The Resurrection of Marianne

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: The Resurrection of Marianne

Bericht#11 » 28 apr 2020, 09:35

Bjorn schreef::thumbsup: Knap op 1,5 jaar oude benzine. :worshippy:

Wat spuit je in de cilinder voordat je de nieuwe bougie er in zet?


Ja joh, da's nog 95 E5 :-) Kan ik aftappen en verkopen als antieke rariteit :-D

Zelf heb ik ooit een scoot gesloopt waar meer dan 5 jaar oude benzine in zat. Deed het nog prima. De tweetaktolie die net zo oud was, was ook nog helemaal goed. Nou is een Grand Dink wel een soort van crematorium dat alles verbrandt maar ze reed er prima op. Dat zogenaamde 'verschalen' van benzine en het 'bederven' van olie gaat dus niet altijd op.

En in de cilinder gaat natuurlijk eerst water, om die schoon te spoelen. Maar alleen gedistilleerd water hè, anders krijg je kalk-aanslag in je cilinder.

Nee natuurlijk niet :-D. Dat was 50cc Pure Power, oftewel RON98 E5. Ik heb altijd minimaal 1 oude oliefles met extra benzine bij me voor onderweg en soms komt het ook voor dit soort dingen van pas. Of voor het wassen van je luchtfilter. Sommige mensen mixen daar apart eerst nog een beetje olie doorheen voor de smering (voordat je het in de cilinder spuit) maar ik niet. Dat is er toch zo weer uit en de oliepomp werkt dus die gaat meteen draaien zodra de motor start. Het gaat er alleen maar om dat alles weer vacuüm gaat trekken en de benzinepomp de brandstof weer uit de tank trekt. En zo spoelt en brandt ook in één keer alles mooi schoon.

Zo start de motor sneller en beter (naast de starterspray uiteraard). Het is een truukje dat ik ooit van een vriend heb geleerd (nu helaas een hele vage kennis, of eigenlijk helaas nog minder dan dat). Die spuiten zelf kan je bij de meeste apotheken zo los kopen, kost bijna niets.
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1365

Re: The Resurrection of Marianne

Bericht#12 » 28 apr 2020, 10:35

Ze klinkt gezond en goed wakker...

Geen ochtendhumeur en dat is fijn voor een langdurige relatie :lol:
2 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: The Resurrection of Marianne

Bericht#13 » 28 apr 2020, 12:39

Het is een beetje lastig te zien in het filmpje, maar ik vond het best een grote hoeveelheid die je er in spoot.

Ik heb daar wel een paar bedenkingen bij. Het is geen kritiek, maar correct me if I'm wrong.

1e: Je spuit een vloeistof rechtstreeks in de cilinder en een vloeistof is niet samendrukbaar. De ruimte boven de zuiger als hij op het hoogste punt (bovenste dode punt - bdp) staat is klein. Elke hoeveelheid vloeistof die er dan teveel in zit moet dan toch ergens heen. In het beste geval kant de vloeistof weg langs de zuiger richting het carter of langs de koppakking. Beide gevallen zijn niet desastreus maar kan wel schade veroorzaken. In het ergste geval kan de vloeistof niet weg en kan de zuiger dus ook niet het bdp bereiken en op dat moment staat alles met een klap stil. Mogelijke schade, drijfstang krom, lager schade, zuiger en/of cilinder schade.

2e: Vloeibare benzine brand niet, het is de benzine damp die brand.
Je carburateur zorgt er voor dat de benzine verneveld wordt en zich mengt met de aanwezige zuurstof. De juiste sproeiermaat zorgt ervoor dat dat in de juiste/optimale verhouding gebeurt. Op het moment dat er dus vloeibare benzine rechtstreeks in de cilinder wordt gegoten is het niet verneveld en is de verhouding niet goed waardoor de motor niet zal aanslaan.

3e: Door dat er vloeistof in de cilinder wordt gegoten en er dan gestart wordt slaat de bougie nat. Natte bougie = geen vonk en dus moet je langer doorstarten om de bougie weer draag te krijgen. Ook start piloot helpt dan niet omdat de bougie nat is.
1 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: The Resurrection of Marianne

Bericht#14 » 28 apr 2020, 12:52

Bjorn schreef:Het is een beetje lastig te zien in het filmpje, maar ik vond het best een grote hoeveelheid die je er in spoot.


Ongeveer 50cc pure benzine, als ik de indicatie op de spuit zelf mag geloven.

En je hebt verder ongetwijfeld helemaal gelijk op meerdere of alle punten. Ik kan die niet weerleggen, aanvullen of verdedigen, laat staan ontkrachten noch corrigeren want ik heb niet voldoende verstand van de techniek. Echt niet, geen geintje. Mijn technische kennis beperkt zich tot wat je ziet en wat ik beschrijf. Ik weet alleen dat het werkt. Probeerde ik vroeger een "droge" motor te starten, dan ging dat niet of pas na heel erg lang. Dát veroorzaakte dan vaak meer schade. Op deze manier "nat" gaat het beter en sneller. En daarna blijft ze ook lopen, ook stationair, en slaat niet af. Misschien omdat "nat" toch smeert? Of reinigt? Of voor een betere capillaire werking zorgt in het begin waardoor de leidingen beter vacuüm worden getrokken om mee te beginnen?

Uitleggen waarom, of bepalen wat beter of slechter is, kan ik niet. Ik vertel alleen vanuit mijn eigen praktijkervaring en wat ik van anderen geleerd heb. En misschien doe ik het dus wel helemaal fout volgens de "regelen der kunst', is heel goed mogelijk.

De technisch-correcte rest laat ik over aan jou, oh Guru :worshippy: Van jouw input leer ik, en anderen, ook weer dus serieus lees ik graag je correcties, aanvullingen, meningen en kritiek! :thumbsup:

Al weet ik dat jij geen ervaring hebt met Grand Dinks, dus misschien is dat het ;-) :lol2:
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: The Resurrection of Marianne

Bericht#15 » 28 apr 2020, 13:10

Amendoim schreef:Al weet ik dat jij geen ervaring hebt met Grand Dinks, dus misschien is dat het ;-) :lol2:


Jawel, maar dan de 4 takt versies :schater:


Dat lange door starten is idd minder goed, zeker bij een 2 takt die zijn smering via de benzine mee krijgt.

Hoe ik het doe na lange stil stand is ook met een injectie spuit. Ik trek de benzine aanvoer slang van de carburateur af, zet daar de spuit op en trek het vacuum tot dat er benzine uitkomt en sluit dan de slang weer aan. Hierdoor is de pomp gevuld en wordt bij het starten de carburateur ook snel gevuld.
1 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: The Resurrection of Marianne

Bericht#16 » 28 apr 2020, 13:26

Addendum: mogelijke verklaring: de cilinder zit dan weliswaar vol benzine en inderdaad, een vloeistof kan je weinig tot niet samenpersen maar de zuiger wordt nu gesmeerd door de aanwezige benzine en het overbodige restant wordt er via de uitlaat uitgegooid tot de "kritieke mix" van brandstofdamp en lucht wordt bereikt waardoor de de vonk van de inmiddels droog-genoege bougie het mengsel laat ontvlammen. Dit zorgt dan, naast een reinigende en smerende werking, voor de benodigde aanzuigende werking voor de brandstof vanuit de tank.

Als dit een mogelijke verklaring is, dan veroorzaakt dit geen schade aan de cilinder of de motor verder. Sterker nog, bij 'droog' starten zou ik eerder een 'vastloper' verwachten met schade dan 'nat'.

Zou dit kunnen?
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: The Resurrection of Marianne

Bericht#17 » 28 apr 2020, 23:05

Amendoim schreef:Addendum: mogelijke verklaring: de cilinder zit dan weliswaar vol benzine en inderdaad, een vloeistof kan je weinig tot niet samenpersen maar de zuiger wordt nu gesmeerd door de aanwezige benzine en het overbodige restant wordt er via de uitlaat uitgegooid tot de "kritieke mix" van brandstofdamp en lucht wordt bereikt waardoor de de vonk van de inmiddels droog-genoege bougie het mengsel laat ontvlammen. Dit zorgt dan, naast een reinigende en smerende werking, voor de benodigde aanzuigende werking voor de brandstof vanuit de tank.


Klinkt logisch, geen speld tussen te krijgen :write:
Alleen dat benzine geen smerende eigenschappen heeft van zichzelf, deze worden toegevoegd door de 2 takt olie of door olie uit het carter bij een 4 takt.

Amendoim schreef:Als dit een mogelijke verklaring is, dan veroorzaakt dit geen schade aan de cilinder of de motor verder. Sterker nog, bij 'droog' starten zou ik eerder een 'vastloper' verwachten met schade dan 'nat'.

Zou dit kunnen?


Bij droog starten een vastloper krijgen zie ik niet zo gauw gebeuren. Er zit nog geen temperatuur in de zuiger of de cilinder en het start toerental is ook erg laag in verhouding tot het stationair toerental, er zal dus ook niet veel warmte vrij komen omdat er nog geen verbranding is en de snelheid van de zuiger laag is en dus ook minder wrijvings-warmte opwekt.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer