ONDERHOUD / REVISIE

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#61 » 10 apr 2018, 12:48

:!: Zo, door het mooie weer maar aan het schuren en spuiten gegaan. Ik ben waarschijnlijk te ongeduldig want het gaat elke keer mis :neh!:
Dan dekt het niet, dan weer craquelé effect :write:
Oorzaak net weer iets te veel spuiten op één plek. Zo al 4 keer met spuiten en schuren bezig geweest. Ik ben er nu klaar mee. Ga morgen de laatste blanke lak er op spuiten
:arrow: Resultaat ga ik morgen laten zien.
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#62 » 10 apr 2018, 13:07

Ha! Jan,
Dat craquelé effect wordt veroorzaakt door het verwerken van twee lak typen, die elkaar niet verdragen.
Als de onderlaag bij voorbeeld op White Spirit (terpentine Alkyd) basis is en de toplaag op basis van Acryl autolak in spuitbus, dan zal de spuitverdunning in deze lak de alkyd onderlaag oplossen met het craquelé effect tot gevolg. :cry:
Indien na droging de kras en stootbestendigheid van de drager onvoldoende is, dan rest niets anders dan alles weer te verwijderen en een op elkaar afgestemd grond- en aflak systeem toe te passen. Vraag dan advies bij een goede automaterialenzaak met een spuitlak assortiment.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#63 » 10 apr 2018, 13:08

Oldy schreef::!: Zo, door het mooie weer maar aan het schuren en spuiten gegaan. Ik ben waarschijnlijk te ongeduldig want het gaat elke keer mis :neh!:
Dan dekt het niet, dan weer craquelé effect :write:
Oorzaak net weer iets te veel spuiten op één plek. Zo al 4 keer met spuiten en schuren bezig geweest. Ik ben er nu klaar mee. Ga morgen de laatste blanke lak er op spuiten
:arrow: Resultaat ga ik morgen laten zien.


Hmm dat craquele effect krijg je door twee verschillende laksoorte te gebruiken voor zo ver ik weet

Jan-h was me net voor
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#64 » 10 apr 2018, 13:59

Ik heb één en dezelfde soort lak gebruikt en ook van het zelfde merk.
© Bron Sikkens
Het aanbrengen van een te dikke verflaag. Een alkydharsverf droogt door opname van zuurstof nadat het oplosmiddel is verdampt. Indien de laag te dik is zal de verf aan het oppervlak sneller een huidje vormen dan de rest. Hierdoor kan de zuurstof moeilijk doordringen naar het onderste van de verflaag. Door het gedroogde laagje aan het oppervlak en de nog natte verf eronder ontstaat spanningsverschil waardoor het droge laagje gaat rimpelen.
Vanwaar akte :!:
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#65 » 10 apr 2018, 18:22

Oldy schreef:Ik heb één en dezelfde soort lak gebruikt en ook van het zelfde merk.
© Bron Sikkens
Het aanbrengen van een te dikke verflaag. Een alkydharsverf droogt door opname van zuurstof nadat het oplosmiddel is verdampt. Indien de laag te dik is zal de verf aan het oppervlak sneller een huidje vormen dan de rest. Hierdoor kan de zuurstof moeilijk doordringen naar het onderste van de verflaag. Door het gedroogde laagje aan het oppervlak en de nog natte verf eronder ontstaat spanningsverschil waardoor het droge laagje gaat rimpelen.
Vanwaar akte :!:


Heb ik ook met drukken en lakken in-line.
Perfect omschreven.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#66 » 11 apr 2018, 10:44

Prima Jan,
Goed te horen dat mijn oud werkgever je goed heeft geadviseerd. :thumbsup:
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#67 » 11 apr 2018, 14:09

Vandaag is het weer is niet geschikt om te spuiten. Te hoge luchtvochtigheid. Dus hier een afbeelding van de achterdrager zonder blanke lak
Afbeelding
2 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#68 » 14 apr 2018, 22:15

Vanmiddag goed weer, dus de definitieve lak gespoten op de achterdrager. Resultaat is niet om naar huis te schrijven. Misschien nog één keer licht op schuren en nog een keer blanke lak erop.
Zag dat de schokbreker ook een likje verf kan gebruiken.
Afbeelding
Demonteren ging lastig want één bout zat muurvast. Kijken of er andere bout met kraag te vinden is
Afbeelding
Lastig verven zo'n spiraal :!: Zowel primer als de verf moet iets flexibel zijn
Laatst gewijzigd door Oldy op 15 apr 2018, 16:36, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#69 » 14 apr 2018, 23:22

Ik spuit blanke lak altijd als de lak zelf nog nat is, dan hecht het beter.
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#70 » 16 apr 2018, 22:26

roadkill ik vanmiddag m'n achterdrager nog één keer gespoten en terwijl de lak nog nat was blanke lak gespoten. Oei oei oei :bandana: De lak ging reageren met de verf laag op sommige plekken. Ik had beter eerst kunnen wachten tot de lak droog was en nogmaals ontvetten.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer