Uitlaat aanpassen / dempen

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3723

Re: Uitlaat aanpassen / dempen

Bericht#11 » 26 jul 2018, 12:11

stoyanov schreef:
Delight schreef:
stoyanov schreef:
Nee. Om de demper die in de knalpot zit.

Welke demper en welke knalpot?


Die van mijn RVS NCY uitlaat.
Ik kom er maar niet aan toe.
Nieuwe tuin....

Daar zit toch gewoon een db-killer in?
Bij mijn Super8 was dat meer dan voldoende.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Uitlaat aanpassen / dempen

Bericht#12 » 26 jul 2018, 12:32

Delight schreef:
stoyanov schreef:
Delight schreef:Welke demper en welke knalpot?


Die van mijn RVS NCY uitlaat.
Ik kom er maar niet aan toe.
Nieuwe tuin....

Daar zit toch gewoon een db-killer in?
Bij mijn Super8 was dat meer dan voldoende.


Niet stil genoeg naar mijn zin
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Uitlaat aanpassen / dempen

Bericht#13 » 10 sep 2018, 23:40

Leuk topic,
Zelf ook al wat geprobeert.
Destijds alleen geen topic over gemaakt (geloof ik).
Had weinig foto's iig. Wel 1tje om te laten zien.

Had voor de maxi elyseo een Gianelli sprint besteld.
Enige reden bocht was 32mm,.... de dikste die er is bij de uitlaat fabrikanten.
Alles voor de elyseo is overjarig,... dus de uitlaat demping was verdroogd en gekrompen.
Uit elkaar moest hij toch.

Het is een mechanische uitlaat met demper direct aan de kamer.
Wat had ik nodig voor deze klus?:

Demperwol gekocht als bij de kameraden boven omschreven.
2 mm recycled rubber (gemalen en in 2mm mat geperst. 4x (hoe hoger het recycle getal hoe hoger het smeltpunt).
Het zijn die matjes die in vracht wagens onder pallets gelegd worden. Er liggen er plenty op drukke wegen. lol
Rolletje messingdraad, had ik liggen. Soort metaal maakt niet uit denk ik.
5mm boor (cobalt, stiftje snijmiddel) Boormachine / dremel.

Demper lag uit elkaar, en allereerst alle gaatjes naar 5mm geboord was 2mm. 5mm was het grootst mogelijk zonder bij het gaatje ernaast te komen. Met een 8mm boor alles afgebraamd en verzinking aangebracht (omgekeerde trechter als je het voor ogen wilt nemen). Met een dremel binnen in de pijp alles glad gemaakt en afgebraamd. Hierna alles gespoten met hammerite hittebestendig zwart.

Zo strak als ik kon 12 lagen wol aangebracht. een centimeter te veel. Toen kruislings afgebonden met de messing draad. Totdat de demper met inleg er in paste.

Met papier een mal gemaakt en die aan de binnenkant van de alu demperhuls gelegd. Om exact de diameter te bepalen en te kijken waar de popnagels uitkwamen voor de badges. Deze popnagels helpen bij het op de plaats houden van de rubber inleg.
Voor de zekerheid een laagje bison tix aangebracht. Dit proces 1x herhaald voor 2 lagen rubber aan de binnen kant.

Laatste stap eigenlijk als eerste gedaan,... kon het lekker drogen terwijl ik veel gaatjes boorde.

Is er verschil, weet ik niet. het was een nieuwe uitlaat dus nog niet eerder mee gereden.
Zal hem binnenkort eens met db metertje testen.

Zou ik het nog een keer doen ,........ nee.
De leovince touring bij de brom was aan vervanging toe (dus in electrolysebad gegooid, ontroest gespoten en op MP verkocht, zie topic)
Heb toen een leovince touring gekocht, de versie van topperformances. Man,.. rij ik 20-40 naast een zero (e-motor) is de mijne stiller.????????????????? Whaaaaaaaaaaattttttttt. Die ga ik dus ook nemen voor de maxi elyseo. paar tientjes en klaar.

Scooter blokken hebben de carb of gasschuif dicht bij de motor zitten, en je membraan houdt weinig tegen dus hier komt ook geluid uit. Dit vergeten de meeste.

Laatst nog een powerfilter getest op de 120cc maxi elyseo (nu met malossi kitje|) die heb ik gelijk weer uitgezet, wegens geluid.

bij de elyseo brom:
Heb ik de luchtbuis en filter van de 100 cc erop zitten (dan past een 17,5mm lekker std op het carter).
En deze setup is echt stil, ook bij optrekken een beschaafd geluid.









Afbeelding

extra fotos gevonden
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Elyseo General op 11 sep 2018, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Uitlaat aanpassen / dempen

Bericht#14 » 11 sep 2018, 00:25

Ik hoop deze week mijn RVS uitlaat te gaan monteren mét de nieuwe demper.
Wil eigenlijk dit jaar nog richting Millingen aan den Rijn of Ysselsteijn (Limburg)
Kan ik hem mooi effe uitproberen.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
ROADHOGG
Voormalig STN Lid
Berichten: 1070

Re: Uitlaat aanpassen / dempen

Bericht#15 » 11 sep 2018, 06:49

Als je richting Ysselsteijn doet krijg je van mij een persoonlijke rondleiding daar ! !
Ik heb er 25 jaar gewoond.......
:thumbsup: ??
0 x
"I apologize in case I did not offend you"

DAGRECORD : 465 Km.

https://www.scootertourclubnederland.com/forum/viewtopic.php?f=97&t=9947

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Uitlaat aanpassen / dempen

Bericht#16 » 11 sep 2018, 09:32

ROADHOGG schreef:Als je richting Ysselsteijn doet krijg je van mij een persoonlijke rondleiding daar ! !
Ik heb er 25 jaar gewoond.......
:thumbsup: ??


Als (áls) het dit jaar nog gebeurd hoor...
Ik zit toevallig net de route uit te stippelen via Millingen aan de Rijn naar Ysselsteyn en als eindpunt Tilburg
Praat je toch even over 274 km.
Gedeeld door 35km/u gemiddeld = 8,5 uur doortrappen ex pauzes.
Alleen naar Millingen en terug is geen optie (280km), want ik ga dat stuk geen 2x rijden.
Aangezien het niet meer zo lang licht is.
Moeilijk moeilijk moeilijk.
Maar ik neem je aanbod graag aan.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer