Fietsaanhanger verlichting klaarmaken voor scooter / vragen

joey
Berichten: 61

Fietsaanhanger verlichting klaarmaken voor scooter / vragen

Bericht#1 » 15 jan 2019, 19:28

Hallo Allemaal,

Ik heb dus een fietskar en wil hem klaarmaken voor de scooter.
Nu hoeft er vrij weinig te gebeuren. De verlichting is het lastigste.

Ik kwam aanhanger verlichting tegen met magneten voor de auto Deze wil ik ombouwen voor de scooter.
Mijn leraar gaat mij hierbij helpen. Alleen weet ik niet of het gaat passen met de accu van de scooter. Is de accu van een auto / bus niet veel krachtiger?

Niet dat ik de lampen opblaas.
Eerder dacht ik dat dit krachtstroom was haha. Maar is ook niet zo.

Hoor graag van jullie.

Groeten van Joey,

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 822

Re: Fietsaanhanger verlichting klaarmaken voor scooter / vragen

Bericht#2 » 15 jan 2019, 20:48

In principe kan de accu het wel aan. Echter verlichting op scooters wordt meestal verzorgd door de lichtspoel en deze is wisselstroom. Alleen je knipperlichten en je remlicht werken op de accu en is dus gelijkstroom. Ik adviseer je om de knipperlichten die in je set zitten te vervangen voor 10 Watt lampen. Nu zitten er 21 Watt in. Het kan zijn dat je knipperlichten sneller of langzamer gaan knipperen. Normaal moet jouw scooter 2 lampjes voeden van 10 Watt en één van 1,2 watt in je cockpit. Dus in totaal iets meer dan 21 Watt. Wanneer je de standaard lampjes er in laat zitten wordt dit totaal meer dan 42 Watt. Bij vervangen van 10 Watt zit je dus iets boven de 30 Watt. Je remlicht is 21 Watt en wordt dan nu dubbel 42 Watt maar dit is slechts enkele seconden dus zal je accu géén problemen mee hebben. Echter in de winter als je start, met ook je aanhanger eraan zal je accu wel 21 Watt extra naar je aanhanger remlicht voeden. Je scooter moet wel snel starten want ik kan me voorstellen dat na een nacht koud weer dat je scooter niet gelijk wil aanslaan je na enkele pogingen je gaat merken dat je toerental van de startmotor al lager wordt.
1 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3723

Re: Fietsaanhanger verlichting klaarmaken voor scooter / vragen

Bericht#3 » 15 jan 2019, 21:23

Dit kan prima, maar misschien is het slim om de lampen die er in zitten te vervangen voor led?
0 x

joey
Berichten: 61

Re: Fietsaanhanger verlichting klaarmaken voor scooter / vragen

Bericht#4 » 16 jan 2019, 06:34

Oldy schreef:In principe kan de accu het wel aan. Echter verlichting op scooters wordt meestal verzorgd door de lichtspoel en deze is wisselstroom. Alleen je knipperlichten en je remlicht werken op de accu en is dus gelijkstroom. Ik adviseer je om de knipperlichten die in je set zitten te vervangen voor 10 Watt lampen. Nu zitten er 21 Watt in. Het kan zijn dat je knipperlichten sneller of langzamer gaan knipperen. Normaal moet jouw scooter 2 lampjes voeden van 10 Watt en één van 1,2 watt in je cockpit. Dus in totaal iets meer dan 21 Watt. Wanneer je de standaard lampjes er in laat zitten wordt dit totaal meer dan 42 Watt. Bij vervangen van 10 Watt zit je dus iets boven de 30 Watt. Je remlicht is 21 Watt en wordt dan nu dubbel 42 Watt maar dit is slechts enkele seconden dus zal je accu géén problemen mee hebben. Echter in de winter als je start, met ook je aanhanger eraan zal je accu wel 21 Watt extra naar je aanhanger remlicht voeden. Je scooter moet wel snel starten want ik kan me voorstellen dat na een nacht koud weer dat je scooter niet gelijk wil aanslaan je na enkele pogingen je gaat merken dat je toerental van de startmotor al lager wordt.


Hallo Oldy,

Super bedankt voor de duidelijke uitleg!
De scooter en de aanhanger staan straks in de schuur. en moeten afkoppelbaar zijn.
Wat ik denk ik ga doen is de kabel van de verlichting inkorten of in de bodem verwerken zodat hij er aan de voorkant uit komt (De stekker) Dan krijg je een stekker net als een echte aanhanger.

Daarna wil ik een stopcontact maken aan de accu waar de stekker van de verlichting in kan. Dit moet toch wel rendabel zijn toch?


Delight schreef:Dit kan prima, maar misschien is het slim om de lampen die er in zitten te vervangen voor led?


Komt goed :D Ik heb ook hulp va mijn leraar
1 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3723

Re: Fietsaanhanger verlichting klaarmaken voor scooter / vragen

Bericht#5 » 16 jan 2019, 07:31

joey schreef:Daarna wil ik een stopcontact maken aan de accu waar de stekker van de verlichting in kan. Dit moet toch wel rendabel zijn toch?

Eh...volgens mij zul je een aansluiting op je huidige verlichting moeten maken, zodat alles op je aanhanger hetzelfde doet als op je scooter.
Zou je het op de accu aansluiten, gaat alles in 1 keer branden.
0 x

Gebruikersavatar
Jan Hans
Voormalig STN Lid
Berichten: 238

Re: Fietsaanhanger verlichting klaarmaken voor scooter / vragen

Bericht#6 » 16 jan 2019, 17:41

Misschien wat foto,s maken van het project.
Is altijd mooi en leerzaam
0 x

joey
Berichten: 61

Re: Fietsaanhanger verlichting klaarmaken voor scooter / vragen

Bericht#7 » 17 jan 2019, 15:28

Delight schreef:
joey schreef:Daarna wil ik een stopcontact maken aan de accu waar de stekker van de verlichting in kan. Dit moet toch wel rendabel zijn toch?

Eh...volgens mij zul je een aansluiting op je huidige verlichting moeten maken, zodat alles op je aanhanger hetzelfde doet als op je scooter.
Zou je het op de accu aansluiten, gaat alles in 1 keer branden.


Dat denk ik ook. We zien wel.

Jan Hans schreef:Misschien wat foto,s maken van het project.
Is altijd mooi en leerzaam


Ik zal kijken wat ik kan doen maar beloof niks.
0 x

joey
Berichten: 61

Re: Fietsaanhanger verlichting klaarmaken voor scooter / vragen

Bericht#8 » 21 mar 2019, 06:22

Project word stopgezet voor diverse redenen:

Het is een zeer kostbare zaak,
Een zeer gecompliceerde zaak gezien het frame,
Het is niet meer noodzakelijk.
De vraag is of het veilig kan.
De vraag is of de elektronica uberhaupt verwerkt kan worden en er achter uit kan.

Maar de hoofdreden is dat ik met rommelmarkt spullen ben gestopt en met de kar gewoon alleen maar boodschappen hoef te doen met de fiets. Beetje overbodig om er dan zoveel geld en moeite in te pompen.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer