ONDERHOUD / REVISIE

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#101 » 29 jun 2018, 11:27

Oldy schreef:Ik heb nog twee led fogg spots liggen.
Ik wil deze aansluiten zodat ik bij slecht weer meer zicht heb op de weg :thumbsup:

Zo een jaar later want ik kon geen goed beugeltje vinden maar het is gelukt. Gemonteerd en even provisorisch aangesloten. Kan ik tijdens de nachtrit uit Den Bosch gelijk uitproberen als ik alléén door de polder rij.
Afbeelding
Afbeelding
Tevens gisteren m'n nieuw windscherm binnen gekregen. De vorige is kapot gegaan in Duitsland. Ik parkeerde bij ons hotel met de middenstandaard op een stuk zacht asfalt met één poot Had dit niet in de gate. Scooter zakte langzaam weg en kwam tegen de reclamezuil aan en brak een stuk uit het windscherm. Deze nieuwe is te groot, maar het is mooi weer. Ga hem volgende week wel aanpassen
Afbeelding
1 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#102 » 29 jun 2018, 14:43

Jan,
Nu begrijp ik waarom je zo graag in het donker wilt rijden. :thumbsup:
Plezier 's-nachts tussen zaterdag 30/06 en zondag 01/07.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#103 » 15 jul 2019, 23:23

De aandrijving van m'n :sct1: maakt wel een erg gierend geluid. Het oliepeil van de gearbox staat erg laag of is zo goed als leeg. In het verleden al een toevoeging in gegooid (soort Slick 50) om de tanden te polijsten. Opnieuw olie toegevoegd en het geluid was beduidend minder. Echter toen ik op de Maasvlakte aankwam ca 15km. verder op, lag er boven op het huis olie. Oftewel de pakking is lek. Vorig jaar augustus is er een lager en een aandrijfas met de koppeling vervangen. De scooter reparateur heeft helaas vloeibare pakking gebruikt. Ik was daar al niet zo blij mee, maar alles was netjes dicht en de scooter reed zonder irritant ratelent geluid boven de 50 km/u. Nu lekte het verschrikkelijk dus nieuwe pakking besteld en vandaag aan het sleutelen geslagen. Tjonge wat moet er een hoop los voor ik erbij kan. Nadat ik de 2 helften van elkaar af heb, blijkt er helemaal géén pakking tussen zit behalve nog restant van de vloeibare pakking.
Afbeelding
Her en der is deze gebroken of zelfs niet meer aanwezig. Alles verwijdert en heel licht de randen glad geschuurd en een nieuwe pakking geplaatst.
Afbeelding
Morgen alles weer in elkaar zetten en nieuwe olie er in en kijken of het nu wel dicht is.
Laatst gewijzigd door Oldy op 16 jul 2019, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#104 » 16 jul 2019, 07:04

Nette foto's en nog nettere klus die je daar doet. Zie ik goed dat de nog resterende olie erg donker van kleur is? Bij mij is afgelaten olie uit de eindaandrijving na 12.000 km nog altijd licht honing kleurig.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#105 » 16 jul 2019, 09:09

De donkere kleur komt door dat ik Slick 50 aan heb toegevoegd
Afbeelding
Dit zorgt ervoor dat de tanden gepolijst en gladder worden. Is geloof ik op teflon basis
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#106 » 16 jul 2019, 09:20

Kan die toevoeging er mogelijk voor zorgen dat de dichting oplost. Met andere woorden dat je juist daardoor een lek krijgt?
Anderzijds, zou die toevoeging ook geluids reducerend werken, zodat er minder gierend geluid te horen is van de eindaandrijving?
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#107 » 16 jul 2019, 10:44

Het zou kunnen dat de vloeibare pakking daardoor oplost. Ik ben echter al sowieso niet voor vloeibare pakking. Ik vind dat het geluid iets minder werd. De belangrijkste reden vind ik wel dat de boel toch gesmeerd blijft als er te weinig olie in zit. Heb dus nu ook géén schade kunnen ontdekken.
0 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#108 » 25 aug 2019, 12:43

De pakking van de gearbox werkt prima GÉÉN lekkage. Echter een dag of 2 later zie ik een druppel op de grond. Vermoedelijk olie die gemorst is :?: Alles rondom goed schoongemaakt en.... :?: Tijdens een rit merk ik dat er toch elke keer een aantal druppels aan de onderkant hangen. De olie komt er uit waar de koppeling zit. Nader onderzoek het is de oliekeerring van de koppeling as.
Afbeelding
Een nieuwe besteld en helaas kwam deze pas zaterdagmiddag binnen dus géén Maas-Waal tour. Daar @Spikey uitgelegd had hoe het eruit ziet en ik niets onbekends tegen kom, gelijk maar begonnen met het vervangen.
Afbeelding
Nieuwe zit er in en nu een paar keer een test ritje afleggen om te zien of het dicht is. Vanavond met :sct1: naar het werk :!:
3 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#109 » 25 aug 2019, 21:05

Hopelijk nu alles dicht Jan.
Je bent al bijna een professionele monteur. :thumbsup:
Succes op de baan en groet,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: ONDERHOUD / REVISIE

Bericht#110 » 31 jan 2020, 13:06

Het voorwiel maakt een schurend geluid en ook loopt hij zwaar als deze meer dan een paar dagen stil staat. Nieuwe lagers besteld voor een prikkie. Vandaag binnen gekregen.
Afbeelding
https://www.lagerkoning.nl/ heeft veel lagers en de
portokosten zijn laag. Nu wachten op goed weer om ze te monteren.
2 x

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer