Generieke PZ19 Euro 3 carburateur op een Mash Dirt Track 50

Dionysius
Berichten: 187

Generieke PZ19 Euro 3 carburateur op een Mash Dirt Track 50

Bericht#1 » 30 aug 2024, 10:29

Door omstandigheden heb ik de originele E4 carburateur van mijn Mash Dirt Track 50 tijdelijk vervangen door een generieke E3 PZ19 uit de Oriënt. Ik was benieuwd of hij ermee zou rijden, ook omdat het goedkope en makkelijk verkrijgbare carburateurs zijn. Op dit moment betaal je zo'n 18,00 euro voor een model met een bezinekraantje en kabelchoke. Een revisiesetje kost 1,95. Handig en betaalbaar om e.e.a. op de plank te kunnen hebben liggen. De carburateur past in ieder geval ook op de Hanway Muscle 50 en de Mash Fifty. Ik neem aan dat er nog veel meer merken en modellen zijn waar hij op past.

Stationair en lucht zijn af te stellen. De afmetingen zijn gelijk aan die van de originele carburateur. Hij sluit dus ook goed aan op het luchtfilterhuis en het spruitstuk. Ik weet niet precies met welke maat sproeier de PZ19 standaard geleverd wordt, maar mijn Mash start en loopt er wel meteen op. Mogelijk is de sproeier wat groot. Voor een paar euro koop je er een setje met verschillende maten bij.

Omdat het een E3 carburateur is, maakt hij geen gebruik van de elektronische luchtregeling. De luchtregelaar en de lambdasonde in de uitlaat hebben dus geen functie meer. Het motorlampje in het dashboard blijft aan. De gaskabel is met deze carburateur wat te lang. De stelbus bij het handvat haalt net niet alle speling eraf, maar je kunt er prima mee rijden. In het gashandvat zit een tweede opening (voor het busje aan het uiteinde van de gaskabel), maar dat maakt de kabel juist weer iets te kort. Er valt vast iets op te verzinnen.

De veer boven de gasschuif is vrij stug wat de bediening van het gas wat zwaarder heeft gemaakt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dionysius op 10 sep 2024, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1685

Re: Generieke PZ19 Euro 3 carburateur op een Mash Dirt Track 50

Bericht#2 » 30 aug 2024, 14:18

Gaaf! Rijdt hij goed met deze carburateur?
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Dionysius
Berichten: 187

Re: Generieke PZ19 Euro 3 carburateur op een Mash Dirt Track 50

Bericht#3 » 10 sep 2024, 09:25

Heinz schreef:Gaaf! Rijdt hij goed met deze carburateur?


In principe rijdt hij goed. Ik heb in ieder geval geen ernstige twijfels of hij er goed mee zou kunnen rijden. Starten en rijden deed hij meteen al, dus dan is er niets zo dramatisch afwijkend dat het helemaal niet loopt. Lijkt me een goede start. Ik ben uiteraard maar een hobbyist en zeker geen expert.

Inmiddels ben ik weer wat verder. Ter informatie; de bromfiets is voorzien van een nieuwe (wat ruimere) cilinder, een nieuwe cilinderkop en dus een generieke Chinese PZ19. Omdat het setje nieuw is, kan ik nog niet voluit rijden. Tijdens diverse testritjes was het mengsel duidelijk te rijk. Zwarte bougie, liep nog niet echt helemaal lekker.

Ik heb eerst de gasnaald toen van positie drie naar positie één gezet (de naald laten zakken dus). Daar regeerde hij enorm goed op. Liep direct beter, reageerde goed op het gas, prima eigenlijk, maar hij leek nu wat arm te lopen. De bougie was wel erg licht van kleur. Met de gasnaald op positie twee leek hij juist weer wat te rijk te lopen. De gasnaald heb ik dus maar op de eerste positie gezet.

Dit weekend heb ik de PZ19 eraf gehaald en het bakje opengemaakt. Er zat een ongemarkeerde hoofdsproeier in. Dat is niet zo handig als je nog aan het afstellen bent en wil weten wat je settings zijn. Ik heb de sproeier vervangen met een 80 uit een setje wat ik heb. Ik las hier en daar op het interweb dat 80-85 een veelgebruikte maten zijn voor deze combinatie.

Nu is het even wachten op een beetje leuk weer en wat vrije tijd om een iets langere rit (met eventueel een verse bougie) te gaan maken. Ik weet dat de kleur van de bougie volgens bepaalde experts niet veel zegt, maar bij gebrek aan expertise en apparatuur, probeer ik toch aan de hand van de bougiekleur (en het rijgedrag) te bepalen of het apparaat een beetje goed loopt. Lichtbruin/bruin/donkerbruin (in combinatie met goed rijgedrag) betekent voor mij dat het mooi in de buurt komt van een goede verbranding. Niet veel te rijk of arm in ieder geval, want dat is niet goed voor de motor.

Tips van kenners zijn uiteraard welkom. Misschien kunnen jullie op basis van mijn verslagje een voorzichtige analyse doen.
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 742

Re: Generieke PZ19 Euro 3 carburateur op een Mash Dirt Track 50

Bericht#4 » 10 sep 2024, 18:02

Ik heb een tijd terug hetzelfde gedaan met mijn mash Fifty.
Heb toen dat spoeltje aan de zijkant ook vervangen door een standaard autorelais om storingen tegen te gaan (kabelboom is ook aangepast).
Heeft vanaf dat moment beter gelopen en veel beter gestart. Is al een jaar en een paar duizend kilometer goed gegaan.
En tot op heden nog geen problemen gegeven. Nu is ze naar een andere eigenaar, die er zeer tevreden mee is.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer