Pro's en con's van een lichte motorscooter

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#1 » 06 dec 2021, 18:12

Sinds ik een aantal leden soeverein zag rondscheuren op een lichte motorscooter is m'n interesse in zo'n voertuigje alleen maar toegenomen. En afgelopen weekend zag ik bij de plaatselijke motorzaak een bijna nieuwe Suzuki Address 110 staan voor een mijns inziens heel redelijk bedrag. Zou ik dan gewoon eens de gok wagen?

Het leuke van een 110cc is dat je gewoon een stuk vlotter op weg bent, en verder alle voordelen van een lichte scooter behoudt. Die Suzuki weegt maar 100 kg en rijdt ook 1:40, net als m'n Agility. Maar er zijn ook nadelen. Je mag niet meer legaal op het fietspad, je moet wegenbelasting betalen (10 euro p/m) en ik kan hem niet binnen zetten. Vooral dat laatste zit me dwars. Nu is zo'n Address voor de onoplettende dief gewoon een suffe bromscooter, maar helaas heb ik al wat gedoe achter de rug met diefstal en vandalisme. Dat wordt dus goed verzekeren en dat is duur.

Wat vinden jullie van een lichte motorscooter t.o.v. een 50cc? Haal ik me een hoop gedoe op de hals of wordt het een geweldige ervaring?
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#2 » 06 dec 2021, 21:26

I have the Suzuki Address 110 and I am very happy with it.
STN members have seen this scoot many times.
My average fuel consumption after 44000km is 1:49.
This includes riding on snow and rocks.
Afbeelding
Afbeelding
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#3 » 07 dec 2021, 18:47

Ik heb een poosje op een Honda PCX 150 rondgereden.
Beviel mij goed, het is wel zo dat je beter de snelwegen kunt vermijden en dus louter secundaire routes kunt berijden. Dit vanwege de veiligheid en de te behalen snelheid van een lichte motorscooter.
Terugkerend verhaal is ( als je dit een hinderpaal vindt) de wegenbelasting. Ik vond dat uiteindelijk wel meevallen.
Bij mij was de verzekering ook niet zo heel duur.
Later teruggegaan naar een snorscootertje.
Thans even " scooterloos" denk zelf dat ik ooit weer terugga naar bromscooter .
Waarom ? Toch de leuke kleinschaligheid van het rijden op een fietspad naar mijn gevoel nèt even wat relaxter dan op de motorscooter.
Dit is uiteraard mijn persoonlijke beleving daaromtrent.

Succes groeten Ruud
0 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
Doolsmurf
Berichten: 116

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#4 » 07 dec 2021, 20:33

Met een lichte motorscooter ben je waarschijnlijk sneller op de plaats van bestemming. Wil je aan een toer meedoen wat verder weg, hoef je niet eerst uren onderweg te zijn.
Maar je moet dan wel tussen de auto's rijden, in plaats van op het fietspad, hetgeen mij ook minder relaxed lijkt, zoals hierboven vermeld. We hebben tenslotte in Nederland mooie lange geasfalteerde fietspaden liggen, onder andere langs onze provinciale wegen. Daar rijd ik dan liever, dan tussen de jakkerende auto's.

Toch mis ik het wel om af en toe sneller door te kunnen rijden, zodat ik verder weg van huis, wat nieuwe weggetjes kan verkennen.
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#5 » 07 dec 2021, 21:50

Iedere situatie is anders blijkt maar weer.
Hier in de regio zijn veel fietspaden in één woord Ruk.

Minpunten brommer:
-Boomwortels die het asfalt laten opkrullen (regio Peel, de Kempen, en Meijerij heb je dat veel)
- onoverzichtelijke bochten door gebrek aan verlichting. Fietspaden zijn hier in de regio slechter verlicht als de wegen.
- slecht onderhoud wat betreft bladeren e.d. op de fietspaden. Gemeentes lijken hierin wel steeds lakser te worden
-60 K/u wegen waar je op gestuurd wordt met een brommer zodat je alsnog tussen de auto's rijd.
-Voetgangers op het fietspad die de hond aan het uitlaten zijn ofzo. Kom je meestal pas in het donker tegen op een fietspad waar geen verlichting is, en ze dragen vaak zelf geen reflectie of lampje.
-fietsers met felle koplampen die veel te hoog staan, zodat ze je verblinden nat weer.
-Bij mist is de weg sneller warm als een fietspad, dus is het zicht op een fietspad langer slecht.
Pluspunten brommer:
-goedkoop rijden, inclusief onderhoud
- als de provinciale weg op slot zit van de drukte knor jij er langsaf op het fietspad
-in veel steden rijd je afgezonderd van auto's
-wegens fietspaden kun je vaak een kortere route nemen om van A naar B te komen.

Op weg naar mijn werk rijd ik ongeveer 2 km illegaal op de weg in plaats van het fietspad, omdat ik niet onder een vrachtwagen wil komen bij de oversteek die erg slecht te overzien is door de vele bomen en de idiote plaatsing net na een bocht. Maar ook omdat ik niet in een bocht onderuit wil gaan door de dennennaalden die nooit worden opgeveegd.
In het donker kom ik veel fietsers tegen met de koplamp naar de bomen gericht zodat ik verblind wordt door een fietser.
Al met al rijd ik dus niet graag op een fietspad. Moet ik er wel bij zeggen dat mijn brommer is opgevoerd, maar ook dat is om dezelfde rede gedaan: veel tussen de auto's rijden. Als je zelf al 65 kan op een 60 weg, gaan ze niet op je achterlicht rijden, en duwen ze je niet van de weg omdat je niet snel genoeg gaat naar de zin van de gemiddelde asomobilist.
Pluspunten motor
geen last van scholieren die met 3 of 4 naast elkaar tegen het verkeer in fietsen en dan boos worden dat je met je brommer bijna iemand raakt omdat ze te beroerd zijn om even aan de kant te gaan:
-sneller, en daardoor beter geschikt voor grotere afstanden.
-komt beter met het verkeer mee.
-hoeft niet meer op de slechte fietspaden te rijden.
Minpunten voor een motor:
-aanschaf is vaak wat duurder
mag niet meer op de goede fietspaden rijden.
-als je nog geen rijbewijs hebt is het een behoorlijke investering om er een te halen.
- verzekeringen zijn vaak ook wat duurder
-Motorkleding. Al zijn er hier op het forum ook aardig wat die motorkleding dragen op een bromscooter

Ik rijd persoonlijk alleen maar bromfiets omdat ik geen A rijbewijs heb, en het te duur vind om deze te behalen.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Doolsmurf
Berichten: 116

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#6 » 08 dec 2021, 19:19

@Ronin84
Ik denk dat de situatie in mijn regio niet veel verschilt met jouw regio. Wanneer je in mijn regio in het donker moet forenzen, kom je zo ongeveer dezelfde obstakels tegen. Ik heb echter het geluk, dat scooter rijden voor mij een hobby is. Ik kan de meeste narigheid wel ontlopen.
Net als @Heinz zit ik al een tijdje te dubben over een licht en niet te duur motorscootertje. Maar ik kom steeds meer tot de conclusie, dat een brommer die ietsjes harder kan en met iets meer koppel, inderdaad waarschijnlijk het beste van de twee werelden is, voorlopig.
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#7 » 08 dec 2021, 22:12

Ruud_B schreef:Ik heb een poosje op een Honda PCX 150 rondgereden.
Beviel mij goed, het is wel zo dat je beter de snelwegen kunt vermijden en dus louter secundaire routes kunt berijden. Dit vanwege de veiligheid en de te behalen snelheid van een lichte motorscooter.
Terugkerend verhaal is ( als je dit een hinderpaal vindt) de wegenbelasting. Ik vond dat uiteindelijk wel meevallen.
Bij mij was de verzekering ook niet zo heel duur.
Later teruggegaan naar een snorscootertje.
Thans even " scooterloos" denk zelf dat ik ooit weer terugga naar bromscooter .
Waarom ? Toch de leuke kleinschaligheid van het rijden op een fietspad naar mijn gevoel nèt even wat relaxter dan op de motorscooter.
Dit is uiteraard mijn persoonlijke beleving daaromtrent.

Succes groeten Ruud


Ja dat vind ik een belangrijke overweging. Ik rij momenteel veel met de scooter over fietspaden en dat kan met zo'n Address niet meer legaal. Ik ben bang dat dat aspect in de praktijk tegen gaat vallen met een motorscooter. Al kan je de gok wagen en gewoon fietspaden meepakken met zo'n klein ding.

Qua rijden is het wel gewoon leuker omdat er net even wat meer gebeurt als je gas geeft en je makkelijker duo kan rijden. 72cc voor de Agi overweeg ik ook weer, maar dat levert niet zoveel winst op.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#8 » 09 dec 2021, 07:27

@Heinz
Over de kwaliteit van de Suzuki Adress110 hoef je geen zorgen te maken.
Tijdens de Vogezen en Zwarte Woud Tour met Thomas in juli dit jaar, heb ik dit zelf in bijna 1000 km ervaren.

Wie nog meer over mijn ervaringen met een lichte motorscooter wil lezen, kijk dan op: 'Mijn Scooterreview' op dit forum.

Groet,
Jan.


Afbeelding
Met Thomas op de Route-des-Cretes met zicht op Lac-de-Kruth.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#9 » 09 dec 2021, 07:51

Ik rij zelf ook al jaren Suzuki en de kwaliteit is inderdaad in orde. :thumbsup:
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Stiel
Berichten: 85

Re: Pro's en con's van een lichte motorscooter

Bericht#10 » 11 dec 2021, 10:55

Ik heb sinds een kleine maand mijn motorrijbewijs en ik heb nu zowel een motor als mijn dagelijkse bromscooter naast elkaar kunnen vergelijken. Ik woon en werk in de (regio) Rotterdam en heel eerlijk? Met de drukte in mijn omgeving ben ik vlotter en sneller (lees ook relaxter) met de brommscooter heen en weer.Zowel 's ochtends als in de spits 's middags.

Ik had dit niet verwacht en misschien hielp het ook niet dat ik op een Kawasaki Z750 zat waarbij ik in de drukte bijna geen toeren kon maken, maar dat was allerminst relaxed (ook niet echt een woon werk verkeer motor in de stad)

Ik denk dat het valt of staat met de tijden dat je rijdt en de routes die je kunt nemen.
0 x
"Vraag je niet af waarom een clown zich als clown gedraagt. Vraag je af waarom jij naar het circus gaat."

Social Media

   

Terug naar “Wat heb jij vandaag gekocht of gekregen voor je scooter (of jezelf)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer