Bluetooth headset in helm bouwen

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Bluetooth headset in helm bouwen

Bericht#1 » 21 jul 2017, 23:31

Op ebay kocht ik deze headset.

Afbeelding

Voordat je verder leest, eerst dit:
Je helm draad je voor je eigen veiligheid. Elke aanpassing hieraan is van invloed op je bescherming in het geval van een val of aanrijding. Denk dus goed na of je wel aanpassingen wilt doen! Dit is op eigen verantwoordelijkheid en bij twijfel raad ik je af om verder te gaan.

Dat gezegd hebbende, aan de slag. :)

Het setje kwam keurig verpakt over uit China.

Afbeelding


En uit de doos is het niet meer dan dit.

Afbeelding


In eerste instantie dacht ik het wel ergens bij de wangkussens er tussen te proppen, maar mijn helm is hiervoor niet geschikt. Geen ruimte voor deze set.
De piepschuimen binnenschaal kun je deels uit de helm halen. Hoe dit moet zal per helm verschillen. Dit is GEEN howto, dus ik ga ervan uit dat als je het risico neemt om je helm te gaan aanpassen, je handig genoeg bent om de binnenschaal los te krijgen.
Dan zie je dus hoeveel ruimte het opeist.

Afbeelding


Na enige twijfel en wat zoeken waar de boel ongeveer moest komen, toch besloten te gaan aanpassen.

Afbeelding


En na wat gepluk in het piepschuim, ziet het er dan zo uit.

Afbeelding

Afbeelding


Vanzelfsprekend moet het velletje bekleding er weer overheen getrokken worden.

Nadat de boel in de helm geprutst was, zag het er zo uit.

Afbeelding


Resultaat: Redelijk. Ik ben nogal gek van muziek, dus luister er het meest muziek mee. Er zit nauwelijks bas in het geluid. Zelf heb ik het zo hard dat ik nog wel de omgeving kan horen. Verwacht geen wonderen van deze set. Het is meer achtergrondmuziek zeg maar.

Wat kun je er nog meer mee?
- Bellen
- Navigatiegeluid
- Verbinden met je laptop. (zie doos) :crazy3:

Ik heb geen spijt van deze set. Vandaag een rit van 46 kilometer gemaakt en dat rijdt een stuk leuker met wat muziek op de achtergrond. :thumbsup: :music:
Laatst gewijzigd door M.L. op 26 okt 2018, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Bluetooth headset in helm bouwen

Bericht#2 » 21 jul 2017, 23:46

Ik heb ook zo'n China setje ingebouwd.
Bij mijn helm zaten er dan wel van die voorgevormde cups in.
Maar wat je al zei. Geen bas.
Toch is het op lange eenzame stukken wel lekker als je ff je favoriete muziek kunt luisteren of eventueel de navigatie-truus aan kunt zetten.
Ik ben er blij mee.
Heb echter nog steeds een vraag.
Klinkt een set van 200 Euro ook 8 x beter als 1 van een geeltje (want dat kost de mijne ongeveer) ?
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Bluetooth headset in helm bouwen

Bericht#3 » 21 jul 2017, 23:50

stoyanov schreef:Heb echter nog steeds een vraag.
Klinkt een set van 200 Euro ook 8 x beter als 1 van een geeltje (want dat kost de mijne ongeveer) ?

Goede vraag! De mijne kostte mij een euro of 15. Ik ben wel benieuwd of duurder beter is. Wat je wel hebt bij de merksets is een knobbel aan je helm. Leuk als je de boel wilt bedienen, niet leuk als je helm in je buddy moet. Dat is bij deze set geen enkel probleem.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Bluetooth headset in helm bouwen

Bericht#4 » 21 jul 2017, 23:56

Meatlove schreef:
stoyanov schreef:Heb echter nog steeds een vraag.
Klinkt een set van 200 Euro ook 8 x beter als 1 van een geeltje (want dat kost de mijne ongeveer) ?

Goede vraag! De mijne kostte mij een euro of 15. Ik ben wel benieuwd of duurder beter is. Wat je wel hebt bij de merksets is een knobbel aan je helm. Leuk als je de boel wilt bedienen, niet leuk als je helm in je buddy moet. Dat is bij deze set geen enkel probleem.


Daarentegen haal ik de knobbel van de helm als ik wil opladen.
Kan dat bij de jouwe ook?
En ja... de 'knobbel' en dan met name de stekkerverbinding is kwetsbaar...
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Bluetooth headset in helm bouwen

Bericht#5 » 22 jul 2017, 00:00

Er is een loshangende usb-connector die je uit je helm kan laten steken. Die heb ik tussen de bekleding en de kraag geduwd.
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Bluetooth headset in helm bouwen

Bericht#6 » 28 aug 2017, 19:35

Na een maandje gebruik even een update.
Over de accuduur ben ik zeer te spreken. Gaat met gemak 2 werkweken mee (2x 15 minuten per dag) en kan dan nog een toertocht van 1,5 uur volhouden. Als er een gesproken melding 'battery low' komt, is het apparaat na 5 minuten ook leeg.
Opladen doe ik met een powerbank en duurt ongeveer een uur of 2-4. (hou het niet echt bij)

Bellen is niet te doen. Als je stilstaat kun je prima een gesprek voeren. Doe je je systeemhelm dicht, klinkt het aan de andere kant hol en ga je rijden kan men je niet meer verstaan. Praktisch is het alleen geschikt om muziek mee te luisteren.

Dat is dan ook wat ik ermee doe. Er zitten 3 toetsen op die je, tussen je kin en helm, net kunt bedienen met je blote vinger. Met een handschoen aan niet.

Het absolute voordeel is dat je alle delen in je helm gemonteerd hebt. Zo past mijn helm gewoon nog in mijn buddy.
En het houdt het vreselijke windgeruis wat weg. Want de helm van de Lidl moet je niet kopen als je echt veel op de scooter zit, want dan wordt je helemaal gek...
1 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Bluetooth headset in helm bouwen

Bericht#7 » 28 aug 2017, 22:46

Lekker hè? Muziekje in je helm.
Vanmiddag ook effe een sliertje mp3's gespeeld.
Jaren '80 herrie.
Kajagoogoo, Yazoo, Duran Duran, Spandau Ballet, Brother Beyond en dat soort herrie.
Dan is het wat minder eenzaam tussen de weilanden.
2 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Bluetooth headset in helm bouwen

Bericht#8 » 28 aug 2017, 23:10

Bij mij is het After Forever, Slayer, Muse, Manic Street Preachers, Stream of Passion en zo her en der wat blues en andere rockmuziek wat er meestal gedraaid wordt.

Overigens heb ik een Spotify abonnement. Scheelt een hoop tijd aan downloaden/overzetten naar mp3. En je kunt nog eens wat anders luisteren dan alleen maar telkens hetzelfde. :)
1 x

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer