Luchtig

Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder

Luchtig

Bericht#1 » 01 sep 2022, 14:18

engine_diag
Het moest er toch maar eens van komen. Zelfs MIJN zadel hield de bijna wervelbrekende schokken niet meer goed tegen.

Afbeelding

Maar die oude was al een gebruikte dus die heeft z'n geld wel opgebracht :thumbsup:
1 x

LadyAnirul

Re: Luchtig

Bericht#2 » 01 sep 2022, 14:32

engine_diag
Afbeelding

:rlol:
3 x
Afbeelding

Heinz

Bericht#3 » 01 sep 2022, 15:11

engine_diag
Mooie schokbreker! YSS levert prima kwaliteit voor een gunstige prijs.
2 x

Micha

Bericht#4 » 01 sep 2022, 18:22

engine_diag
Ik voel aan mijn water dat er binnenkort weer een Dink over de weg stuitert en rijdt als een relaxfauteuil.
1 x

Amendoim

Bericht#5 » 02 sep 2022, 09:53

engine_diag
Heinz schreef:Mooie schokbreker! YSS levert prima kwaliteit voor een gunstige prijs.

Was verbazingwekkend nog niet eens zo duur inderdaad: https://allesvoorscooters.nl/schokbreke ... m-met-abe/
0 x

Heinz

Bericht#6 » 02 sep 2022, 10:49

engine_diag
Prima prijs. Ik heb er destijds eentje gehad op m'n Piaggio Typhoon en was er toen erg tevreden over.
1 x

Amendoim

Bericht#7 » 03 sep 2022, 10:57

engine_diag
Nou wil ik jullie het vervolg... maar ook de afloop ook niet onthouden. Voor velen is dit ongetwijfeld een peuleschil en is dit niks, maar voor iemand als ik met beperkte technische kennis is het toch elke keer weer een spannende uitdaging om zoiets te doen. Wat als het niet past of mis gaat ?

En wie weet zijn er toch nog meer mensen als ik die dit interessant (blijven) vinden en helpt het iemand.

Afbeelding

Dus gaan we deze vering, of schokbreker zo je wilt, vervangen die duidelijk betere tijden heeft gezien. Zoals gezegd was die al gebruikt, die kwam van een sloop-GD af, en die heeft het alsnog een paar duizend kilometer volgehouden dus die heeft z'n geld wel opgebracht. Nu echter, zelfs met lagere drempels, zit ik al regelmatig op het maximum en zeker als de kleine achterop zit, dan klapt die.

Afbeelding

Altijd smerig achter het luchtfilter: aangekoekte olie, vet, vuil... Aan de ene kant beschermt dat wel tegen het roesten natuurlijk maar het is smerig spul om te moeten verwijderen. Gelukkig heb ik stapels poetsdoekjes en borstels.

Afbeelding

Afbeelding

Zowel beneden als boven schoongemaakt met spiritus in een spuitfles en de erg lastige hoekjes of super smerige met remreiniger. Beide verdampen heel erg snel dus dat laat een goed resultaat achter. Beiden drogen natuurlijk wel ook alles uit dus alles wat flexibel moet blijven, of beschermd, moet later opnieuw worden ingesmeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Demontage is gelukkig niet zo moeilijk, niet alleen omdat het redelijk universeel is maar ook omdat elke keer als ik een schroef of bout losmaak, ik deze dan helemaal schoonmaak en voorzie van een laagje (koper)vet. Niets zo erg als vastgeroeste of vastgerotte schroeven, bouten en moeren... Bovenaan twee keer maatje 17 (ja dat is een borgmoer aan de andere kant) (en ja alles is RVS) en onderaan een 14 aan deze kant en een 13 aan de andere.

Afbeelding

Afbeelding

Na "amputatie" alles nog een keertje goed schoonmaken en dat ziet er prima uit allemaal. Zo'n twee jaar geleden heb ik dit allemaal ontroest, laten lassen, volgespoten met Hammerite en in het vet gezet en zo te zien heeft dat allemaal z'n werk goed gedaan. De bus waar de veer aan de onderkant vast zit, moet zo te zien nog wel vervangen worden maar ik heb even geen idee waar ik die zo snel vandaan moet halen dus ik laat dat even zo voor nu.

Dat rode wat je ziet is trouwens geen roest maar een restantje uitgesmeerd kopervet.

Afbeelding

Afbeelding

"De naakte waarheid", op verschillende manieren: de scoot zonder vering, een gat waar eens wat zat. Nu rustte mijn achterwiel al op de grond dus ik heb het verschil in hoogte niet hoeven op te vangen met bijvoorbeeld een steen of een tegel onder het achterwiel (bij een andere Grand Dink weer wel gek genoeg). De nieuwe vering zou er zo onder moeten passen zonder dat ik het achterwiel, en de motor, hoef op te tillen. En de oude naast de nieuwe; de nieuwe is 10 millimeter langer maar dat is verder geen probleem. Nu is ook nog duidelijker te zien waarom die oude aan vervanging toe was (hoewel die het heel goed heeft gedaan, ook met een flink zware passagier (nee niet de kleine, iemand anders) achterop). Hopelijk doet de nieuwe het net zo goed of zelfs beter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals gezegd ben ik een groot voorstander van vet om diverse redenen (en zelf ben ik tenslotte ook dik) dus alle ophangpunten en rubbers gaan flink in de glibber (ik kom tenslotte uit Leiden). Alle bouten, ringen en moeren zijn gewassen in de spiritus en verder goed schoongemaakt en die eersten krijgen een verse laag kopervet erop. Zo blijft alles zowel soepel als beschermd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan alles weer voorzichtig in- en aandraaien, vooral niet te hard, tenslotte aan de andere kanten de borgmoeren erop en klaar is Klara.

Afbeelding

En het resultaat mag er dan ook naar zijn: na een uurtje of twee is alles schoon en zit er een gloednieuwe veer onderop die hopelijk nog lang dienst zal doen. "Twee uur?! Zo lang?!" Yup. Ten eerste ben ik geen expert zoals gezegd dus ik doe het allemaal langzaam en voorzichtig en op een voor mij logische manier. Liever langzaam en goed dan snel en spijt later. Bovendien ben ik een redelijke perfectionist (alhoewel ik mezelf dat steeds probeer af te leren of in ieder geval te onderdrukken) en ik neem er dus gewoon ruim de tijd voor, zoveel als ik denk dat ik nodig heb en dat het goed voelt.

En toen ik toch bezig was, heb ik maar meteen ook het luchtfilter en de behuizing daarvan meegepakt en nog één of twee kleine dingetjes gedaan.

Maar dit muisje heeft nog een staartje...
3 x

Brute-Force
Contacteer:

Bericht#8 » 03 sep 2022, 11:22

engine_diag
Wat een zeer goed schoonmaak spul is , is Dasty van de Wibra . en nog goedkoop ook.
Afbeelding
2 x
2 x Gilera Runner op Motorplaat .

Heinz

Bericht#9 » 03 sep 2022, 16:38

engine_diag
Mooi werkverslag en een mooie veer! :thumbsup:

Maar is die nieuwe schokbreker niet langer dan de oude?
1 x

Pimo

Bericht#10 » 03 sep 2022, 17:44

engine_diag
CITEER
Nou wil ik jullie het vervolg... maar ook de afloop ook niet onthouden. Voor velen is dit ongetwijfeld een peuleschil en is dit niks, maar voor iemand als ik met beperkte technische kennis is het toch elke keer weer een spannende uitdaging om zoiets te doen. Wat als het niet past of mis gaat ?

En wie weet zijn er toch nog meer mensen als ik die dit interessant (blijven) vinden en helpt het iemand
Einde Citaat

Voor iemand die niet geplaagd wordt door enige vorm kennis ben je vaak toch lekker bezig.
dit was dan misschien een wat simpeler klusje maar ook de wat grotere vraagstukken ga je niet uit de weg

Ik moet zeggen RESPECT :worshippy:
1 x

Social Media

Terug naar “Wat heb jij vandaag gekocht of gekregen voor je scooter (of jezelf)”