Een nieuw blok op een oldtimer voor nieuwe D.E.T.

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Een nieuw blok op een oldtimer voor nieuwe D.E.T.

Bericht#1 » 31 jan 2018, 15:41

Sinds dat ik brommer rijd heb ik de Aprilia Red Rose een geweldige brommer gevonden, ik ben dan ook stinkend jaloers op @Micha :bighug: . Maarja, ik moet de komende 2,5 jaar nog Amsterdam in voor mijn opleiding en dat gaat niet met een brommer die ouder is als 2011 met de nieuwe regelgeving. Dus heb ik bij de rdw de vraag neergelegd of als ik een modern 4takt motorblok onder het frame van een red rose (of andere oldtimer) zou monteren in de brommer zou kunnen omkeuren en een nieuwe DET zou kunnen verkrijgen. Het antwoord?: Nee, dit kan dus niet, zie mijn emails tussen mij en de rdw.

Om het wat makkelijker te maken heb ik gezegd dat de red rose al in mijn bezit is, wat dus helaas niet zo is.
Ftrotsenburg schreef:L.s

Ik heb een Aprilia red rose 50cc bromfiets in mijn bezit met een bouwjaar van 1991. Hiermee mag ik uiteraard niet mee de milieuzone van Amsterdam in. Nou is mijn vraag of, wanneer ik er een ander motorblok inzet wat aan de nieuwe Euro4 (vier) eisen voldoet, ik een herkeuring zou kunnen krijgen zodat ik een nieuwe D.e.t. krijg. Mvg Frank van Trotsenburg

RDW schreef:Geachte heer van Trotsenburg,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over het wijzigen van uw motorblok, met als doel het wijzigen van de DET.

Bij een bromfiets wordt de DET en identiteit bepaald door het frame. Het wijzigen van uw motorblok zal dan ook geen invloed hebben op de DET van uw voertuig.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Ftrotsenburg schreef:Ls,

Door het wijzigen van het motorblok moet ook de motorophanging gewijzigd worden. Ik neem aan dat er dan andere regels omheen hangen?

Frank van Trotsenburg

RDW schreef:Geachte heer van Trotsenburg,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

U vraagt aan de RDW om informatie over een wijziging van of aan de motor van uw bromfiets.

Als er een wijziging aan de motor van een bromfiets is aangebracht, moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring aanbieden bij één van de keuringsstations van de RDW. Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar LPG of aardgas. (Deze wijziging moet wel worden gekeurd, maar wordt niet aangemerkt als motorwijziging.)

In gebruik genomen voor 1 januari 2006
ls het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 2006, moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen.
De permanente eisen zijn de eisen voor de verkeersveiligheid en de constructiesnelheid, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.

Herkomst motor
In alle gevallen moet u bij de keuring de herkomst van de motor aantonen. Hierbij is het noodzakelijk dat u het kentekennummer of voertuigidentificatienummer van het donorvoertuig aantoont tijdens de keuring. Als het voertuig aan de gestelde eisen voldoet worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.

Kosten
In gebruik genomen voor 1 januari 2006
De kosten kunnen variëren van € 27,00 tot € 81,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Ftrotsenburg schreef:Maar krijgt het voertuig na wijziging van het motorblok naar een euro 4 variant, die dan als los motorblok gekocht zou worden, ook een nieuwe D.e.t. of blijft die hetzelfde?

RDW schreef:Geachte heer van Trotsenburg,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Het wijzigen van uw motorblok heeft geen invloed op de bestaande Datum eerste toelating (DET) van uw voertuig.
Bij een bromfiets of motorfiets wordt de DET en identiteit bepaald door het (bestaande) frame.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.



Ik had op een ander antwoord gehoopt, maar ach het is maar zo.
Als laatst wil ik nog even vermelden dat als je nou in het bezit bent van een oldtimer je wel een ontheffing kunt aanvragen om in het weekeinde door Amsterdam heen te kunnen.
3 x

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1152

Re: Een nieuw blok op een oldtimer voor nieuwe D.E.T.

Bericht#2 » 31 jan 2018, 17:07

Dank je Frank :bighug:
0 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3723

Re: Een nieuw blok op een oldtimer voor nieuwe D.E.T.

Bericht#3 » 31 jan 2018, 17:10

Ik had dit ook al eens met mijn dealer en een vertegenwoordiger van Sym besproken.
Amsterdam stelt in hun regels dat het mogelijk is een oudere scooter te voorzien van een euro4 motor en dat je dan wel de milieuzone in mag...
Het probleem is alleen dat niet aan te tonen is dat het een euro4 motor betreft.
Het hele euro4 verhaal is gekoppeld aan de totale goedkeuring van de scooter en niet alleen aan een motorblok.
Met andere woorden...het idee van Amsterdam kan dus helemaal niet.
1 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Een nieuw blok op een oldtimer voor nieuwe D.E.T.

Bericht#4 » 31 jan 2018, 17:18

Delight schreef:Ik had dit ook al eens met mijn dealer en een vertegenwoordiger van Sym besproken.
Amsterdam stelt in hun regels dat het mogelijk is een oudere scooter te voorzien van een euro4 motor en dat je dan wel de milieuzone in mag...
Het probleem is alleen dat niet aan te tonen is dat het een euro4 motor betreft.
Het hele euro4 verhaal is gekoppeld aan de totale goedkeuring van de scooter en niet alleen aan een motorblok.
Met andere woorden...het idee van Amsterdam kan dus helemaal niet.


In 020 gebeuren wel meer dingen die niet kunnen....
5 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3723

Re: Een nieuw blok op een oldtimer voor nieuwe D.E.T.

Bericht#5 » 31 jan 2018, 17:19

stoyanov schreef:In 020 gebeuren wel meer dingen die niet kunnen....

:lol2:
0 x

Gebruikersavatar
axisissi_NL
Berichten: 293

Re: Een nieuw blok op een oldtimer voor nieuwe D.E.T.

Bericht#6 » 31 jan 2018, 17:40

Goed stuk Frank @FTrotsenburg de RDW is gelukkig wel duidelijk :thumbsup: en dat voor een staatsbedrijf :worshippy:
0 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Een nieuw blok op een oldtimer voor nieuwe D.E.T.

Bericht#7 » 31 jan 2018, 18:38

Haal je A bewijs en ga op de red rose 125cc.
Mag je ook net als mijn elyseo100 gewoon utrect amsterd. etc in.

Wat je nog wel kan onderzoeken is of de 125 en 50cc geen zelfde frame hebben.

En dan kijken of omkeuren mag.
0 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2696

Re: Een nieuw blok op een oldtimer voor nieuwe D.E.T.

Bericht#8 » 31 jan 2018, 19:07

Koop een raw euro4, sleutel dat blok eronderuit bouw het in een Red Rose ga naar het rdw en keuren, van mij part neem je de restanten van de raw mee inclusief papieren klaar.

D.e.t. is totaal niet van belang voor de milieu zone als de brommer is omgekeurd naar euro4 of elektrisch namelijk. Maar goed de euro4 blokken van de cr zullen ook echt wel te koop zijn binnen afzienbare tijd, wil enkel de prijs niet weten, maar zal goedkoper zijn dan een nieuwe donorbrommer ;-)

En voor de echte 2t die hards, koop een oude Aerox, laat hem omkeuren met een euro4 blok, bij thuiskomst hang je het 2t blok eronder en knal je weer stinkend door 020, geen boa die enig benul heeft hoe het zit, en zolang er euro4 op je kentekenpapieren staat is het prima
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Een nieuw blok op een oldtimer voor nieuwe D.E.T.

Bericht#9 » 31 jan 2018, 19:10

@roadkill, die camera's weten echt niet of er onder de oude scoot een modern motorblok hangt. Dus die zullen gewoon bekeuren.

En als ik het al kon betalen zou ik zeker niet momenteel voor A gaan aangezien ik nog steeds maar A1 zou kunnen halen.
0 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2696

Re: Een nieuw blok op een oldtimer voor nieuwe D.E.T.

Bericht#10 » 31 jan 2018, 19:22

Die camera's zijn gekoppeld met het rdw he, dus daarmee zien dan niet alleen de D.E.T. maar ook of ie euro4 is kan ook niet anders aangezien je aan een brommer kenteken geen bwj kan zien.

Edit, als je brommer omgekeurd is naar euro4 of elektra bij het rdw, en je krijgt een boete is die onterecht dus aanvechtbaar en je wint hem 100% en daar zitten ze in 020 niet op te wachten
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer