Schadeherstel na onderuit gaan Piaggio New Liberty

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Schadeherstel na onderuit gaan Piaggio New Liberty

Bericht#1 » 22 sep 2017, 17:37

Hallo medeclubleden,

In dit topic wil ik jullie op de hoogte houden van schadeherstel na het onderuit gaan van mij en mijn scooter een kleine 3 weken geleden.

In onderstaande topic worden oorzaak en gevolg van mijn eenzijdig ongeval beschreven.
Persoonlijk letsel is aan het herstellen: alsof ik 2 dagen achtereen naar Walibi Flevo ben geweest en schaafwond hersteld wonderbaarlijk snel...
Tevens is in deze topic beschreven dat de helm is vervangen.

Onderuit gegaan met de scooter

In de topic hieronder is eerste schadeherstel beschreven: diepe krassen in het windscherm en gelijk dit scherm opgeleukt met clubsticker.

Verwijderen krassen in en sticker plakken op windscherm

Vandaag melde de dealer dat alle bestelde onderdelen binnen zijn, na begin deze week moeten mededelen dat alle gespoten (rood) onderdelen ongespoten (zwart) geleverd waren. Pech, die snel hersteld is...
Vanmiddag, na een slaaprust (ik heb deze week nachtdienst) de onderdelen opgehaald en uitgestald op de picknicktafel.

Afbeelding

Afbeelding

Een 4-tal schades zal ik herstellen zonder gebruikmaking van nieuwe onderdelen:

Hier zal ik met meerdere lagen zwarte glanslak de krassen vullen en na grondige droging en uitharding hiervan de plaats fijn schuren en polijsten.

Afbeelding

Onderstaande schades zal ik gaan polijsten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rand van de rechter spiegel laat ik zoals hij nu is.

Afbeelding

Bij klussen als deze kun je eigenlijk niet om een planning heen.
Morgen verwacht ik na enig slaaprust (vannacht dienst) en 2 vierkante meters straatwerk met het demonteren van de te vervangen onderdelen aan te vangen en een begin te maken met het monteren van nieuwe onderdelen. Naast het vervangen van onderdelen dient ook enig siermateriaal overgezet te worden op en in de nieuwe onderdelen.

De achterlichtunit zal ook gedemonteerd moeten worden en dan maak ik gelijk van de gelegenheid gebruik om met jullie te delen welke voorzieningen ik heb getroffen om deze unit condensvrij te houden. Tijdens de meting in Bussum heb ik de jonge eigenaar gesproken van een, eveneens rode, Piaggio New Liberty en heb gezien dat bij deze scooter de achterlichtunit vol condens was en weet nu zeker dat condensvorming bij mij niet excemplarisch is. Mijn vermoeden is dat het "volledig" waterdicht maken van de unit heeft gezorgd voor een membraanwerking... Uitleg volgt in een volgend schrijven, dan heb ik ook foto's om de uitleg te illustreren.

Zondag wil ik de klus afgerond hebben en als het mooie weer aanhoudt moet dit ook wel lukken...

Wordt vervolgd,

Vriendelijke groet,
Frans
Laatst gewijzigd door Scooter Forens Frans op 22 sep 2017, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
4 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aledubpe
Berichten: 112

Re: Schadeherstel na onderuit gaan Piaggio New Liberty

Bericht#2 » 22 sep 2017, 19:37

Zal het met aandacht volgen Frans. :thumbsup:

Groet,
Alex
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Schadeherstel na onderuit gaan Piaggio New Liberty

Bericht#3 » 22 sep 2017, 20:13

Hoop dat je goed bent verzekerd.. :darulez:
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Schadeherstel na onderuit gaan Piaggio New Liberty

Bericht#4 » 22 sep 2017, 20:40

Hallo klapband,

Ik heb alle benodigde onderdelen door mijn dealer laten bestellen...

Hij krijgt dealerskorting en daar kan ik als hele vaste klant gebruik van maken.
Alle uitgestalde onderdelen kostte mij €550,- en daar uurloon uitblijft zal het nagenoeg bij dit bedrag blijven.
Daar ik niet allrisk verzekerd ben en het ongeval eenzijdig is, door eigen schuld, dient alles uit eigen zak betaald te worden.

Het is ditmaal een duur leermoment, maar wil ook niet met de schade rond blijven rijden.
De scooter kent door reiskostenvergoeding een verdienmodel op basis van 30.000km.
Door te blijven rijden tot 45.000km zal deze schade zichzelf terug kunnen verdienen.
Dit is mijn uitgangspunt bij de keuze de schade met nieuwe onderdelen te herstellen.

Het is nu zaak om herhaling te voorkomen, maar daar heb jij mij kort na het ongeval in geadviseerd...

Vriendelijke groet,
Frans
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Schadeherstel na onderuit gaan Piaggio New Liberty

Bericht#5 » 24 sep 2017, 00:45

Vervolg...

Vandaag na mijn nachtdienst mijn vermoeden bevestigd, dat de dealer en ik 1 cruciaal onderdeel zijn vergeten te bestellen: de treeplank...
Na de bevestiging de dealer gebeld om ontdekking met hem te delen en en bestelling in gang te zetten, dit onderdeel dat gelijktijdig met de spoilers als laatste geplaatst dient te worden, kan ik woensdag ophalen.

Afbeelding

Vandaag begonnen met demontage van front en treeplank.
Onderstaande foto's heb ik tijdens de demontage genomen en toont in stappen dit proces.

Om het voorspatbord en front te verwijderen dient het voorwiel eruitgenomen te worden
Afbeelding
Afbeelding

Tussen het sleutelwerk door ben ik de forse krassen in de coating van de drager aan het vullen met lak uit een lakstift, deze is op acrylbasis en van acryl weet ik dat het krasbestendige is, snel droogt en kunststoffen niet aantast, dus ook de coating van de drager niet
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Getoond aluminium plaatje heb ik geplaatst om verder graven van bouten (van bevestiging linker passagierstep) en schroef (bevestiging plaatwerk) in luchtfilterhuisdeksel te voorkomen.
Afbeelding
Afbeelding

Ontzettend moeilijk bereikbare schoeven (6 stuks) om de treeplank aan voorfrontroosters (niet mijn woordkeus: voorfront) te bevestigen, heerlijk kraakvrij (dat dan weer wel).
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens de demontage van het front hoopte ik iets te hebben aan de gebruiksaanwijzing voor het vervangen van de lampen in richtingaanwijzers voor
Afbeelding
Afbeelding
...De tekst is helder en tijdens dit proces ook wel logisch.

Erg fijn dat ik onderdelen had, ze konden me in veel gevallen tonen hoe een onderdeel bevestigd is. Hierdoor is alles losnemen zonder schade verlopen. Veel onderdelen zullen hergebruikt worden en dan natuurlijk het liefst zonder schade
Afbeelding
Afbeelding

Aan het eind van deze start de scooter onder dak en de onderdelen onder zeil
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot nu toe is alles zonder tegenslag of (ongewenste) schade, maar wel veel manuren (je zou die maar eens moeten betalen).
Zo, dit was het verslag voor vandaag.

Wordt vervolgd...

Vriendelijke groet,
Frans
5 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aledubpe
Berichten: 112

Re: Schadeherstel na onderuit gaan Piaggio New Liberty

Bericht#6 » 24 sep 2017, 13:52

Nou Frans, al een geluk dat je de handigheid hebt om alles zelf te doen. Toch een flinke besparing!
Komt wel helemaal goed heb ik de indruk :thumbsup:

Groet,
Alex
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Schadeherstel na onderuit gaan Piaggio New Liberty

Bericht#7 » 24 sep 2017, 16:00

Even de beloofde uitleg van ontwasseming achterlichtunit...

Ik heb het geluk dat mijn werkgever mij pneumatiek-materiaal gunde om mijn probleem "condens en vervolgens een plas water in de achterlichtunit" mocht oplossen.
Heb je die mogelijk niet, dan is er ook wel materiaal (denk aan bruissteentje, slang en slangpilaartje(s)) bij een aquariumhal te verkrijgen.

Op onderstaande foto's is toepassing van genoemde materialen getoond. In mijn geval heb ik voldoende grote gaten geboord en hierin 1/8" gasdraad getapt om hierin de demper en slangkoppeling te draaien en vervolgens slang te steken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De slang heb ik vervolgens in de linker framebuis gestoken omdat daar onderdruk heerst.
Op onderstaande foto is te zien dat het luchtfilterhuis gekoppeld is aan genoemd framedeel en daar zijn licht aanzuigt.
Door deze onderdruk ontstaat er geringere onderdruk in de achterlichtunit en met de demper neem ik deze onderdruk weg en kan de unit "ademen". De demper heb ik hier als filter gebuikt om vocht en vuil buiten te houden.

Afbeelding

Nog even over de membraanwerking waar ik over sprak...
Tijdens de rit zijn er 2 gloeilampen verantwoordelijk voor warmteontwikkeling, zo ook de zon als overdag de scooter in de zon geplaatst is. Deze warmtebronnen zorgen voor uitzetten van de lucht in de unit, die rondom potdicht afgesloten is met rubbers en kit. Langs de rubber vervliegt de overdruk...
Als de unit plots afkoelt door een regenbui of wasbeurt, krimpt de lucht in de unit en wordt langs hetzelfde rubber vochtige lucht naar binnen gezogen. Dit wisselen van lichtdrukken en de rubber afdichtingen zorgt voor de membraanwerking en zo wordt na verloop van tijd condens en uiteindelijk een plas water in de unit "gepompt".
Met alleen gaten boren red je het niet, daar vochtige lucht naar binnen dringt en condenseert tegen de (ijs)koude buitenzijde.
Ik heb het ook met ledlampjes (geen warmteafgifte) geprobeerd, maar deze knipperen en je lost het effect van de zon er niet mee op.
De oplossing heb ik al een klein jaar toegepast en heb sindsdien geen condens meer in de unit, daarvoor 2x leeggezogen met stofzuiger en flutoplossingen uitgeprobeerd. Om de garantie niet te verpesten heb ik het in overleg gedaan met mijn dealer.
Nu tijdens de jubileummeting is gebleken dat vocht in mijn achterlichtunit niet excemplarisch is, ben ik gesterkt in mijn overtuiging dat ik het probleem opgelost heb.

Dergelijke oplossing in vergelijkbare uitvoering is natuurlijk toe te passen op alle achterlichtunits...

Vriendelijke groet,
Frans
Laatst gewijzigd door Scooter Forens Frans op 29 sep 2017, 23:51, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Schadeherstel na onderuit gaan Piaggio New Liberty

Bericht#8 » 24 sep 2017, 20:34

Dit soort achterlichtunits boorde ik gaatjes van 3 of 4 millimeter in het laagste punt bij menig auto. Van lichte condens tot Finding Nemo. Hielp nagenoeg altijd. Bijzonder dat het bij jouw scooter geen effect had.

Een hele slimme oplossing die je bedacht hebt.
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Schadeherstel na onderuit gaan Piaggio New Liberty

Bericht#9 » 24 sep 2017, 20:56

Deze stappen doorlopen:
- gat geboord.
- led-lampen geplaatst.
- 2e gat geboord (beiden M6 getapt voor luchtkoppelingen) en slangen van 30 à 40cm (waarvan nog 1 resteert).
- beide gaten groter geboord en elk voorzien van luchtkoppeling en slang zoals op foto
- tenslotte rechter slang vervangen door demper (als filter gebruikt) en gloeilampen vanwege flikkerende led-lampen teruggeplaatst.

Na elke stap 1 à 2 weken het resultaat aangezien en met een stofzuiger net zolang op een lamphoudergat gezogen tot alle condens verdwenen was...
Elke stap die ik deed boekte wel vooruitgang, meer pas bij de laatste stap totale oplossing.

In theorie klopte het altijd, maar de praktijk is slimmer en ben er altijd vanuit gegaan dat de achterlichtunit absoluut waterdicht was.

Vriendelijke groet,
Frans
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Schadeherstel na onderuit gaan Piaggio New Liberty

Bericht#10 » 25 sep 2017, 00:57

Vervolg...

Vanmorgen na een bak koffie verder gegaan met de scooter. De voorzijde heb ik gisteren gedemonteerd en nu zou deze weer opgebouwd worden...

Eerst maar eens de rechter remhendel opgeknapt. Na demontage allereerst de knobbel van het uiteinde maar eens grof aangepakt met een slijpsteen, vervolgens fijner aangepakt met schuurpapier en tenslotte met een poetsmiddel... ik ben tevreden met het resultaat
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierna het front onderhanden genomen door herbruikbare delen en clips over te zetten op het nieuwe front, aangevuld met nieuw materiaal ter vervanging van de beschadigde delen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna het front geplaatst en vervolgens het counter shield (ik noem het binnenscherm) en na controle richtingaanwijzers de stropdas (zo genoemd door Piaggio: de verticale toegangsluik in het front naar zekeringen) geplaatst en gesloten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierna het voorspatbord geplaatst en vervolgens kon het voorwiel er weer definitief in. Aansluitend de stuurkap, na overzetten van koplamp, geplaatst en het geheel weer opgetuigd met de spiegels en het windscherm.
Daarbij nog wat detailfoto's van de schades
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo, nu de voorzijde af was, werd het tijd om de achterzijde te demonteren
Afbeelding

Hier gebruik ik een wasknijperhelft om schade aan chroomdeel te voorkomen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In het midden van de foto zijn een 2-tal clips te zien die noodzaakten ook de andere helft van de achterzijde los te nemen
Afbeelding

...daar kwam ik later achter.
Losnemen van de clips is een makkie, maar kracht zetten op 2 zwevende delen met elkaar met clips te verbinden zag ik niet zitten
Afbeelding

Eerst maar eens de emblemen van de oude rechter achterscherm over te zetten op de nieuwe. Met een haardrogers en breekmesje wist ik de emblemen schadevrij los te nemen.
Ik heb ze vervolgens met secondenlijm vastgeplakt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tijdens dit klusje kwam ik tot een vreemde ontdekking: er was een rechter passagierstep (RH) geleverd volgens sticker op verpakkingsmateriaal, zoals gewenst, maar helaas de inhoud bleek een linker passagierstep te zijn. Middels onderstaande foto's de dealer via WhatsApp op de hoogte gebracht. Hij antwoorden vrijwel direct (ondanks zondag) dat hij in Italië was en woensdag zullen we daarop terugkomen.
Het mooie van WhatsApp is dat je niet direct hoeft tevantwoorden, evenals e-mail, maar getag natuurlijk wel
Afbeelding
Afbeelding

Zoals gezegd ook de linker achterzijde losgekomen. Hierna nieuwe rechter en oude linker helft van de ventilatieroosters aan de treeplank middels getoonde clips met verbonden en het geheel geplaatst. Daarna de schermen, helmbak, bagagedrager en achterlichtunit geplaatst. Tenslotte kon de serviceluik geplaatst worden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de laatste klus voor vandaag de scooter onder het dak gebracht voor betere verlichting.
Deze klus was het polijsten ven de bagagedrager op de plek met schade, waar ik vandaag nog eens 2 lagen gelakstift had: eerst schuren, daarna polijster en tenslotte poetsen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na geslaagde klussen kan ik makkelijk afscheid nemen van de onderdelen met schade
Afbeelding

Deze week ben ik vrij om het houtwerk buiten te schilderen bij mijn schoonouders (zijn achterburen) en pas woensdag kan ik de treeplank ophalen en zal deze donderdagavond plaatsen samen met de spoilers, tot die tijd heb ik de scooter niet nodig... dus dat is prima getimed en dan is het ook nog eens prachtig schilderweer deze week!

Wordt vervolgd...

Vriendelijke groet,
Frans
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer