Door omstandigheden heb ik de originele E4 carburateur van mijn Mash Dirt Track 50 tijdelijk vervangen door een generieke E3 PZ19 uit de Oriënt. Ik was benieuwd of hij ermee zou rijden, ook omdat het goedkope en makkelijk verkrijgbare carburateurs zijn. Op dit moment betaal je zo'n 18,00 euro voor een model met een bezinekraantje en kabelchoke. Een revisiesetje kost 1,95. Handig en betaalbaar om e.e.a. op de plank te kunnen hebben liggen. De carburateur past in ieder geval ook op de Hanway Muscle 50 en de Mash Fifty. Ik neem aan dat er nog veel meer merken en modellen zijn waar hij op past.
Stationair en lucht zijn af te stellen. De afmetingen zijn gelijk aan die van de originele carburateur. Hij sluit dus ook goed aan op het luchtfilterhuis en het spruitstuk. Ik weet niet precies met welke maat sproeier de PZ19 standaard geleverd wordt, maar mijn Mash start en loopt er wel meteen op. Mogelijk is de sproeier wat groot. Voor een paar euro koop je er een setje met verschillende maten bij.
Omdat het een E3 carburateur is, maakt hij geen gebruik van de elektronische luchtregeling. De luchtregelaar en de lambdasonde in de uitlaat hebben dus geen functie meer. Het motorlampje in het dashboard blijft aan. De gaskabel is met deze carburateur wat te lang. De stelbus bij het handvat haalt net niet alle speling eraf, maar je kunt er prima mee rijden. In het gashandvat zit een tweede opening (voor het busje aan het uiteinde van de gaskabel), maar dat maakt de kabel juist weer iets te kort. Er valt vast iets op te verzinnen.
De veer boven de gasschuif is vrij stug wat de bediening van het gas wat zwaarder heeft gemaakt.