Detectie bij stoplichten.

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#11 » 16 dec 2017, 00:19

In de t.s. lees ik dat je die magneten uit een oude harddisk kunt halen. Moet je die nog beschermen tegen roest?
Is dat ook het soort magneet die jij gebruikt, Frans?
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1365

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#12 » 16 dec 2017, 00:28

Geen harddisk magneet...

Waar deze magneet vandaan komt weet ik niet, wellicht een momentkoppeling.
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#13 » 16 dec 2017, 07:48

Meatlove schreef:In de t.s. lees ik dat je die magneten uit een oude harddisk kunt halen. Moet je die nog beschermen tegen roest?
Is dat ook het soort magneet die jij gebruikt, Frans?


Ik heb er nog wel 1tje liggen, je kan ze ook via het internet regelen.
Kan ik je toezenden evt.
Die uit de HDDs hebben een speciale coating,.... daarom heb ik het bracket (ophanhguis vd magneet) laten zitten.
Ook komt de magneet en bracket toevallig heel goed uit voor montage op de nok van de poot bij de peugjes.
Bij 1 heb ik de magneet erafgehaald,.... was in no time 1 bonk roest.
Werk je toch met kale magneten zegmaar,... dan wat uitlaatlak erover (blijft zacht).

Kleine Note.
Mijn projectjes (tot nu toe) hebben altijd een functie. Als eerste voor mezelf,... en als het geslaagd blijkt deel ik het voor de medemens. Stranden op een verkeersplein, kruising etc is erg vervelend en gevaarlijk. Dat wil je toch niemand aan doen.
Terwijl de oplossing vaak eenvoudig en met een beetje geluk kostenloos of goedkoop is.

So,..............we ride on...............
3 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#14 » 16 dec 2017, 09:44

Hetgeen ik weet van ferrometalen is dat het 2 belangrijke eigenschappen heeft.

1. Het is gevoelig voor magnetisme/is te magnetiseren.
2. Hoe meer ferro in staal, hoe sneller het roest.

Magneten hebben heel veel ferro, dus zullen ze onbeschermd roesten als een malle. Vandaar dus de vraag. Bedankt voor de antwoorden. :)
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1365

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#15 » 16 dec 2017, 13:26

Scooter Forens Frans schreef:Geen harddisk magneet...

Waar deze magneet vandaan komt weet ik niet, wellicht een momentkoppeling.


Magneet blijkt met meerderen uit een servomotor te komen.
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#16 » 16 dec 2017, 16:45

Zal flink kracht in die motor gezeten hebben.
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#17 » 14 jan 2018, 20:23

Er zit inmiddels ook een magneet onder mijn ST.

Van Frans kreeg ik een setje supersterke magneten. Vanavond had ik er eindelijk tijd voor.
Ik was eigenlijk van plan om er een gat doorheen te boren, maar dat leek bij nader inzien toch niet zo'n goed idee.
Na even brainstormen heb ik een oplossing bedacht met kippengaas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is niet de meest nette oplossing, maar totdat ik een ander idee krijg voldoet het prima. De andere magneet knalt er tegenaan. En het gaat nergens naartoe.

Nu eens kijken of voor mij de verkeerslichten ook wat beter werken. Ben gister nog noodgedwongen door rood gereden omdat ik al een paar minuten wortel stond te schieten.
0 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#18 » 14 jan 2018, 20:52

Een Kooi Magneet,......... goede oplossing.
Je had hem nog kunnen behandelen tegen vocht,... maar denk niet dat hij daar netjes binnenin veel te verduren krijgt.
netjes hoor.
grt

Bij montage issues. Dikke magneet op plaatwerk. Of gespoten plaatwerk.
Kan je de magneet en ondergrond goed ontvetten (remreiniger, alcohol, etc)
Dan een met sliconen spuit een lekkere dot (hoopje) op de gewenste plaats en de magneet hierin drukken.
Kleine slagen tegen en met de klok mee en rustig aandrukken.
Zit hij ondersteboven,... dan even schor zetten of vast tapen.
Duurt wat langer als bij lijm, maar werkt zeer goed als je niks wilt beschadigen / boren / aanpassen.

Hij zit dan muurvast,... maar is toch te verwijderen naderhand.
De kit reageert absoluut niet met je spuitwerk. Elke A merk siliconenkit is goed, kleur mag je zelf bepalen.
1 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1365

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#19 » 14 jan 2018, 21:06

Hallo Meatlove,

Ik was net je PB aan het beantwoorden en op zoek naar de foto van mijn magneet en stuitte daarbij op jouw bericht, hahaha...

Je kreeg 2 magneten van mij, als je nou de ene magneet op getoonde plaat plaatst of laat kleven en de andere er aan de onderzijde er tegenover, dan dunkt mij dat beide magneten elkaar op de plaats houden.
Een beetje bodyshield erover tegen het verkleuren (roesten, hoewel ik denk dat ze roestvast zijn daar ik ze nog nooit heb zien roesten).

En uittesten die modificatie... Je weet al bij welke verkeerslicht!
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Detectie bij stoplichten.

Bericht#20 » 14 jan 2018, 21:21

Beste frans de magneten blijven echt wel hangen aan de scoot.
Ze zijn immers sterk genoeg,... wat we niet willen is dat door vibratie ze toch iets aan de wandel gaan.
Verder is de buigt het plastic eerder dan de magneet,.... elke keer wanneer dit gebeurt komt er vuil binnen aan de zijkanten.
Laat je dit maar lang genoeg doorgaan, dan graaft / schuurt de magneet zich langzaam in het plaatwerk.
Als je eens ziet wat die dingen aantrekken als je er dagelijks mee rijdt. Is namelijk zeker wel een eco labeltje waard!

Mijn ervaring / idee,
Kit is het best voor de afscherming vanaf onder, Idee van Frans voor de buitenkant zou ik zeggen.
Eerst de magneten spuiten, en de onderkant schoon laten. Na het drukken in de kit ben je gelijk klaar met 100% dekking en je hoeft niets af te plakken.

Maar het is natuurlijk jouw scoot,...
0 x

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer