Ik ben gisteren samen met Arold en Wanda naar de meeting gereden.
Het weer was best wel frisje maar later op de dag toen de zon doorbrak werd het snel aangenaam. De reis verliep voorspoedig. Eenmaal gearriveerd netjes aangemeld en het terrein opgereden. Het gehele terrein was netjes verzorgt als ook afgezet. Al gauw kwamen Bram, Jan, Rene naar ons toegelopen.
Ik had mijn oog meteen op de rollerbank laten vallen welke pal voor mijn scooter gestationeerd was
Dus samen met Arold en Wanda richting de rollerbank. Arold mocht als eerste en de gek vroeg mij om aan de politie te vragen meneer in de boeien te laten slaan
rara mensen die Brabanders
meneer had zijn oog laten vallen op een mooie vrouwelijke agente. Ik heb daar maar geen gehoor aan gegeven
De scooters van Arold en Wanda werden in orde bevonden en toen... tja .... en toen mijn GD. De 3 agenten wisten ff niet hoe ze er mee om moesten gaan. Hij werd eerst van alle kanten bekeken en toen ... moest die erop. Het ws dus niet gezegt zo gedaan gelet op de omvang en het gewicht
Maar goed .... met vereende krachten stond hij dan eindelijk erop. Vol verwachting klopt mijn hart omdat de teller een top aangeeft van tegen de 60. De uiteindelijke meeting kwam uit op 47 kmh op de rollerbank
maar goed lekker save dus
met vereende krachten werd mijn GD weer van de rollerbank af gereden.
De meneer agent welke de controle uitvoerde gaf complimenten betreffende verzorging en uiterlijk. Ook de verlichting was uitmuntend te noemen en kreeg nog de vraag of he nu een motor of bromfiets zou zijn. Met een brede glimlach gaf ik te kennen dat meneer maar naar het kenteken mocht kijken en tot zijn verbazing .... juist ... een bromfiets dus
Later ben ik met dezelfde meneer in gesprek gegaan en heb deze een aantal vragen mogen stellen betreffende de rollerbank. Meneer zelf gaf te kennen dat de rollerbank niet helemaal correct is en zij dat hij liever een scooter al rijdende controleert op snelheid dan via de rollerbank. Het eea heeft te make met gewicht wind etc etc etc....
Verder werd er te kennen gegeven dat de rollerbank een afwijking heeft van 3 km in de plus. Desondanks dat deze geijkt is. Op de as waar het achterwiel op draait is en centrifugaal koppeling met rolletjes gemonteerd welke naarmate de snelheid hoger wordt in werking treed en zo rijwind zoals tegen wind en bergop nagebootst wordt.
Samen vatting,
Naar zijn zeggen is de rollerbank dusdanig afgesteld dat het
altijd ten voordele voor de eigenaar van de scooter uitvalt en er dus
weldegelijk rekening wordt gehouden met weersomstandigheden en gewicht.
Op mijn vraag welke luide, als een scooter meer dan 100 kg weegt, is men dan niet verplicht om erop te gaan zitten als de rollerbanktest wordt afgenomen ?
Antwoord:
JA !! Hierbij zou de gemeten snelheid dan nog meer gunstiger uitvallen ten voordele van de eigenaar van de scooter.
De correctie: Er wordt pas een correctie uitgevoerd van 50 kmh en hoger. Dus alles wat onder de 50 kmh wordt gemeten wordt er
GEEN correctie op toegepast.
Meneer agent was hierin open en duidelijk in.
Hopelijk heb ik nu voor menig een beetje twijfels weggenomen omtrent een rollerbank test.Vanuit de rollerbak meteen door richting de motor rijles afdeling. Wat was dit spannend. Veel vragen gesteld alvorens meer erop mocht. Het betrof een 500cc motor welke geknepen was. Mijn fout hierin was dat ik het motorpak volledig aanhad. Hierdoor had ik te weinig bewegingsvrijheid meer om ontspannen op de motor de rijles te toen. Ik vond de les heel leerzaam en had bewondering op de manier hoe de les werd gegeven.
Ook al wist ik waar de versnellingen zaten, 1 omlaag, rest omhoog, mocht men alleen de eerste versnelling gebruiken
maar goed .... meer was ook niet nodig want bij het minste beetje meer was men al gauw aan de overkant
Arold besloot om met zij gd naar de rijles instructeurs te gaan. Dus ik ook met mijn gd er achteraan. Ze wisten niet hoe ze moesten kijken en waren erg onder de indruk
De rij instructeur zag er vanaf om op mijn gd een stukje te rijden omdat hij vond niet vertrouwt te zijn met een GrandDink na een poging op de GD van Arold
Al met al een top dag gehad.
Had geen tijd om foto's te maken. Maar deze zijn al uitgebreid geplaatst
Ik wil de organisatie bedanken voor de uitvoering en verzorging van het geheel. Zeer professioneel opgezet compleet met EHBO.
Verder wil ik alle mensen bedanken voor het maken van de foto's en filmpjes.
Op de terug weg bleek dat de uitlaat van de scooter van Wanda gebroken was omdat er een bout uitgelopen zou zijn. Met een spanband werd de uitlaat gesteund en kon Wanda toch door blijven rijden. Ben benieuwd wat nu de oorzaak is geweest.
We hebben samen nog ff een tussen stop gemaakt voor koffie e.d. in Heusden. Opeens zag ik kersverse appelflappen liggen en wel zoveel dat ik ze eigenlijk allemaal wilde mee nemen
maar toch maar niet gedaan. Ze waren nog warm dus vers vanuit de oven en dus ... Arold bevolen buiten te blijven
en heb allen dus ook schoonheid getrakteerd op een over heerlijke super grote appelflap
Daarna toch maar nog 2 laten inpakken voor het thuisfront
Bedank mensen
Mtvrgrt kees