Bjorn schreef::thumbsup: Knap op 1,5 jaar oude benzine.
Wat spuit je in de cilinder voordat je de nieuwe bougie er in zet?
Ja joh, da's nog 95 E5 Kan ik aftappen en verkopen als antieke rariteit
Zelf heb ik ooit een scoot gesloopt waar meer dan 5 jaar oude benzine in zat. Deed het nog prima. De tweetaktolie die net zo oud was, was ook nog helemaal goed. Nou is een Grand Dink wel een soort van crematorium dat alles verbrandt maar ze reed er prima op. Dat zogenaamde 'verschalen' van benzine en het 'bederven' van olie gaat dus niet altijd op.
En in de cilinder gaat natuurlijk eerst water, om die schoon te spoelen. Maar alleen gedistilleerd water hè, anders krijg je kalk-aanslag in je cilinder.
Nee natuurlijk niet . Dat was 50cc Pure Power, oftewel RON98 E5. Ik heb altijd minimaal 1 oude oliefles met extra benzine bij me voor onderweg en soms komt het ook voor dit soort dingen van pas. Of voor het wassen van je luchtfilter. Sommige mensen mixen daar apart eerst nog een beetje olie doorheen voor de smering (voordat je het in de cilinder spuit) maar ik niet. Dat is er toch zo weer uit en de oliepomp werkt dus die gaat meteen draaien zodra de motor start. Het gaat er alleen maar om dat alles weer vacuüm gaat trekken en de benzinepomp de brandstof weer uit de tank trekt. En zo spoelt en brandt ook in één keer alles mooi schoon.
Zo start de motor sneller en beter (naast de starterspray uiteraard). Het is een truukje dat ik ooit van een vriend heb geleerd (nu helaas een hele vage kennis, of eigenlijk helaas nog minder dan dat). Die spuiten zelf kan je bij de meeste apotheken zo los kopen, kost bijna niets.