Boring x slag...

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Boring x slag...

Bericht#1 » 05 dec 2019, 23:01

= inhoud.

Tot zover niks raars.

Ik zat een tijdje geleden te kijken naar het filmpje van Rens, waarin hij een 110cc terugvoert naar 50cc.
Simpelweg door een krukas te nemen met een kortere slag, waarop op zijn beurt weer een cilinder komt met een kleinere boring.

Hoe kom ik er nou achter of zoiets ook toepasbaar is voor het type scooter wat ik op het oog heb?
Tot wie moet ik me wenden voor dergelijke informatie?

Uit het werkplaatshandboek word ik enkel wijzer wat de boring en slag van beide types zijn, te weten:

50CC = 39,0 x 41,6
125CC = 52,4 x 57,8

Ik weet dus niet of ik de krukas van een 50cc in het blok van een 125cc kan zetten.
Dat is wat ik graag wil weten....
Wie kan mij op weg helpen?
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Boring x slag...

Bericht#2 » 06 dec 2019, 11:38

No chance if the bore is different. Either a huge annular gap (50cc piston in 125cc cylinder) and no compression or (125 in 50) you can not put the engine together.

So you might use a complete engine.
Then at least the rest (exhaust, carburetor/injector, gearbox/variomatic, rear tire) will fit, because without adjustments, it won't really work.
In this way, there is a street legal Piaggio Hexagon 50 in Germany.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Boring x slag...

Bericht#3 » 06 dec 2019, 18:13

Heb je ongeveer dezelfde verhouding. dan kan het gewoon. Kortere slagen als dat de boring breed is zie je vaak bij race motoren.
Heb je een stroker cylinder en zuiger dan blijkt de slag groter te zijn dan de boring. Er wordt hier langer gebruik gemaakt van de enkele verbranding.....geeft meer koppel en zuinigere motor. De honda forza 125 heeft zo'n motor.

Let altijd op de Squish ruimte die de cylinder na montage heeft, of pas je kop hierop aan.

Motor vervangen kan alleen als je scoot in verschillende uitvoeringen wordt geleverd. VB mijn Forza 125..... kan zo een 300 blok hebben. Van de forza 300......kabelboom en ecu moeten dan waarschijnlijk wel mee.

Al met al moet je wel weten wat je op je hals haalt en het budget hebben.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Boring x slag...

Bericht#4 » 06 dec 2019, 18:58

Elyseo General schreef:Let altijd op de Squish ruimte die de cylinder na montage heeft, of pas je kop hierop aan.

Motor vervangen kan alleen als je scoot in verschillende uitvoeringen wordt geleverd. VB mijn Forza 125..... kan zo een 300 blok hebben. Van de forza 300......kabelboom en ecu moeten dan waarschijnlijk wel mee.



Wat in hemelsnaam is Squish? En waar kan ik het kopen?

Wat ik bedoel te zeggen/vragen is als volgt:

Kymco heeft van bepaalde modellen meerdere uitvoeringen.

Kymco Like 50/125/200
Kymco New Dink 50/125/200
Kymco Agility 50/125
Kymco Agility 16" 50/125/150

Het is geen geheim dat ik graag een 50CC scooter wil met 2 achterveren.
Dus.....
Kymco New Dink 125 kopen.
Blok openmaken en 50CC krukas erin + 50CC cilinder erop, etc.
Klaar.

Ik stel de vraag omdat ik weet dat het voor een conversie van 125CC naar 200CC wél kan.
De 200CC is in feite een 160CC. Zelfde blok, zelfde krukas/andere cilinder.
Net als de 50CC zonder problemen met dezelfde krukas kan worden opgetuned naar een 72CC/82CC en 85CC.
Maar dat willen we dus niet.

Rens bracht mij op een idee.
Hij maakte van een 110CC (?) een 50 CC door enkel de krukas en cilinder te veranderen van een ander blok.
Maar dat werkt kennelijk niet bij elk blok?

Nogmaals; het was maar een idee.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Boring x slag...

Bericht#5 » 06 dec 2019, 21:16

stoyanov schreef:Ik stel de vraag omdat ik weet dat het voor een conversie van 125CC naar 200CC wél kan.
New Dink 125 has carburetor, 200 injection.
Theoretically, of course, you can do anything. But it's not always easy ...
Success!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Boring x slag...

Bericht#6 » 06 dec 2019, 21:33

Van de New dink is het 50cc en de 125cc blok verchillend. Bijde worden GY6 genoemd, maar de 50cc is een GY6 139qmb en de 125cc is een GY6 152qmb.

Of de krukas zomaar over te zetten is van een 50cc naar een 125cc weet ik niet, zo op het eerste gezicht (foto vergelijking) niet.

Een ander probleem waar je tegenaan loopt is de motor ophanging. Bij een 139qmb zit die onder de motor, bij een 152qmb aan de boven kant. Of te wel gaat niet passen.

Edit: wel een leuk idee :thumbsup: ,helaas te veel haken en ogen om het uitvoerbaar te maken. :nono1: :nono2:
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Boring x slag...

Bericht#7 » 07 dec 2019, 05:23

Bjorn schreef:Van de New dink is het 50cc en de 125cc blok verchillend. Bijde worden GY6 genoemd, maar de 50cc is een GY6 139qmb en de 125cc is een GY6 152qmb.

Of de krukas zomaar over te zetten is van een 50cc naar een 125cc weet ik niet, zo op het eerste gezicht (foto vergelijking) niet.

Een ander probleem waar je tegenaan loopt is de motor ophanging. Bij een 139qmb zit die onder de motor, bij een 152qmb aan de boven kant. Of te wel gaat niet passen.

Edit: wel een leuk idee :thumbsup: ,helaas te veel haken en ogen om het uitvoerbaar te maken. :nono1: :nono2:


Als jij het zegt; dan geloof ik het zonder meer.
Jammer.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1638

Re: Boring x slag...

Bericht#8 » 07 dec 2019, 10:50

stoyanov schreef:
Elyseo General schreef:
Kymco New Dink 125 kopen.
Blok openmaken en 50CC krukas erin + 50CC cilinder erop, etc.
Klaar.



Ik zou gewoon een keer investeren in een A-rijbewijs als de portemonnee het toelaat. Dan kan je met dubbele achterveren en 125cc rondrijden. Echt wel een stukje leuker dan 50cc.

En als je zin heb, kan je ook eens een rondje rijden op een Hayabusa. :sct1: :moto2:
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer