Om het wat makkelijker te maken heb ik gezegd dat de red rose al in mijn bezit is, wat dus helaas niet zo is.
Ftrotsenburg schreef:L.s
Ik heb een Aprilia red rose 50cc bromfiets in mijn bezit met een bouwjaar van 1991. Hiermee mag ik uiteraard niet mee de milieuzone van Amsterdam in. Nou is mijn vraag of, wanneer ik er een ander motorblok inzet wat aan de nieuwe Euro4 (vier) eisen voldoet, ik een herkeuring zou kunnen krijgen zodat ik een nieuwe D.e.t. krijg. Mvg Frank van Trotsenburg
RDW schreef:Geachte heer van Trotsenburg,
Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over het wijzigen van uw motorblok, met als doel het wijzigen van de DET.
Bij een bromfiets wordt de DET en identiteit bepaald door het frame. Het wijzigen van uw motorblok zal dan ook geen invloed hebben op de DET van uw voertuig.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ftrotsenburg schreef:Ls,
Door het wijzigen van het motorblok moet ook de motorophanging gewijzigd worden. Ik neem aan dat er dan andere regels omheen hangen?
Frank van Trotsenburg
RDW schreef:Geachte heer van Trotsenburg,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
U vraagt aan de RDW om informatie over een wijziging van of aan de motor van uw bromfiets.
Als er een wijziging aan de motor van een bromfiets is aangebracht, moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring aanbieden bij één van de keuringsstations van de RDW. Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar LPG of aardgas. (Deze wijziging moet wel worden gekeurd, maar wordt niet aangemerkt als motorwijziging.)
In gebruik genomen voor 1 januari 2006
ls het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 2006, moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen.
De permanente eisen zijn de eisen voor de verkeersveiligheid en de constructiesnelheid, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.
Herkomst motor
In alle gevallen moet u bij de keuring de herkomst van de motor aantonen. Hierbij is het noodzakelijk dat u het kentekennummer of voertuigidentificatienummer van het donorvoertuig aantoont tijdens de keuring. Als het voertuig aan de gestelde eisen voldoet worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.
Kosten
In gebruik genomen voor 1 januari 2006
De kosten kunnen variëren van € 27,00 tot € 81,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ftrotsenburg schreef:Maar krijgt het voertuig na wijziging van het motorblok naar een euro 4 variant, die dan als los motorblok gekocht zou worden, ook een nieuwe D.e.t. of blijft die hetzelfde?
RDW schreef:Geachte heer van Trotsenburg,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
Het wijzigen van uw motorblok heeft geen invloed op de bestaande Datum eerste toelating (DET) van uw voertuig.
Bij een bromfiets of motorfiets wordt de DET en identiteit bepaald door het (bestaande) frame.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ik had op een ander antwoord gehoopt, maar ach het is maar zo.
Als laatst wil ik nog even vermelden dat als je nou in het bezit bent van een oldtimer je wel een ontheffing kunt aanvragen om in het weekeinde door Amsterdam heen te kunnen.