Heinz schreef:Gaaf! Rijdt hij goed met deze carburateur?
In principe rijdt hij goed. Ik heb in ieder geval geen ernstige twijfels of hij er goed mee zou
kunnen rijden. Starten en rijden deed hij meteen al, dus dan is er niets zo dramatisch afwijkend dat het helemaal niet loopt. Lijkt me een goede start. Ik ben uiteraard maar een hobbyist en zeker geen expert.
Inmiddels ben ik weer wat verder. Ter informatie; de bromfiets is voorzien van een nieuwe (wat ruimere) cilinder, een nieuwe cilinderkop en dus een generieke Chinese PZ19. Omdat het setje nieuw is, kan ik nog niet voluit rijden. Tijdens diverse testritjes was het mengsel duidelijk te rijk. Zwarte bougie, liep nog niet echt helemaal lekker.
Ik heb eerst de gasnaald toen van positie drie naar positie één gezet (de naald laten zakken dus). Daar regeerde hij enorm goed op. Liep direct beter, reageerde goed op het gas, prima eigenlijk, maar hij leek nu wat arm te lopen. De bougie was wel erg licht van kleur. Met de gasnaald op positie twee leek hij juist weer wat te rijk te lopen. De gasnaald heb ik dus maar op de eerste positie gezet.
Dit weekend heb ik de PZ19 eraf gehaald en het bakje opengemaakt. Er zat een ongemarkeerde hoofdsproeier in. Dat is niet zo handig als je nog aan het afstellen bent en wil weten wat je settings zijn. Ik heb de sproeier vervangen met een 80 uit een setje wat ik heb. Ik las hier en daar op het interweb dat 80-85 een veelgebruikte maten zijn voor deze combinatie.
Nu is het even wachten op een beetje leuk weer en wat vrije tijd om een iets langere rit (met eventueel een verse bougie) te gaan maken. Ik weet dat de kleur van de bougie volgens bepaalde experts niet veel zegt, maar bij gebrek aan expertise en apparatuur, probeer ik toch aan de hand van de bougiekleur (en het rijgedrag) te bepalen of het apparaat een beetje goed loopt. Lichtbruin/bruin/donkerbruin (in combinatie met goed rijgedrag) betekent voor mij dat het mooi in de buurt komt van een goede verbranding. Niet veel te rijk of arm in ieder geval, want dat is niet goed voor de motor.
Tips van kenners zijn uiteraard welkom. Misschien kunnen jullie op basis van mijn verslagje een voorzichtige analyse doen.