Detectie bij stoplichten.

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Detectie bij stoplichten.

Bericht#1 » 05 dec 2017, 23:53

Was net klaar met mijn winterbanden bijdrage, zag ik ineens een ander projectje op de foto wat ik een jaar geleden al heb uitgevogeld. Maar ik vergeten was totdat ik net een ander topic schreef en de fotos terugzag. Onderkant van de scoot kijk je niet zo vaak....hehehe.

Ook heb ik dat als een project geslaagd is, ik eigenlijk vrij vlot weer bezig ben met iets nieuws. En als iets werkt en niet stuk gaat, leg je de focus op andere problemen.

Maar goed het Onderwerp:
Sommige stoplichten zien voertuigen niet met een zwak magnetisch veld, dus was ik op zoek naar MAGNETISME hehehe.
Uit een Harddisk een supersterke magneet gehaald en deze op de standaard gemonteerd, het is het zilverkleurige plaatje met ronde zijkanten.

Doel: het stoplicht detectie systeem (lussen) laten denken dat er een kleine auto staat.
Conclusie: Het werkt. Zelfs al met 1 magneet op je middenstandaard (moet je die wel hebben natuurlijk anders alternatieve ophanging fixen).

Afbeelding
5 x

Gebruikersavatar
VincentB
Berichten: 385

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#2 » 06 dec 2017, 00:37

Ah, goed idee, bedankt hiervoor :thumbsup:
Af en toe is het echt drama. Heb een keer 7 minuten moeten wachten... Toen even 'perongeluk' rood en groen door elkaar gehaald.
1 x
Record op een dag: 660km

Gebruikersavatar
jeffjamm94
Berichten: 384

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#3 » 06 dec 2017, 17:12

dat is wel erg snugger bedacht zo. :thumbsup:

ik dacht altijd dat de sensoren van stoplichten op gewicht werkte,,,, maar goed. Nooit echt naar gekeken :bang!:


als dit werkt dan moet ik dit ook maar eens proberen wanneer ik weer een scooter heb in de toekomst want met mijn vorige stond ik zo nu en dan ook wel behoorlijk lang te wachten bij die dingen.

soms scheelde het wel wanneer er een auto aan kwam rijden.
die gebaarde ik dan ff naar voren hoewel ik zelf dan ook zo ver mogelijk naar voren reed zodat die auto op de sensoren kon gaan staan maar dat is zo omslachtig
1 x
Ken je mij niet?
Dan kom ik misschien wat apart over.

Maar ken je mij wel?
Dan zie je zelf dat ik toch echt wel prettig gestoord ben maar dan wel een betere van dat soort

Gebruikersavatar
ROADHOGG
Voormalig STN Lid
Berichten: 1070

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#4 » 06 dec 2017, 17:50

Heb je daar een Neodymium magneet voor gebruikt? En wat is ongeveer de sterkte(Kg)
De magneten in een HD zijn toch niet zo sterk...? Of vergis ik me?
Maar bovenal werkt het?
Vragen,vragen, vragen......*zucht* ;)
0 x
"I apologize in case I did not offend you"

DAGRECORD : 465 Km.

https://www.scootertourclubnederland.com/forum/viewtopic.php?f=97&t=9947

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#5 » 06 dec 2017, 17:56

ROADHOGG schreef:Heb je daar een Neodymium magneet voor gebruikt? En wat is ongeveer de sterkte(Kg)
De magneten in een HD zijn toch niet zo sterk...? Of vergis ik me?


Volgens mij zitten er in hdd's inderdaad neodymium magneten en ja die zijn zeker sterk. Alleen wat in de meeste hdd's zit is relatief klein. De "normale" neodymiun magneten zijn over het algemeen wat groter. Maar toch zijn ze behoorlijk sterk:

3 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#6 » 06 dec 2017, 18:40

ROADHOGG schreef:Heb je daar een Neodymium magneet voor gebruikt? En wat is ongeveer de sterkte(Kg)
De magneten in een HD zijn toch niet zo sterk...? Of vergis ik me?
Maar bovenal werkt het?
Vragen,vragen, vragen......*zucht* ;)


De bedoeling is zoals aangegeven in mijn topic.
Lussen meten magnetische velden. Meer metaal? dan een groter veld.(hier in NL dan want in belgie en frankrijk hebben ze microgolf detectoren,... mega fijne dingen want die kastjes zitten boven, naast, bij de stoplichten. Gaat ook een rood ledje branden bij detectie dan weet je dat het systeem werkt). Maar in nl dus voornamelijk lussen. Ik geloof dat ze hier geen kortegolf willen ivm gezondheidsrisicos van de straling.

Ik heb de standaard genomen omdat deze het laaagste punt van enig metaal is.
Het feit dat de standaard dichter bij de lus komt en nu gemagnetiseerd is geeft een groter veld en dus een grotere kans op detectie.
Ik heb een magneet uit een hdd genomen vanwege de zekerheid dat het een echte ND magneet is, en ik er plenty heb liggen. Hoe sterk,.... dat je ze niet met je handen uit elkaar kunt trekken bij direct contact. Ze zitten in een rond frame met een tussenruimte van 7mm, dan kan je ze wel net uit elkaar trekken.

Kan er ook 2 op doen,... 1 werkt in mijn geval al afdoende. Bij een kleinere standaard moet je dit compenseren met meer magneten natuurlijk. De middenbok bij Peugeot is vrij grof en is ook 2 delig. Sommige GY6 standaards zitten direct op het blok en zijn erg magertjes, hier zal je meer moeite mee hebben.

Er zijn ook magnetische dartboards, hier zitten ze ook in,.........EN! gelijk met een M6 tapje erin. Zat ooit in een kerstpakket. Heb je helemaal geen standaard dan zou je ergens een m6 tapje in je laagste paneel kunnen lijmen met epoxy. Bijv bij je 50cc replica racer met kuip en alu frame.Honda Aprillia. En het magneetkopje draai je er zo op.
ZIE FOTO



Afbeelding
1 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#7 » 06 dec 2017, 18:45

Kijk nou: voor weinig euris.
https://www.athleteshop.nl/sunflex-verv ... gIwtvD_BwE

Niet zeker of deze m6 zijn,..... evt zelf tappen.
0 x

Gebruikersavatar
ROADHOGG
Voormalig STN Lid
Berichten: 1070

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#8 » 06 dec 2017, 18:47

Ik wist nooit of het werkte... nu je zegt van wel gaat ik eens ff kijken voor een paar magneten , hoever zitten ze bij jou van de grond? Want dat zal wel verschil maken denk ik...

Pak wel het laagste punt altijd goed...
0 x
"I apologize in case I did not offend you"

DAGRECORD : 465 Km.

https://www.scootertourclubnederland.com/forum/viewtopic.php?f=97&t=9947

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#9 » 06 dec 2017, 19:00

Goed idee. De moeite waard om eens mee te prutsen.
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1365

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#10 » 15 dec 2017, 23:41

Hallo Peter,

Ik heb deze week rondgereden met een sterke magneet onder mijn scooter en merk beloofde verschil...

Bedankt voor deze bruikbare tip!
Op mijn route zijn onlangs tijdens de aanleg van weg door een spoortunnel meerdere verkeerslichten geplaatst, waarvan een meetlus van één van hen mijn scooter niet detecteerde, maar nu wel, en mij noodzaakte door het rode licht te rijden als achteropkomende auto's uit leven.

Hieronder een foto om positie en kracht te tonen

Afbeelding

Het is een matige foto, daarom toelichting
- Tussen scharnier bokstandaard en voorwiel is een beugel lager geplaatst dan eerstgenoemde, waar een garagekrik onder geplaatst kan worden om voorwiel van de vloer te krikken. Hieraan heb ik de magneet geplaatst.
- Vuistmoker, die door deze magneet aangetrokken wordt, weegt 7 kilogram

Vriendelijke groet,
Frans
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer