Generieke PZ19 Euro 3 carburateur op een Mash Dirt Track 50

Dionysius
Berichten: 195

Generieke PZ19 Euro 3 carburateur op een Mash Dirt Track 50

Bericht#1 » 30 aug 2024, 10:29

Door omstandigheden heb ik de originele E4 carburateur van mijn Mash Dirt Track 50 tijdelijk vervangen door een generieke E3 PZ19 uit de Oriënt. Ik was benieuwd of hij ermee zou rijden, ook omdat het goedkope en makkelijk verkrijgbare carburateurs zijn. Op dit moment betaal je zo'n 18,00 euro voor een model met een bezinekraantje en kabelchoke. Een revisiesetje kost 1,95. Handig en betaalbaar om e.e.a. op de plank te kunnen hebben liggen. De carburateur past in ieder geval ook op de Hanway Muscle 50 en de Mash Fifty. Ik neem aan dat er nog veel meer merken en modellen zijn waar hij op past.

Stationair en lucht zijn af te stellen. De afmetingen zijn gelijk aan die van de originele carburateur. Hij sluit dus ook goed aan op het luchtfilterhuis en het spruitstuk. Ik weet niet precies met welke maat sproeier de PZ19 standaard geleverd wordt, maar mijn Mash start en loopt er wel meteen op. Mogelijk is de sproeier wat groot. Voor een paar euro koop je er een setje met verschillende maten bij.

Omdat het een E3 carburateur is, maakt hij geen gebruik van de elektronische luchtregeling. De luchtregelaar en de lambdasonde in de uitlaat hebben dus geen functie meer. Het motorlampje in het dashboard blijft aan. De gaskabel is met deze carburateur wat te lang. De stelbus bij het handvat haalt net niet alle speling eraf, maar je kunt er prima mee rijden. In het gashandvat zit een tweede opening (voor het busje aan het uiteinde van de gaskabel), maar dat maakt de kabel juist weer iets te kort. Er valt vast iets op te verzinnen.

De veer boven de gasschuif is vrij stug wat de bediening van het gas wat zwaarder heeft gemaakt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dionysius op 10 sep 2024, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1689

Re: Generieke PZ19 Euro 3 carburateur op een Mash Dirt Track 50

Bericht#2 » 30 aug 2024, 14:18

Gaaf! Rijdt hij goed met deze carburateur?
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Dionysius
Berichten: 195

Re: Generieke PZ19 Euro 3 carburateur op een Mash Dirt Track 50

Bericht#3 » 10 sep 2024, 09:25

Heinz schreef:Gaaf! Rijdt hij goed met deze carburateur?


In principe rijdt hij goed. Ik heb in ieder geval geen ernstige twijfels of hij er goed mee zou kunnen rijden. Starten en rijden deed hij meteen al, dus dan is er niets zo dramatisch afwijkend dat het helemaal niet loopt. Lijkt me een goede start. Ik ben uiteraard maar een hobbyist en zeker geen expert.

Inmiddels ben ik weer wat verder. Ter informatie; de bromfiets is voorzien van een nieuwe (wat ruimere) cilinder, een nieuwe cilinderkop en dus een generieke Chinese PZ19. Omdat het setje nieuw is, kan ik nog niet voluit rijden. Tijdens diverse testritjes was het mengsel duidelijk te rijk. Zwarte bougie, liep nog niet echt helemaal lekker.

Ik heb eerst de gasnaald toen van positie drie naar positie één gezet (de naald laten zakken dus). Daar regeerde hij enorm goed op. Liep direct beter, reageerde goed op het gas, prima eigenlijk, maar hij leek nu wat arm te lopen. De bougie was wel erg licht van kleur. Met de gasnaald op positie twee leek hij juist weer wat te rijk te lopen. De gasnaald heb ik dus maar op de eerste positie gezet.

Dit weekend heb ik de PZ19 eraf gehaald en het bakje opengemaakt. Er zat een ongemarkeerde hoofdsproeier in. Dat is niet zo handig als je nog aan het afstellen bent en wil weten wat je settings zijn. Ik heb de sproeier vervangen met een 80 uit een setje wat ik heb. Ik las hier en daar op het interweb dat 80-85 een veelgebruikte maten zijn voor deze combinatie.

Nu is het even wachten op een beetje leuk weer en wat vrije tijd om een iets langere rit (met eventueel een verse bougie) te gaan maken. Ik weet dat de kleur van de bougie volgens bepaalde experts niet veel zegt, maar bij gebrek aan expertise en apparatuur, probeer ik toch aan de hand van de bougiekleur (en het rijgedrag) te bepalen of het apparaat een beetje goed loopt. Lichtbruin/bruin/donkerbruin (in combinatie met goed rijgedrag) betekent voor mij dat het mooi in de buurt komt van een goede verbranding. Niet veel te rijk of arm in ieder geval, want dat is niet goed voor de motor.

Tips van kenners zijn uiteraard welkom. Misschien kunnen jullie op basis van mijn verslagje een voorzichtige analyse doen.
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 743

Re: Generieke PZ19 Euro 3 carburateur op een Mash Dirt Track 50

Bericht#4 » 10 sep 2024, 18:02

Ik heb een tijd terug hetzelfde gedaan met mijn mash Fifty.
Heb toen dat spoeltje aan de zijkant ook vervangen door een standaard autorelais om storingen tegen te gaan (kabelboom is ook aangepast).
Heeft vanaf dat moment beter gelopen en veel beter gestart. Is al een jaar en een paar duizend kilometer goed gegaan.
En tot op heden nog geen problemen gegeven. Nu is ze naar een andere eigenaar, die er zeer tevreden mee is.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Dionysius
Berichten: 195

Re: Generieke PZ19 Euro 3 carburateur op een Mash Dirt Track 50

Bericht#5 » 11 sep 2024, 10:23

Ronin84 schreef:Ik heb een tijd terug hetzelfde gedaan met mijn mash Fifty.
Heb toen dat spoeltje aan de zijkant ook vervangen door een standaard autorelais om storingen tegen te gaan (kabelboom is ook aangepast).
Heeft vanaf dat moment beter gelopen en veel beter gestart. Is al een jaar en een paar duizend kilometer goed gegaan.
En tot op heden nog geen problemen gegeven. Nu is ze naar een andere eigenaar, die er zeer tevreden mee is.


Klinkt goed. En op welke sproeiermaat en gasnaaldpositie ben jij uiteindelijk uitgekomen? Dus als je een relais aansluit op de connector van het standaardspoeltje blijft het engine lampje uit? Welk type relais heb je er precies voor gebruikt en hoe heb je het aangesloten?
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 743

Re: Generieke PZ19 Euro 3 carburateur op een Mash Dirt Track 50

Bericht#6 » 11 sep 2024, 15:52

Dionysius schreef:Klinkt goed. En op welke sproeiermaat en gasnaaldpositie ben jij uiteindelijk uitgekomen? Dus als je een relais aansluit op de connector van het standaardspoeltje blijft het engine lampje uit? Welk type relais heb je er precies voor gebruikt en hoe heb je het aangesloten?

Gasnaald positie weet ik zo niet meer, maar de stationair sproeier was 32 en de hoofdsproeier 75.
PZ19 carburateur met Keihin m5 sproeiers, waarbij ik ook de flens gevklakt heb op waterproof 600 schuurpapier en metalen plaat van 10mm dik.
Zo wist ik zeker dat er goede aansluiting was tussen de onderdelen. Blijft een chinees product natuurlijk.
Ieder blok is anders, dus het kan goed dat je net een andere sproeiermaat moet hebben voor de optimale afstelling, maar je bent met deze waardes in ieder geval wel in de buurt denk ik.

Dat relais is gewoon een standaard 12v automotive relais van conrad van 5,- euro, wat ik onder de tank geplaatst heb voor wat bescherming tegen de elementen en als extraatje is er een krimpkous over de contacten gedaan zodat water er niet makkelijk bij kan komen. De stekker van de actuator heb ik aangesloten op de spoel van het relais en weg was de storing. Ik heb nog wat experimenten gedaan met vermogensweerstanden, maar dat werd niks. Die zijn te stabiel in waarden en geven dan alsnog storingen af en toe. Daarnaast heb ik er eerst een paar doorgebrand voordat ik iets had dat langer als 3 minuten heel bleef. Dit relais zit er al een paar duizend kilometer op zonder problemen en als die stuk zou gaan, is er bij iedere automaterialen handel wel een relais te vinden. Bovendien kosten die dingen ook niet de wereld.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Dionysius
Berichten: 195

Re: Generieke PZ19 Euro 3 carburateur op een Mash Dirt Track 50

Bericht#7 » 13 sep 2024, 09:58

Ronin84 schreef:
Dionysius schreef:Klinkt goed. En op welke sproeiermaat en gasnaaldpositie ben jij uiteindelijk uitgekomen? Dus als je een relais aansluit op de connector van het standaardspoeltje blijft het engine lampje uit? Welk type relais heb je er precies voor gebruikt en hoe heb je het aangesloten?

Gasnaald positie weet ik zo niet meer, maar de stationair sproeier was 32 en de hoofdsproeier 75.
PZ19 carburateur met Keihin m5 sproeiers, waarbij ik ook de flens gevklakt heb op waterproof 600 schuurpapier en metalen plaat van 10mm dik.
Zo wist ik zeker dat er goede aansluiting was tussen de onderdelen. Blijft een chinees product natuurlijk.
Ieder blok is anders, dus het kan goed dat je net een andere sproeiermaat moet hebben voor de optimale afstelling, maar je bent met deze waardes in ieder geval wel in de buurt denk ik.

Dat relais is gewoon een standaard 12v automotive relais van conrad van 5,- euro, wat ik onder de tank geplaatst heb voor wat bescherming tegen de elementen en als extraatje is er een krimpkous over de contacten gedaan zodat water er niet makkelijk bij kan komen. De stekker van de actuator heb ik aangesloten op de spoel van het relais en weg was de storing. Ik heb nog wat experimenten gedaan met vermogensweerstanden, maar dat werd niks. Die zijn te stabiel in waarden en geven dan alsnog storingen af en toe. Daarnaast heb ik er eerst een paar doorgebrand voordat ik iets had dat langer als 3 minuten heel bleef. Dit relais zit er al een paar duizend kilometer op zonder problemen en als die stuk zou gaan, is er bij iedere automaterialen handel wel een relais te vinden. Bovendien kosten die dingen ook niet de wereld.


Thanks voor de tips, en netjes gedaan. Bij die van mij is de hoofdsproeier M4 en 80 lijkt goed te werken. Geen vette zwarte bougie of zo, maar ook geen teken van oververhitting. Vlakken van onderdelen was niet nodig. Het loopt prima en lijkt dus goed af te sluiten. Ik heb het setje nu al zo'n 150km vrij rustig ingereden.

Misschien kun je over de CDI ook nog wat nuttigs zeggen? Gisteren heb ik geëxperimenteerd met de groene draad op de kleine connector van de originele CDI. Op joetoep vond ik daar een informatieve video over. Ik kon echter geen significant verschil in rijgedrag waarnemen wanneer deze draad verbonden of onderbroken was. Misschien komt dat omdat ik tijdens het inrijden rustig aan doe? Ik rij meestal vrij rustig en voorzichtig, dus misschien loop ik überhaupt zelden tegen de limiet van de CDI aan? Wat is jouw ervaring?
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 743

Re: Generieke PZ19 Euro 3 carburateur op een Mash Dirt Track 50

Bericht#8 » 13 sep 2024, 13:03

Daar zal ik je even een PB voor sturen.
Dat is namelijk opvoeren en bespreken we niet op het openbaar forum van deze club :cheers:
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Dionysius
Berichten: 195

Re: Generieke PZ19 Euro 3 carburateur op een Mash Dirt Track 50

Bericht#9 » 16 sep 2024, 10:01

Waarvoor dank! Momenteel heb ik de gasnaald op positie 2 en hoofdsproeier 78. Hiermee start loopt hij erg goed. Het mengsel is in ieder geval niet te rijk. Of het niet nog iets te arm is, durf ik niet te zeggen. Geen witte aanslag, dus het lijkt me in ieder geval niet véél te arm.

De bougie blijft al enkele tientallen kilometers grijs van kleur. Het is niet de lichte espresso kleur waarover ik veel hoor. Bij NGK op de website valt te lezen dat een grijze kleur duidt op een juiste verbranding. Elders op het interweb zie ik afbeeldingen die anders doen vermoeden. Ik heb geen idee wat waar is.

https://ngksparkplugs.com/en/resources/read-spark-plug

Afbeelding
De bougie (NGK CR7HIX) blijft overwegend grijs van kleur.
0 x

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1161
Contacteer:

Re: Generieke PZ19 Euro 3 carburateur op een Mash Dirt Track 50

Bericht#10 » 16 sep 2024, 17:10

een nieuwe Bougie is niet of nauwelijks af te lezen ... beter testen met een oude die nog goed werkt .
0 x
2 x Gilera Runner op Motorplaat .

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer