ONDERHOUD / REVISIE

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#111 » 31 jan 2020, 22:21

Goed bezig, man. :thumbsup:
0 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#112 » 02 feb 2020, 13:19

Succes Jan met de inbouw van de lagers.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 822

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#113 » 16 mar 2020, 16:12

Al een tijd geleden ben ik begonnen om de lagers uit m'n voorwiel er uit te krijgen. Nu deze zaten muurvast en heb ik er één totaal aan gort geslagen. Toen kon ik de afstandbus die er in zit er uit halen. Nu is het mogelijk om het andere lager met een paar tikken er uit slaan. De buitenste ring die aan de andere zijde nog zat bleef dus zitten. Deze heb klus heb ik maar even uitbesteed. Even een dwars staafje gelast (aanpikken) Hierdoor krimpt vervormt ook de buitenste schaal van het achter gebleven lagerring. 2 tikken met een hamer via de andere kant op een staaf ijzer en hij lag op de grond.
Afbeelding
Even aan de binnenkant met waterproof schuurpapier alles glad geschuurd en met pasta gepolijst.
Nu het vandaag goed weer is maar een stellage gemaakt om de nieuwe lagers er in te doen.
Afbeelding
Met een draad eind en met dop maat 24 en met moer het lager naar binnen getrokken
Afbeelding
Vooral zorgen dat het lager recht er in wordt getrokken.
Afbeelding
Aan de andere zijde dezelfde procedure en niet vergeten om de afstandbus als eerste er in te doen
Afbeelding
Zo m'n lagers zitten netjes op z'n plaats.
Afbeelding
Nu nog even de remklauw schoonmaken nu ik er makkelijk er bij kan en kan ik binnenkort weer rijden. :yahoo:
Laatst gewijzigd door Oldy op 16 mar 2020, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
5 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#114 » 16 mar 2020, 16:20

Knap gedaan Jan. :thumbsup:
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marco_61
Voormalig STN Lid
Berichten: 723

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#115 » 16 mar 2020, 17:35

Ziet er netjes uit. Chapeau.
Gr, Marco.
0 x

Gebruikersavatar
Victor-San
Berichten: 675

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#116 » 16 mar 2020, 18:13

:thumbsup: :sct1:
0 x

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1146
Contacteer:

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#117 » 16 mar 2020, 18:21

Oldy schreef:M'n Tjonge wat een probleem om de veer op de standaard te krijgen. Gelukkig advies op de chat box gekregen en nu toegepast. Met een sterk touwtje dubbel en dan naar achter trekken ging na vele keren proberen uiteindelijk goed :o
Wat een kracht moet je ontwikkelen en dan ook nog sturen.


Tip ... een goede veertrekker kan je simpel zelf maken, je koop een stevige wielspaak met moertje , je pak een stukje dunwandige Cv pijp van 15mm, in het midden van de Cv pijp boor je 1 gaatje , Spaak er door heen ... moertje er op , en je heb een stevige veertrekker. :thumbsup:
2 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#118 » 16 mar 2020, 18:24

De vakman is aan het werk geweest.
Keurig gedaan, Jan.

gr, Henk
1 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#119 » 17 mar 2020, 04:11

Brute-Force schreef:
Oldy schreef:M'n Tjonge wat een probleem om de veer op de standaard te krijgen. Gelukkig advies op de chat box gekregen en nu toegepast. Met een sterk touwtje dubbel en dan naar achter trekken ging na vele keren proberen uiteindelijk goed :o
Wat een kracht moet je ontwikkelen en dan ook nog sturen.


Tip ... een goede veertrekker kan je simpel zelf maken, je koop een stevige wielspaak met moertje , je pak een stukje dunwandige Cv pijp van 15mm, in het midden van de Cv pijp boor je 1 gaatje , Spaak er door heen ... moertje er op , en je heb een stevige veertrekker. :thumbsup:


Foto's ... of een how to. (Graag)
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 822

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#120 » 18 mar 2020, 21:11

Vandaag niet zo hard hoeven te werken en de temperatuur is redelijk. Dus had genoeg puf over om de remklauw aan te pakken. Gelukkig heb ik hem al eens eerder er af gehad en alle bouten, inbussen ingevet. :thumbsup: Nu is alles makkelijk los te krijgen. Tjonge wat ziet dat er uit na een jaartje. Na schoonmaken en daarna polijsten met chromepasta zie je het verschil. Rechts is de gepolijste en links de onbehandelde.
Afbeelding
De remblokken zijn nog niet versleten dus die plaats ik terug
Afbeelding
Ik maak ze goed schoon en smeer de achterzijde in met kopervet om het piepen tegen te gaan.
Afbeelding
De cilinders zijn zeer smerig dus dat wordt poetsen.
Met zeer fijn schuurlinnen met chroompasta er op en dan maar polijsten. Daarna de cilinders draaien zodat je helemaal rond ben.
Afbeelding
Daarna met ATE pasta de remcilinders met een kwastje ingevet en daarna voorzichtig de remcilinders stuk voor stuk terug duwen.
Afbeelding
Na montage het wiel er in en dan de rem voorzichtig weer aanzetten totdat de remklauw de schijf goed pakt. Ik wilde even een rondje rijden maar na 3 weken stil staan krijg ik de scooter niet gestart. Accu geeft 11,2V aan en na 3 keer proberen zakt deze tot 10,2V. Met de kickstarter wil hij na 6 keer starten maar valt na 10 sec. weer uit. Dit wordt weer een lijdensweg met de E10 brandstof. Na 3 minuten trappen blijft hij eindelijk lopen. Helaas rem werkt prima maar piepen verschrikkelijk als je gaat remmen. Binnenkort maar eens weer uit elkaar halen en een betere laag kopervet er op.
Laatst gewijzigd door Oldy op 19 mar 2020, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
4 x

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer