Leuk topic,
Zelf ook al wat geprobeert.
Destijds alleen geen topic over gemaakt (geloof ik).
Had weinig foto's iig. Wel 1tje om te laten zien.
Had voor de maxi elyseo een Gianelli sprint besteld.
Enige reden bocht was 32mm,.... de dikste die er is bij de uitlaat fabrikanten.
Alles voor de elyseo is overjarig,... dus de uitlaat demping was verdroogd en gekrompen.
Uit elkaar moest hij toch.
Het is een mechanische uitlaat met demper direct aan de kamer.
Wat had ik nodig voor deze klus?:
Demperwol gekocht als bij de kameraden boven omschreven.
2 mm recycled rubber (gemalen en in 2mm mat geperst. 4x (hoe hoger het recycle getal hoe hoger het smeltpunt).
Het zijn die matjes die in vracht wagens onder pallets gelegd worden. Er liggen er plenty op drukke wegen. lol
Rolletje messingdraad, had ik liggen. Soort metaal maakt niet uit denk ik.
5mm boor (cobalt, stiftje snijmiddel) Boormachine / dremel.
Demper lag uit elkaar, en allereerst alle gaatjes naar 5mm geboord was 2mm. 5mm was het grootst mogelijk zonder bij het gaatje ernaast te komen. Met een 8mm boor alles afgebraamd en verzinking aangebracht (omgekeerde trechter als je het voor ogen wilt nemen). Met een dremel binnen in de pijp alles glad gemaakt en afgebraamd. Hierna alles gespoten met hammerite hittebestendig zwart.
Zo strak als ik kon 12 lagen wol aangebracht. een centimeter te veel. Toen kruislings afgebonden met de messing draad. Totdat de demper met inleg er in paste.
Met papier een mal gemaakt en die aan de binnenkant van de alu demperhuls gelegd. Om exact de diameter te bepalen en te kijken waar de popnagels uitkwamen voor de badges. Deze popnagels helpen bij het op de plaats houden van de rubber inleg.
Voor de zekerheid een laagje bison tix aangebracht. Dit proces 1x herhaald voor 2 lagen rubber aan de binnen kant.
Laatste stap eigenlijk als eerste gedaan,... kon het lekker drogen terwijl ik veel gaatjes boorde.
Is er verschil, weet ik niet. het was een nieuwe uitlaat dus nog niet eerder mee gereden.
Zal hem binnenkort eens met db metertje testen.
Zou ik het nog een keer doen ,........ nee.
De leovince touring bij de brom was aan vervanging toe (dus in electrolysebad gegooid, ontroest gespoten en op MP verkocht, zie topic)
Heb toen een leovince touring gekocht, de versie van topperformances. Man,.. rij ik 20-40 naast een zero (e-motor) is de mijne stiller.????????????????? Whaaaaaaaaaaattttttttt. Die ga ik dus ook nemen voor de maxi elyseo. paar tientjes en klaar.
Scooter blokken hebben de carb of gasschuif dicht bij de motor zitten, en je membraan houdt weinig tegen dus hier komt ook geluid uit. Dit vergeten de meeste.
Laatst nog een powerfilter getest op de 120cc maxi elyseo (nu met malossi kitje|) die heb ik gelijk weer uitgezet, wegens geluid.
bij de elyseo brom:
Heb ik de luchtbuis en filter van de 100 cc erop zitten (dan past een 17,5mm lekker std op het carter).
En deze setup is echt stil, ook bij optrekken een beschaafd geluid.
extra fotos gevonden