Luchtig

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Luchtig

Bericht#11 » 03 sep 2022, 22:55

Brute-Force schreef:Wat een zeer goed schoonmaak spul is , is Dasty van de Wibra . en nog goedkoop ook.


Daar had ik wel eens van gehoord ja meen ik maar nooit gebruikt. Ga ik eens proberen. Dankjewel voor de tip! :thumbsup:

Heinz schreef:Maar is die nieuwe schokbreker niet langer dan de oude?


Correct, volgens opgave van de fabrikant is de nieuwe 10 millimeter langer zoals ik schreef.

Pimo schreef:Voor iemand die niet geplaagd wordt door enige vorm kennis ben je vaak toch lekker bezig.
dit was dan misschien een wat simpeler klusje maar ook de wat grotere vraagstukken ga je niet uit de weg

Ik moet zeggen RESPECT :worshippy:


Dankjewel :-) Ik probeer maar wat en heel veel dingen heb ik geleerd van andere (soms voormalige) leden zoals @Micha, @Bjorn en @MonsterlijkKPS. Ik ben ook geen persoon die iets leert of kan aan de hand van gebruiksaanwijzingen of YouTube filmpjes, ik moet het in persoon in het echt een keer zien en daarna in het echt ook een keer doen. Anders kan ik het misschien uiteindelijk ook wel maar dan doe ik er veel langer over, als ik het al begrijp en durf. Zo heeft mijn cardan een keer ruim een week open gelegen :-D Maar nu kan ik het wel :-)

Behalve electra, daar blijf ik echt vanaf. Daar snap ik helemaal niets van.

En dat is gek voor een IT-er.

Enneh, je weet dat bij elke post rechts boven een quote c.q. citeer knopje zit hè? ;-)

Maar, zoals gezegd, heeft dit muisje nog een staartje...
1 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Luchtig

Bericht#12 » 03 sep 2022, 23:23

... want dan gebeurt er opeens dit en ik heb geen idee waarom. Net na de installatie van de gloednieuwe schokbreker is dit het resultaat.

https://youtu.be/gUT7iBEfg7o

Volgens mij heeft mijn scoot nu opeens apenpokken want 1) is het aan de achterkant en 2) maakt ze het geluid van een astmatische chimpansee die schreeuwend wakker wordt uit een zeer verontrustende droom.

De schokbreker zit zelf nergens tegenaan dus dat is het niet. Ook lijkt het geluid uit het midden te komen van de veer, waar de stang de gaskamer in gaat (zo zeg ik het maar even) en zelfs een beetje WD40 lost het niet op, het geluid blijft. Ook lijkt de scoot lager te staan dan normaal en zonder verdere belasting (dus zonder berijder of ander gewicht erop) lijkt de schokbreker zelf heel "laag" te staan, dus heel weinig veer-speling te hebben :

Afbeelding

Als je rijdt, is het een tikje beter dan de oude kapotte die net vervangen is maar niet veel. Ze "veert" niet echt. Elke hobbel en drempel voel je en je zit al heel snel aan je maximum en dan "klapt" de vering weer.

Misschien is het een kwestie van afstellen maar ik vermoed dat deze schokbreker lek is, dat die alleen maar veert op de spiraal en niet op de gaskamer.

Daar ga ik morgen bij goed weer eens verder naar kijken...
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Luchtig

Bericht#13 » 05 sep 2022, 11:42

Dat is wel balen zeg! Lijkt inderdaad een fabrieksfout.

Je zou om te testen de bevestigingsbouten een slag los kunnen draaien en dan kunnen testen in welke mate je het geluid dan nog steeds hoort. Los moet het toch...
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Luchtig

Bericht#14 » 05 sep 2022, 12:22

Heinz schreef:Je zou om te testen de bevestigingsbouten een slag los kunnen draaien en dan kunnen testen in welke mate je het geluid dan nog steeds hoort. Los moet het toch...


In verband met een biertje en een onverwachte bal gehakt ben ik daar niet meer aan toegekomen gisteren :-)

Maar thanx voor de tip, ik ga het later uitzoeken en proberen.
1 x

Social Media

   

Terug naar “Wat heb jij vandaag gekocht of gekregen voor je scooter (of jezelf)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer