Een week of drie geleden hoorde ik tijdens het rijden een raar geluid dat ik nooit eerder had gehoord.
Ik kon moeilijk vaststellen of het nou uit de buurt van de variateur / koppeling kwam of elders uit het blok.
Na een check bleek bij de koppeling / variateur niets te zien, de riem was ook nog goed.
Nu heb ik de Peugeot Tweet in 2013 nieuw gekocht en na 2,5 jaar is er een revisie van het blok geweest door de dealer
vanwege kapotte krukas lagers.
Toen ik de dag er na naar mijn werk reed werd het geluid steeds harder, kwam er een ander geluid bij en viel het vermogen weg, dat even daarna weer terug kwam.
Na het werk meteen naar een goede vriend gereden met wie ik het onderhoud van de scooter doe. Hij is ook niet bang voor de
grotere klussen en al snel stelde hij vast dat de variateur verrot was. Nieuwe tweedehands er op maar de herrie werd als maar erger. Waarschijnlijk de distributie ketting.
Omdat 38.000 km best veel is voor een scooter van deze kwaliteit heb ik het zekere voor het onzekere genomen en bij ScooterGoods in Berkel-Enschot voor 250 euro een euro 4 blok van een Symjet14 gekocht met 11.500 km op de teller. Omdat de Tweet Euro 2 was heeft m'n goede vriend de ontsteking, luchtfilter en spruitstuk over gezet alsmede de schijfrem behuizing (Symjet14 had trommelrem). Dat had 'ie in no-time gefikst. Inmiddels rijdt ik al weer twee weken probleemloos met de Tweet-Symjet14. Die rijdt beter dan ooit tevoren.