Detectie bij stoplichten.

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#31 » 11 sep 2019, 09:24

stoyanov schreef:Heb ik er 2 nodig?
Of is 1 magneet voldoende?


Er zitten er twee in een harde schijf.
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#32 » 11 sep 2019, 17:46

Afbeelding


Kijk, ik heb er al een paar :-) Recycling heet dat.

Vingers ertussen = auw.
0 x

Gebruikersavatar
tarzanen
Voormalig STN Lid
Berichten: 447

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#33 » 11 sep 2019, 17:48

Amendoim schreef:Afbeelding


Kijk, ik heb er al een paar :-) Recycling heet dat.

Vingers ertussen = auw.



Loterij donatie?
0 x
Grt, René

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#34 » 11 sep 2019, 17:49

tarzanen schreef:
Loterij donatie?



Hahahahaha :-D Wat, een paar magneetjes ? ;-)
0 x

Gebruikersavatar
tarzanen
Voormalig STN Lid
Berichten: 447

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#35 » 11 sep 2019, 18:26

Amendoim schreef:
tarzanen schreef:
Loterij donatie?



Hahahahaha :-D Wat, een paar magneetjes ? ;-)


Verkeers(stop)licht beinvloeders.
En alleen als je er een goed gevoel van krijgt.

:sct1:
1 x
Grt, René

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#36 » 11 sep 2019, 20:08

Neh. Te duur.

:rlol:
1 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#37 » 17 mei 2020, 13:04

Dit is wellicht wel een ouder onderwerp maar toch nog wel actueel. Heel veel stoplichten en de sensoren in de weg zijn vervangen door modernere varianten maar er zijn er nog steeds die absoluut niet reageren op een voertuig kleiner dan een auto. En niet alleen stoplichten trouwens, ook allerlei andere sensoren (van spoorbomen en bruggen bijvoorbeeld).

Aangezien ik met dit weer toch veel sleutel, heb ik een week of twee geleden de magneten uit een harde schijf dan maar ook onder mijn rijdend bankstel gemonteerd. De vraag 'waar' is dan belangrijk natuurlijk, net zoals 'hoe'. Dat laatste voornamelijk ook omdat je niet wilt dat een magnetisch veld gaat storen op eventuele in de scooter of motor aanwezige sensoren.

Onder een Grand Dink zit echter een hard-plastic bodemplaat die de benzinetank beschermt. Daarop zitten ook een paar 'loze' schroefpunten. Geen idee waar die voor zijn want er zit en kan ook verder niets aan. Dus ik heb ze dan daarop ook maar vastgeschroefd (met RVS schroefjes en ringetjes).

Afbeelding

Afbeelding

Deze magneten, zo blijkt, zijn alleen magnetisch aan één kant. De ene kant 'plakt' wel aan ijzer, de andere kant niet. Dat kan ook liggen aan het metalen plaatje waarop ze vastzitten in de harde schijf (...dat meteen een aantal mooie schroefgaten en bevestigingsmogelijkheden biedt); mogelijk is dat bevestigingsplaatje van een materiaal gemaakt dat het magnetisch veld maar één kant op 'doorlaat', dat weet ik niet. Maar de magnetische kant wijst op deze manier van monteren dus naar beneden, richting het asfalt, en het magnetisch veld stoort dus verder niet, ook niet eventueel met de sensor in de benzinetank er pal boven.

De bodemplaat er vervolgens weer op met RVS bouten (die zijn tenslotte niet magnetisch) en rijden. Het zijn (in verhouding) echt sterke magneten en het LIJKT te werken... misschien is het omdat ik er meer op let maar het lijkt alsof sensoren me beter en ook sneller zien. En nee ik heb nog geen putdeksels uit de straat getrokken :-)

Wellicht is het interessant om over een maandje of twee eens te kijken of ik inderdaad onderweg ijzeren objecten heb verzameld, groot of klein.
2 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#38 » 17 mei 2020, 22:11

Hebben moderne scooters te weinig massa en metaal, of hebben auto's speciale magneten voor de stoplichten? :verstop:
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#39 » 18 mei 2020, 09:00

Voor zover mij duidelijk is gemaakt, gaat het inderdaad om de massa, de 'electromagnetische handtekening'. Zeker met alle kunststof die vandaag de dag wordt gebruikt, wordt die steeds minder. En daar reageren die sensoren nu juist op. Scooters vallen net wel / net niet binnen de 'kritieke massa' die nodig is.

Vooral fietsers worden niet meer 'gezien' door die dingen. Er zijn al diverse ongelukken door gebeurd.
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#40 » 18 mei 2020, 11:03

Klopt Edwin,
Ik stond laatst bij het stoplicht linksaf Vierhavenstraat - Rotterdamsedijk, en er was géén auto die voor me stond, dus stond ik vooraan met de kleine Bella-B.
Mooi dat rechtuit verkeer steeds kon oprijden en ik stond daar wortel te schieten. :nono1:
Dus na drie groene lichten rechtdoor ben ik toch maar vollebak linksaf de kruising op geracet.
Op deze grote en drukke weg tussen R'dam en Schiedam was niet prettig zelf te moeten beslissen wanneer je veilig kon oversteken. En op het fietspad mocht ik ook niet. :nono2:
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer