NA 38.000 KM MOTORBLOK PEUGEOT TWEET VERVANGEN

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

NA 38.000 KM MOTORBLOK PEUGEOT TWEET VERVANGEN

Bericht#1 » 27 jun 2021, 19:05

Een week of drie geleden hoorde ik tijdens het rijden een raar geluid dat ik nooit eerder had gehoord.
Ik kon moeilijk vaststellen of het nou uit de buurt van de variateur / koppeling kwam of elders uit het blok.
Na een check bleek bij de koppeling / variateur niets te zien, de riem was ook nog goed.
Nu heb ik de Peugeot Tweet in 2013 nieuw gekocht en na 2,5 jaar is er een revisie van het blok geweest door de dealer
vanwege kapotte krukas lagers.
Toen ik de dag er na naar mijn werk reed werd het geluid steeds harder, kwam er een ander geluid bij en viel het vermogen weg, dat even daarna weer terug kwam.
Na het werk meteen naar een goede vriend gereden met wie ik het onderhoud van de scooter doe. Hij is ook niet bang voor de
grotere klussen en al snel stelde hij vast dat de variateur verrot was. Nieuwe tweedehands er op maar de herrie werd als maar erger. Waarschijnlijk de distributie ketting.
Omdat 38.000 km best veel is voor een scooter van deze kwaliteit heb ik het zekere voor het onzekere genomen en bij ScooterGoods in Berkel-Enschot voor 250 euro een euro 4 blok van een Symjet14 gekocht met 11.500 km op de teller. Omdat de Tweet Euro 2 was heeft m'n goede vriend de ontsteking, luchtfilter en spruitstuk over gezet alsmede de schijfrem behuizing (Symjet14 had trommelrem). Dat had 'ie in no-time gefikst. Inmiddels rijdt ik al weer twee weken probleemloos met de Tweet-Symjet14. Die rijdt beter dan ooit tevoren.
2 x

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 818

Re: NA 38.000 KM MOTORBLOK PEUGEOT TWEET VERVANGEN

Bericht#2 » 27 jun 2021, 19:56

Wat leuk dat die motor zo eenvoudig passende te maken is. Veel rijplezier weer met de Tweet. :thumbsup:
0 x
Groeten van Marc & Nel

Piaggio MP3 500 HPE (2021-)
Kymco New Dink (2015- 2021)
AGM VX50 (2014-2015)
Aprillia Habana (2000-2014)
Solex Oto (1983- )
Yamaha DT 50 (1982-1985)
Tomos 4 TL (1981-1982)

Langste rit solo op 1 dag: 473 km (09-08-2015)
Langste rit met Nel achterop op 1 dag: 346 km (24-07-2016)

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: NA 38.000 KM MOTORBLOK PEUGEOT TWEET VERVANGEN

Bericht#3 » 28 jun 2021, 17:25

Een originele TweetJet! Of een Peusym, wat je wilt :-)

Een FrankenScoot is altijd leuk, maar ik ben toch verbaasd dat dat Tweet blokje met 38K gewoon aan z'n einde is. Waar Peugeot altijd bekend om stond waren hun bijna onverwoestbare blokken met sterk optrekvermogen.

Aan de andere kant ben je er misschien met een Jet14 blok wel op vooruit gegaan qua benzineverbruik. Maar ook een jet14 heeft absoluut z'n eigenaardigheden...

Ik wil 'm wel eens zien, die symbiont van je :-)
1 x

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: NA 38.000 KM MOTORBLOK PEUGEOT TWEET VERVANGEN

Bericht#4 » 29 jun 2021, 17:25

Een Tweet is en blijft natuurlijk een Sym Symphony. Hetzelfde blok vind je dus ook onder de Symjet14 en waarschijnlijk onder heel veel andere Peugeot en Sym modellen. Het enige wat verschilt zijn de luchtfilter, ontsteking en spruitstuk tussen de nieuwere en oudere modellen. Ik zou wel eens willen weten of er binnen de club leden zijn die meer dan 38k hebben gedraaid met zo'n zelfde blok. Zelf denk ik dat gezien de aanschafprijs van de Tweet (1900 euro destijds) de kwaliteit van de onderdelen er ook naar is en dat het tegen de 40k gewoon op is of een hele dure revisie. Bij Smart auto's was dat in het verleden ook zo.
Een Kymco, Yamaha of Honda zal ongetwijfeld heel wat meer kilometers aan kunnen.
1 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: NA 38.000 KM MOTORBLOK PEUGEOT TWEET VERVANGEN

Bericht#5 » 30 jun 2021, 10:13

Afbeelding


En dan staat vandaag dit op Marktplaats...


Toeval? ;-)
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: NA 38.000 KM MOTORBLOK PEUGEOT TWEET VERVANGEN

Bericht#6 » 30 jun 2021, 10:16

mcguyver schreef:Een Kymco, Yamaha of Honda zal ongetwijfeld heel wat meer kilometers aan kunnen.


Die GD waar ik momenteel op rij, alhoewel tweetakt uiteraard en met denk ik de derde cilinder, zo'n 86.000 KM...

Mijn Jet14 staat op ruim 23K, tweede cilinder (net geplaatst / vervangen).

Zo te zien zit er qua uithoudingsvermogen en kwaliteit niet veel verschil tussen een moderne viertakt en een "ouderwetse" olieboot :-)
0 x

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: NA 38.000 KM MOTORBLOK PEUGEOT TWEET VERVANGEN

Bericht#7 » 04 jul 2021, 11:56

Amendoim schreef:

En dan staat vandaag dit op Marktplaats...


Toeval? ;-)


Goed voorbeeld doet zeker volgen :bbbsmile:
1 x

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: NA 38.000 KM MOTORBLOK PEUGEOT TWEET VERVANGEN

Bericht#8 » 04 jul 2021, 11:57

Amendoim schreef:
mcguyver schreef:Een Kymco, Yamaha of Honda zal ongetwijfeld heel wat meer kilometers aan kunnen.


Die GD waar ik momenteel op rij, alhoewel tweetakt uiteraard en met denk ik de derde cilinder, zo'n 86.000 KM...

Mijn Jet14 staat op ruim 23K, tweede cilinder (net geplaatst / vervangen).

Zo te zien zit er qua uithoudingsvermogen en kwaliteit niet veel verschil tussen een moderne viertakt en een "ouderwetse" olieboot :-)


Hoe komt 't dat jij zo veel cilinders verslijt? Door de brandstof? Of opgevoerd rijden?
Die van de Tweet was nog helemaal prima na 38k kilometers.
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5410

Re: NA 38.000 KM MOTORBLOK PEUGEOT TWEET VERVANGEN

Bericht#9 » 07 jul 2021, 16:21

Geen idee. Die Jet14 heb ik tweedehands gekocht dus wat er vóór mij is gebeurd met het ding, weet ik niet. De Grand Dink is tweetakt en ik heb altijd begrepen dat het redelijk normaal is dat je elke 25K een nieuwe cilinder nodig hebt. Gezien de afstanden die ik rij en de belasting dus op het geheel wellicht niet zo gek.

Ontgrensd wel, opgevoerd zijn mijn machines niet. Tegen de 60 op de teller is max, en dat betekent voor de Jet zo'n 52 echte KMs en voor de GD 49 echte KMs, gemeten op GPS. En ook geen onzin zoals begrenzers erin.

En verder tank ik altijd 98, E5 of E0.
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1638

Re: NA 38.000 KM MOTORBLOK PEUGEOT TWEET VERVANGEN

Bericht#10 » 08 jul 2021, 13:24

mcguyver schreef:Een Kymco, Yamaha of Honda zal ongetwijfeld heel wat meer kilometers aan kunnen.


Nou, dat vraag ik me toch af hoor. 38k is geen gekke km-stand. Mijn vorige Kymco Agility had 33k gelopen toen hij werd gestolen. Het blok liep nog best goed, maar de nieuwigheid was er toen echt wel vanaf. M'n pa heeft een Honda Vision en die gaat ook weleens stuk. Met Piaggio hebben we ook ruime ervaring. En je raadt het al, ook die gingen kapot.

Kortom, ik denk dat de kwaliteit om het even is.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer