wintertijd

KoKiem
Contacteer:

wintertijd

Bericht#1 » 09 nov 2025, 15:42

Reizen, dagtrips en gewoon een ritje wordt vanaf oktober steeds minder. Dit heeft te maken met het weer dat ook steeds kouder en natter wordt. Tijd om de scooters te gaan onderhouden.
Mijn G-Dink is pas vanaf dit jaar rijklaar en heeft nog maar 1.000 km gelopen. Dus een kleine beurt kan uitgesteld worden naar het voorjaar. Datzelfde geldt voor de Honda, hoewel deze duizend kilometer meer heeft gereden.
Dit winterseizoen is daarom gereserveerd voor revisie van de Gran Dink. Gisteren de kappen er af gehaald en vandaag netjes opgeborgen in de garage. Het is nu zaak eerst het frame bij te werken waaronder wat klein laswerk en het roestvrij houden. Als dat gebeurt is dan de motor een grote beurt geven en nakijken op slijtage. Dat hoop ik dit jaar nog af te ronden.

Afbeelding

Een scooter als de Gran Dink of G-Dink zijn pompeuze scooters. Het lijken net lichte motoren. Als de kappen eraf zijn dan blijft er eigenlijk niet veel meer over dan een gemotoriseerde step. Altijd weer mooi deze transformatie te zien.
6 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

http://www.brommerreizen.nl

Jan-H
STN Verkeersveiligheid

Re: wintertijd

Bericht#2 » 10 nov 2025, 12:03

Wow, dat is een bak werk Ko.
Je kan zien, dat deze scooter eigenlijk voor 125 tot 200cc gebouwd is.
Kan het zijn, dat de 50cc 2 takt alleen in Nederland geleverd werd?
Ik zag namelijk in Frankrijk wel een mooie zilvergrijze 125cc staan.
Succes met de klus. :thumbsup:
Jan.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder

Bericht#3 » 10 nov 2025, 15:20

Nee @Jan-H, de 50CC is ook heel bekend en geleverd in zowel Duitsland, waar ik die opvallend veel tegenkom, en in Frankrijk. Ook in Spanje komen ze voor, maar dan meestal de 125CC versie.

Uit Duitsland komen ook de originele rode en blauwe versies van de Grand Dink, die in Nederland weer niet verkocht werden.

Alleen in Italie waren ze niet populair en zijn ze ook niet lang verkocht omdat de spiegels laag zitten en die werden er daar steeds door auto's vanaf gereden. Dat is mij letterlijk door Kymco verteld.

Apropos, ook in Polen kwam ik er een paar tegen en heb ik toen mijn eigen Grand Dink laten repareren bij Kymco Warschau.

PS : in de Verenigde Staten heet de Grand Dink de Grand Vista en in Engeland heet die de Miler..... soms hebben dezelfde modellen andere namen in andere regio's of landen.

PS: @KoKiem - goed en lekker bezig :-)
2 x

KoKiem
Contacteer:

Bericht#4 » 10 nov 2025, 16:14

@Jan-H Het is inderdaad behoorlijk wat werk. Maar ik ben er dan ook niet hele dagen aan bezig. Het gemakkelijke van een schuur is dat je kan stoppen en het werk uit zicht is. :vhappy2: Als tegen de tijd dat de kans op een elfstedentocht echt verkeken is de scooter klaar is, vind ik het prima.

Doordat ik zeer graag op de G(ran)Dink rijd, wil ik er zo lang mogelijk op blijven rijden. Dat betekent dat er goed onderhouden moet worden en iedere beurt uitgevoerd moet worden. Derhalve kan er nog altijd iets mis gaan want pech gebeurt gewoon.
Wat zou het mooi zijn als deze scooter in 2034 de old-timerfase behaald. :hmmm:
3 x

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

Liberty

Bericht#5 » 05 dec 2025, 18:58

Ik leer qua scooterologie altijd weer bij van jullie. Echter ga ik op mijn 'voertuig' op 31 december naar Kleve het nieuwe jaar inluiden.
0 x

KoKiem
    Contacteer:

Bericht#6 » 06 dec 2025, 14:45

Goede reis Kees. Alvast een hele fijne jaarwisseling gewenst in het mooie Kleef.
    Laatst gewijzigd door KoKiem op 06 dec 2025, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
    0 x

Liberty

Bericht#7 » 06 dec 2025, 15:21

:worshippy:
    KoKiem schreef:Goede reis Kees. Fijne jaarwisseling.

:happyb: Ko, ook een gpede jaatwisseling em succes.met je scooter-prpject
    0 x

KoKiem
      Contacteer:

Bericht#8 » 06 dec 2025, 16:00

Het is natuurlijk niet zo dat ik nu ontscooterd ben met nog twee rijdende scooters in de garage. Afgelopen week nog een rit over het eiland gemaakt van plm. 70 km. Met een behoorlijk windje maar bijna 10 graden boven nul, waren voor mij geen handschoenen nodig. Wel handvatverwarming op standje half. Even lekker ruim twee uurtjes getoerd en bij thuiskomst een
      :slurp:

Naast werk, het onderhoud aan scooter(s) en af-en-toe nog even een ritje, natuurlijk ook weer volop plannen aan het maken voor het aankomend seizoen. Voor je het weet is de kerstboom de deur uit, kans op een elfstedentocht ècht verkeken, en breken de mooie voorjaarsdagen weer aan. Gewend aan het winterklimaat zijn die mooie februari en maart-dagen een genot en stap ik graag weer op de 50 cc om in Willemstad, Brielle, Antwerpen, Lier, Bergen op Zoom, Breda, Bruinisse, Goes of waar dan ook in motorpak te genieten van de laagstaande zon en een kop koffie of wat anders op een terras waar toerisme nog geen reguliere gast is.
      :thup:

Tevens ben ik bezig met het organiseren van een meeting/toer in Zeeland. Deze zal waarschijnlijk op zaterdag 25 april 2026 zijn. Hou deze datum alvast vrij in de nieuwe agenda. De tocht zal over de eilanden Sint Phillpsland en Tholen gaan en eindigen in de vestingstad Tholen. De tocht zal mogelijk zijn voor tweewielige brommers en motorscooters, zij het voor de laatste groep met enkele kleine aanpassingen. Zodra ik meer informatie heb, zal ik deze in een apart topic gaan vermelden.
      2 x

Joop van der have

Bericht#9 » 06 dec 2025, 19:25

Zal ik graag van de partij zijn Ko! Datum staat genoteerd.
      1 x

Heinz

Bericht#10 » 06 dec 2025, 20:12

Wat een leuk initiatief Ko. Bij welzijn van mezelf en gezin wil ik me wel aanmelden. Dan uiteraard op de bromscooter.
      1 x

Social Media

Terug naar “Wat heb jij vandaag gekocht of gekregen voor je scooter (of jezelf)”