Luuko Retro 50; accu verplaatsen

Gebruikersavatar
Steven Luuko
Berichten: 86

Luuko Retro 50; accu verplaatsen

Bericht#1 » 04 feb 2019, 10:27

De accu van mijn scooter zit in de helmbak, waardoor er weinig ruimte is in de bak.
Nu heeft mijn scooter de tank onder het zadel zitten, maar er is ruimte en een afsluitbaar dekseltje voor een tank onder de motor, bij de voetenplank.
Nu heb ik het idee om de accu in deze ruimte te monteren, zodat ik een volledig bruikbare opbergruimte heb in de helmbak.
Mijn vraag is: kan dit en waar moet ik op letten als ik de accu ga verplaatsen?

De Luuko Retro 50 lijkt op een BTC Grande retro GT2.
0 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3723

Re: Luuko Retro 50; accu verplaatsen

Bericht#2 » 04 feb 2019, 13:38

Steven Luuko schreef:Mijn vraag is: kan dit en waar moet ik op letten als ik de accu ga verplaatsen?

Dat je zorgt dat de accu goed vast komt te zitten en dat je de kabels op een veilige manier verlengd, zodat er geen kortsluiting kan ontstaan.
0 x

Gebruikersavatar
jeffjamm94
Berichten: 384

Re: Luuko Retro 50; accu verplaatsen

Bericht#3 » 04 feb 2019, 16:29

Wat Delight zegt maar ik voeg even 1 ding toe.

Mocht je een accu hebben met accu-zuur,
Zorg dan ook voor een goede afvoer zodat er niks op kappen of iets komt in het geval van overvloeien want dat spul vreet een hoop weg wat een behoorlijke rotzooi kan maken.

Maar als je een gel accu hebt zou het geen probleem mogen zijn, Die hebben geen afvoer nodig
0 x
Ken je mij niet?
Dan kom ik misschien wat apart over.

Maar ken je mij wel?
Dan zie je zelf dat ik toch echt wel prettig gestoord ben maar dan wel een betere van dat soort

Gebruikersavatar
Steven Luuko
Berichten: 86

Re: Luuko Retro 50; accu verplaatsen

Bericht#4 » 04 feb 2019, 19:52

Bedankt voor de reacties.
Ik moet nog even puzzelen of het wel op de plek past, maar ik denk dat het gaat lukken.
De plek is deels in de buitenlucht.
Er kan als het goed is geen water bij, maar de kans is aanwezig dat er een spatje water op komt.
Zal ik hiervoor een afdekkap/doos voor moeten maken?
0 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 822

Re: Luuko Retro 50; accu verplaatsen

Bericht#5 » 05 feb 2019, 01:08

Probeer inderdaad te voorkomen dat de bovenkant nat wordt. Het kan voorkomen dat het elektrolyt dat vanuit een accu langs de polen naar buiten 'kruipt' met als gevolg op den duur slecht werkende accu. Accu bloemkool zal hierdoor sneller ontstaan omdat water geleid.
Zorg dat de kabel naar de startmotor goed dik is anders is de spanning een stuk lager om mee te starten. Langere kabels hebben meer weerstand zeker met de grote start stroom van de startmotor
0 x

Gebruikersavatar
Steven Luuko
Berichten: 86

Re: Luuko Retro 50; accu verplaatsen

Bericht#6 » 05 feb 2019, 10:58

Ik zal van de week eens proberen of de accudeksel op deze plaats past.
Anders gaat het hele feest niet door.
Volgens mij heb ik een accu met gel, dus het probleem met accuzuur zal ik niet hebben.
Mag een gel accu op z'n kant gelegd worden?
0 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 822

Re: Luuko Retro 50; accu verplaatsen

Bericht#7 » 05 feb 2019, 12:11

Gel accu mag op z'n kant worden gelegd. Bevorderlijk is het niet. Je capaciteit is daardoor iets minder.
een gelaccu is niet anders dan een gewone accu, waarvan het electrolyt is vastgelegd met silicagel - wat betreft diepontladen, capaciteit per volume en per kg is een gel accu in niets verschillend van de gewone accu waarvan hij werd afgeleid.
Aanvankelijk werden gel accu's vooral ontwikkeld om te beletten dat en bij incidenten zwavelzuur vrij zou komen uit een versplinterde accu. Dat was vooral voor de zeevaart - en zeker niet minder voor duikboten belangrijk: zwavelzuur + zeewater geeft giftig chloorgas.
Voordeel: de accu wordt een onderdeel om te monteren en te vergeten. Dat hij eventueel sneller moet vervangen worden is commercieel niet ongewenst. Dat als er wat mis gaat je niet verder naar oorzaken moet zoeken binnen waaarborgtermijn is bv voor de autoindustrie meegenomen.
Nadeel Een gelaccu is zeer gevoelig voor overspanning: loopt de spanning boven de gasspanning (ttz die waarbij knalgas gevormd wordt dan wordt het gel tussen de platen uitgedrukt en de batterij is "gone"
Gelaccus zijn wel vrij ongevoelig voor schudden en "rollen" op een boot, zou ze niet noodzakelijk zeker niet allemaal op hun kop of blijvend liggend monteren.
Bron: accu....
1 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Luuko Retro 50; accu verplaatsen

Bericht#8 » 05 feb 2019, 13:10

Als de accu inderdaad in een rare houding gemonteerd zou moeten worden zou ik zeggen: koop een accu op Lithium basis. Daar kun je alle kanten mee op en je krijgt nog wat extra voordelen ook mee. Alleen ja, ze zijn wat prijzig.
0 x

Gebruikersavatar
vp50
Berichten: 268

Re: Luuko Retro 50; accu verplaatsen

Bericht#9 » 05 feb 2019, 16:15

Hoi Steven,
Google eens op accubak of accudoos kant en klaar water en gas dicht.

Groeten

Peter
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: Luuko Retro 50; accu verplaatsen

Bericht#10 » 05 feb 2019, 19:31

FTrotsenburg schreef:Als de accu inderdaad in een rare houding gemonteerd zou moeten worden zou ik zeggen: koop een accu op Lithium basis. Daar kun je alle kanten mee op en je krijgt nog wat extra voordelen ook mee. Alleen ja, ze zijn wat prijzig.


Nu meen ik eerder op het forum ergens gelezen te hebben dat ze ook niet zo geschikt zouden zijn voor scooters...
0 x

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer