Bericht#5 » 07 dec 2021, 21:50
Iedere situatie is anders blijkt maar weer.
Hier in de regio zijn veel fietspaden in één woord Ruk.
Minpunten brommer:
-Boomwortels die het asfalt laten opkrullen (regio Peel, de Kempen, en Meijerij heb je dat veel)
- onoverzichtelijke bochten door gebrek aan verlichting. Fietspaden zijn hier in de regio slechter verlicht als de wegen.
- slecht onderhoud wat betreft bladeren e.d. op de fietspaden. Gemeentes lijken hierin wel steeds lakser te worden
-60 K/u wegen waar je op gestuurd wordt met een brommer zodat je alsnog tussen de auto's rijd.
-Voetgangers op het fietspad die de hond aan het uitlaten zijn ofzo. Kom je meestal pas in het donker tegen op een fietspad waar geen verlichting is, en ze dragen vaak zelf geen reflectie of lampje.
-fietsers met felle koplampen die veel te hoog staan, zodat ze je verblinden nat weer.
-Bij mist is de weg sneller warm als een fietspad, dus is het zicht op een fietspad langer slecht.
Pluspunten brommer:
-goedkoop rijden, inclusief onderhoud
- als de provinciale weg op slot zit van de drukte knor jij er langsaf op het fietspad
-in veel steden rijd je afgezonderd van auto's
-wegens fietspaden kun je vaak een kortere route nemen om van A naar B te komen.
Op weg naar mijn werk rijd ik ongeveer 2 km illegaal op de weg in plaats van het fietspad, omdat ik niet onder een vrachtwagen wil komen bij de oversteek die erg slecht te overzien is door de vele bomen en de idiote plaatsing net na een bocht. Maar ook omdat ik niet in een bocht onderuit wil gaan door de dennennaalden die nooit worden opgeveegd.
In het donker kom ik veel fietsers tegen met de koplamp naar de bomen gericht zodat ik verblind wordt door een fietser.
Al met al rijd ik dus niet graag op een fietspad. Moet ik er wel bij zeggen dat mijn brommer is opgevoerd, maar ook dat is om dezelfde rede gedaan: veel tussen de auto's rijden. Als je zelf al 65 kan op een 60 weg, gaan ze niet op je achterlicht rijden, en duwen ze je niet van de weg omdat je niet snel genoeg gaat naar de zin van de gemiddelde asomobilist.
Pluspunten motor
geen last van scholieren die met 3 of 4 naast elkaar tegen het verkeer in fietsen en dan boos worden dat je met je brommer bijna iemand raakt omdat ze te beroerd zijn om even aan de kant te gaan:
-sneller, en daardoor beter geschikt voor grotere afstanden.
-komt beter met het verkeer mee.
-hoeft niet meer op de slechte fietspaden te rijden.
Minpunten voor een motor:
-aanschaf is vaak wat duurder
mag niet meer op de goede fietspaden rijden.
-als je nog geen rijbewijs hebt is het een behoorlijke investering om er een te halen.
- verzekeringen zijn vaak ook wat duurder
-Motorkleding. Al zijn er hier op het forum ook aardig wat die motorkleding dragen op een bromscooter
Ik rijd persoonlijk alleen maar bromfiets omdat ik geen A rijbewijs heb, en het te duur vind om deze te behalen.
0 x