Pro's en con's van een lichte motorscooter

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#11 » 11 dec 2021, 12:38

Een full size motor is weer heel wat anders inderdaad. Mijn Bandit vind ik ook vooral lekker rijden als je een beetje gang kan maken. Met zo'n ding door druk stadsverkeer navigeren is minder prettig. Dan kan je beter op een scooter rijden. Dat is voor mij ook een van de redenen om scooter te blijven rijden naast de motor en auto.

Maar zo'n 110cc scooter rijdt gewoon hetzelfde als een 50cc scooter, je kan alleen wat harder en komt daardoor makkelijker met het verkeer mee. Ik ben hem volgens mij echt aan mezelf aan het verkopen... :schater:
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#12 » 11 dec 2021, 16:17

Heinz schreef: Ik ben hem volgens mij echt aan mezelf aan het verkopen... :schater:


Je kunt 'm ook een dag of weekendje huren en het ervaren.

https://www.motorverhuur.nl/MOTORVERHUU ... -110-HUREN
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Jo&Marian
Berichten: 1112

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#13 » 11 dec 2021, 17:14

BadWeather schreef:
Heinz schreef: Ik ben hem volgens mij echt aan mezelf aan het verkopen... :schater:


Je kunt 'm ook een dag of weekendje huren en het ervaren.

https://www.motorverhuur.nl/MOTORVERHUU ... -110-HUREN


Voor dit weektarief verhuur ik die van mij ook!
Kom hem ook nog tot aan je voordeur brengen!
:lol:
2 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#14 » 11 dec 2021, 18:32

Geen gek idee.

Maar nu zit ik weer in m'n gedachten de Agility onder handen te nemen. :schater: Voor € 150 kan je best leuk knutselen aan zo'n ding. Cilindertje, nieuwe v-snaar, even goed afstellen...
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Stiel
Berichten: 85

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#15 » 13 dec 2021, 07:40

Deze snap ik wel en ik wil niet roomser dan de paus doen, maar als ie gekieteld is en je maakt een smakker (al dan niet jouw eigen schuld )en het blijkt dat ie na onderzoek harder rijdt dan toegestaan, dan zegt de verzekering toedeledokie, betaal het maar lekker zelf.

Ik zou dan toch de suzuki eens proberen en kijken of je daar blijer van wordt. :thumbsup:
1 x
"Vraag je niet af waarom een clown zich als clown gedraagt. Vraag je af waarom jij naar het circus gaat."

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#16 » 13 dec 2021, 10:16

@Stiel
Ik begrijp de twijfel van Heinz, want met de 50 cc houdt hij toegang tot de STN TOURS op het bromfietspad.
En met zijn Bandit kan hij snel via de autowegen zijn doel bereiken.
Maar Stiel heeft gelijk over het risico van een WOK status en erger bij een onverhoopte crash. :darulez:

Hans,
Van mijn kant, succes met je mogelijke beslissing en groet,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Heinz' grote scooterbonanza

Bericht#17 » 13 dec 2021, 10:23

Gelukkig leef ik in de wetenschap dat al mijn zonden al vergeven zijn. :yahoo:

Maar ik heb nog eens goed nagedacht over de kwestie en waarschijnlijk is een 110cc in de praktijk toch niet handig. Ik vind het leuk om tourritten te maken op de bromscooter en je beperkt jezelf gewoon teveel als je niet op de fietspaden mag komen. Zeker als ik met m'n pa of in de toekomst met m'n vriendin wil toeren loop je daar steeds weer tegenaan.

Dan zijn er twee opties:
- Huidige Agility aanpakken
- Andere bromscooter kopen

De ouwe trouwe Agi 12 ken ik van haver tot gort. M'n huidige heeft nu bijna 25k gelopen en heeft wat aandacht nodig, maar zou dan wel weer even mee kunnen. Echter, een goede toerscooter is het gewoon niet. Voor < €2k koop je wel wat leuks, maar dat zijn allemaal E4 en E5 scooters. Dan is het maar de vraag of je ze 55 GPS kan laten lopen zonder gedoe.

Een paar opties:

Sym Fiddle II: https://www.sbscooters.nl/product/sym-f ... omscooter/
+ Goedkoop, betrouwbaar
- Scooter voor 16-jarige meisjes die geen Vespa kregen van hun ouders, moet eerst worden afgesteld voordat hij goed rijdt, niet echt een tourscooter

Kymco Agility 16+: https://www.sbscooters.nl/product/kymco ... scooter-2/
+ Mooie grote scooter, geschikt om op te touren, injectie dus geen gedoe meer met de carburateur, topkoffertje
- Kymco schijnt tegenwoordig haast onmogelijk op te voeren te zijn. Er is wel een Polini varioset voor, maar het is onbekend hoe de scooter daarmee rijdt

Sym Symphony SR: https://www.sbscooters.nl/product/sym-s ... omscooter/
+ Goedkoop, helemaal 'af', geschikt als tourscooter
- Ouwelullenbak, bouwjaar 2014, waarschijnlijk al een elektronisch geregelde carburateur...

Piaggio Liberty IGET: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... km-12-2017
+ Mooie scooter, IGET-blok loopt bewezen mooi en is relatief makkelijk op te voeren
- Stuur schijnt wat laag te zitten, lijkt me een scooter die gewild is bij de boefjes

Mijn gevoel zegt de Agility 16+. Dit vind ik een mooie scooter en de injectie staat mij ook wel aan. Ik vraag me alleen af of hij circa 50/55 GPS kan rijden zonder grote ingrepen. In eerdere topics werd niet erg positief geschreven over het vermogen van deze scooter. Het hoeft geen racer te worden, maar ik zou het wel vervelend vinden als 'ie trager is dan m'n huidige Agi. Edit: de Liberty IGET lijkt me ook een serieuze kanshebber.

Wat is uw mening over dit alles? Roept u maar! :sct1:
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Jo&Marian
Berichten: 1112

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#18 » 13 dec 2021, 12:48

De Duitser heeft een gezegde dat heet: "Qual der Wahl" wat in het Nederlands uitgelegd kan worden als "het probleem van de grote keuze"
Hoe groter de keuze is, des te moeilijker het is een keuze te maken.
Filter voor jezelf wat belangrijk voor je is dan wordt het aanbod vanzelf kleiner en een keuze gemakkelijker.

Een voorbeeld waar ikzelf mee geworsteld heb is dat onze wasmachine na 15 jaar kuren begon te krijgen, gezien de goede ervaring met dit merk gingen we opzoek naar een nieuwe van dit merk, bleken hier 60 verschillende types van te zijn.

;)
0 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#19 » 13 dec 2021, 21:58

Hoe meer keuzes je hebt des te moeilijker het wordt. Dat klopt, dus daarom moet je ook het 'vuilnisvat' beslismodel gebruiken. Problemen, oplossingen en besluitvorming worden door elkaar gemixt en keuzes die gemaakt worden berusten meer op toeval dan op ratio. Voor wie denkt dat dit een grapje is: https://en.wikipedia.org/wiki/Garbage_can_model

Een kennis die ook weleens wat aan mijn scooter doet, heeft sterke voorkeur voor de Agility 16+. Hij zegt dat de topsnelheid softwarematig aan te passen is. Wellicht in combinatie met een andere vario kan je dan op 55 gps uitkomen. Misschien ook eens vragen aan die dealer waar de scooter te koop staat.

Verder heb ik de Agi vanavond nog wat verder gesloopt. :schater: Ik wilde sproeier 82 monteren maar kreeg een van de schroefjes van de vlotterbak niet los. Die is nu dus dol. Hoe gaan we dat nu weer oplossen... :yawn:
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#20 » 13 dec 2021, 23:20

Heinz schreef:Verder heb ik de Agi vanavond nog wat verder gesloopt. :schater: Ik wilde sproeier 82 monteren maar kreeg een van de schroefjes van de vlotterbak niet los. Die is nu dus dol. Hoe gaan we dat nu weer oplossen... :yawn:

Met een ijzerzaagje een sleuf in de schroef zagen zodat je met een pallet schroevendraaier alsnog de schroef kunt losmaken?
Vaak werkt dat, en aangezien de schroef toch al dol is moet deze toch worden vervangen.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Social Media

   

Terug naar “Wat heb jij vandaag gekocht of gekregen voor je scooter (of jezelf)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer