Raar maar waar , Toeren en snelheidverlies door nieuwe Band.

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Raar maar waar , Toeren en snelheidverlies door nieuwe Band.

Bericht#1 » 17 mei 2022, 23:09

Ben deze week een weekje vrij , mooi tijd om wat te prutsen/ beetje onderhoud .remmen etc etc..
Ik had een nieuwe achterband nodig , Ik naar Fred Motoren in Barendrecht waar ik vaak kom .
De Band die ik wil was er niet , en kon wel even duren als die er was .
Michelin Power Pure CT 2. 130-60 13.
Michelin Power Pure CT 2. 140-60-13 was er wel
OK, doe die bredere maar , staat ook wel leuk .
Wiel er af , Band er op , Wiel er op en gaan ...
Nou ja... gaan ??? loopt de scooter 5 Km zachter , en kom niet op toeren ..
Moraal van het verhaal is ... 60% van de Breedte is de hoogte van de Band .
Dus het wiel word groter .
Ik heb het op gelost door te verlagen in Rollen , van 8gram , naar 7 gram.
Gaat over de Speedfight 3 ,4-takt , Sym 6-Deukjes blok.
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Raar maar waar , Toeren en snelheidverlies door nieuwe Band.

Bericht#2 » 18 mei 2022, 08:42

Moet het geen 130-70-13 zijn?
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Raar maar waar , Toeren en snelheidverlies door nieuwe Band.

Bericht#3 » 18 mei 2022, 09:28

Nee , volgens het boekje zit er 130-60 13 van Hutchinson onder .
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Raar maar waar , Toeren en snelheidverlies door nieuwe Band.

Bericht#4 » 20 mei 2022, 13:16

Maar da's toch raar, de breedte beïnvloedt de hoogte dan toch niet?
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Raar maar waar , Toeren en snelheidverlies door nieuwe Band.

Bericht#5 » 20 mei 2022, 14:43

Heinz schreef:Maar da's toch raar, de breedte beïnvloedt de hoogte dan toch niet?
The width is absolute, but the height is a percentage of the width.
Look at this table:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... QLAJNoa-5C
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Raar maar waar , Toeren en snelheidverlies door nieuwe Band.

Bericht#6 » 20 mei 2022, 18:16

Als je een grotere band monteert is dus de omtrek groter.
Dit houd in dat de afstand per omwenteling van het wiel iets groter wordt.
In theorie betekend dit, dat je snelheid dan hoger zou moeten worden.
In de praktijk, heb je een bredere band. Daarmee heb je dus ook meer oppervlak dat contact maakt met de weg, en daar komt je snelheidsverlies van.
Die komt van de rolweerstand op de bredere band. Afhankelijk van de rubbersamenstelling kan dit best een invloed hebben op je topsnelheid.
Meer rubber--> meer weerstand-->iets lagere topsnelheid.

En omdat scooters/brommers nu eenmaal weinig vermogen hebben, merk je dat vrijwel meteen.
op 80PK merk je dat niet/nagenoeg niet. Met 2,5 PK merk je dat meteen.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Jo&Marian
Berichten: 1112

Re: Raar maar waar , Toeren en snelheidverlies door nieuwe Band.

Bericht#7 » 20 mei 2022, 19:39

Ik kan het mis hebben hoor maar is het niet zo dat de snelheidsmeter het aantal omwentelingen van het wiel meet?
Een grotere diameter verhoogt dan wel de omtreksnelheid maar verlaagd het aantal omwentelingen.
Hierdoor geeft de snelheidsmeter minder aan terwijl de echte snelheid hetzelfde is dan voorheen.
Controleer (vergelijk) dit eens met de gps-snelheid van je navigatiesysteem!

succes.
0 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Raar maar waar , Toeren en snelheidverlies door nieuwe Band.

Bericht#8 » 20 mei 2022, 22:14

Jo&Marian schreef:Ik kan het mis hebben hoor maar is het niet zo dat de snelheidsmeter het aantal omwentelingen van het wiel meet?
Een grotere diameter verhoogt dan wel de omtreksnelheid maar verlaagd het aantal omwentelingen.

De snelheidsmeter meet inderdaad de omwentelingen van het wiel in de meeste gevallen.
Maar de omwentelingen gaan niet omlaag als de omtreksnelheid omhoog gaat.
Bij een windmolen gaan de wieken op het eind toch ook niet vaker rond als in het midden?

Het bandenformaat trucje werd vroeger veel gebruikt bij het eiken van tachografen bij vrachtwagens. Kleine wielen monteren, eiken, grote wielen erop, en je had soms wel bijna 5 km/u gewonnen.
Helaas is het verschil in omtrek op scooters erg klein, en zullen we in de praktijk niet snel een verschil zien op onze tellertjes.
Dus ik blijf erbij dat het ligt aan een grotere rolweerstand. Dan krijg je hetzelfde effect als bij tegenwind rijden.
De weerstand is gewoon te groot voor het kleine vermogen van de motor, dus zakt je toerental omdat de motor te hard moet werken, en daardoor zakt je snelheid. Ik geef toe dat het verschil bij deze bredere banden wel behoorlijk is voor het formaatverschil, maar ik kan geen andere rede bedenken, omdat dit het enige is wat is veranderd.
Door het gewicht van de rollen te verlagen, is de belasting van de motor afgenomen, en komt deze dus weer beter op gang. Met als gevolg dat de snelheid ook weer wat toe is genomen.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Raar maar waar , Toeren en snelheidverlies door nieuwe Band.

Bericht#9 » 20 mei 2022, 23:13

Jo&Marian schreef:Ik kan het mis hebben hoor maar is het niet zo dat de snelheidsmeter het aantal omwentelingen van het wiel meet?
Een grotere diameter verhoogt dan wel de omtreksnelheid maar verlaagd het aantal omwentelingen.
Hierdoor geeft de snelheidsmeter minder aan terwijl de echte snelheid hetzelfde is dan voorheen.
Controleer (vergelijk) dit eens met de gps-snelheid van je navigatiesysteem!

succes.


Beste Jo , het ging om het achterwiel, de snelheid aandrijving zit op het voorwiel , dus is in dit geval niet van toepassing.

Maar goed... het komt er op neer als ik bijv een 12 inch wiel van een Sym Fidlle 2 zou monteren , ja dat past gewoon omdat het het zelfde Motorblok is , het toerental omhoog gaat. echter dan gaat de snelheid omlaag.
Zelfde als je op een Bromfiets een groter achtertandwiel monteert , trekkracht gaat omhoog , en ook je toerental.
Ik heb het opgelost door 7 gram Rollen te monteren , en de 8 gram er uit .
was wel ff een leuke uitdaging iig.
1 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Raar maar waar , Toeren en snelheidverlies door nieuwe Band.

Bericht#10 » 21 mei 2022, 10:34

Brute-Force schreef:Zelfde als je op een Bromfiets een groter achtertandwiel monteert , trekkracht gaat omhoog , en ook je toerental.
Traction power increases, but the speed decreases with the bigger rear sprocket. You cannot increase force and speed simultaneously, its multiplication is always the engines power output (minus some losses).
Just think of geared bicycles.
On my 50cc, I increased the front sprocket from 11 to 13. Less traction, more speed (with same rpm).
2 x
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Wat heb jij vandaag gekocht of gekregen voor je scooter (of jezelf)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer