vandaar een afspraak gemaakt met een dealer die ons hopelijk wel kon helpen. Zul je altijd zien dat de Granny het ineens redelijk doet. Maar goed, de afspraak was gemaakt, dus op naar de dealer.

Van horen zeggen is het soms lastig om Zoetermeer door te komen. Wij kozen dus voor een andere route. Via Delft en dan via Voorburg richting Leiden en dan zo naar Noordwijkerhout en dat ging helemaal perfect. Rond 10.30 uur kwamen we daar aan.

Afbeelding

Jos Koelwijn himself ging met Granny aan de slag. Vraag me niet wat hij allemaal gedaan heeft maar Granny loopt weer als een tierelier. Top dat deze dealer kan wat andere dealers niet voor elkaar hebben gekregen en tijd voor ons vrij maakte, want druk had hij het zeker. En Gerhard was helemaal trots toen Jos zei dat deze Dink het beste reed van alle Dinks waar hij ooit op gereden had. Met een goed gevoel en vele tips rijker vertrokken we om 12.45 uur weer uit Noordwijkerhout.

Bij Lisse kwamen we Jan Koning nog tegen die net zijn Rode Dink had verkocht en de nieuwe eigenaar even op weg hielp. Na een praatje gingen we weer verder. Gelukkig hadden we alle tijd van de wereld want we hebben echt heel veel omleidingen gehad en hier en daar raakte we het spoor af en toe bijster. Omdat we daardoor toch al uit de route waren vroeg Gerhard of ik nog via dat luxe straatje bij Vinkeveen wilde rijden. Ja, dat leek me wel wat, dus wij daar heen. Aan die straat wonen veel rijke lui en aan beide kanten ligt water. Helaas zie je dat water zo goed als niet als je op de weg rijdt dus het viel me een beetje tegen. maar dat geeft niet, ik weet nu hoe het eruit ziet.

Al met al tikte het klokje vrolijk verder maar de nog te rijden kilometers slonk amper. Zelf had ik het gevoel van als we maar bij Hilversum zijn, dan weet ik een beetje waar we rijden en krijg ik het gevoel voor de nog te rijden kilometers terug.

Afbeelding
Stop onderweg.

Afbeelding
Heerlijk genieten op een terras.

Ik dus blij dat we bijna bij Hilversum zijn, vraagt Gerhard of ik in ben voor een paar kilometertjes extra. We gaan dan via een heel toeristisch weggetje naar Nigtevecht en dan even later ook weer terug. Echt genoten van dat stukje maar er ging toch meer tijd in zitten dan gedacht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Nijkerk een patatje gegeten. Daarna weer verder en er meer vaart ingegooid omdat we toch wel een keer thuis wilde komen. Vanaf Voorthuizen herkende ik de weg en heb ik de rest voorgereden (zonder navigatie) ik was in mijn hoofd nog zo fris als een hoentje en alles ging prima. Om 22.00 uur reden we de parkeergarage in. Drie fantastische tourdagen gehad. Ik zou het zo weer over doen voor zo'n heerlijk los tourtje als die van Maassluis naar Port Zélande, of eigenlijk Zierikzee en weer terug. Dank jullie wel.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2015”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer