Naar aanleiding van contact met Mash point in lelystad, heb ik besloten om een andere carburatuer op mijn Mash Fifty euro 4 te zetten. Aanrader voor iedere thuis sleutelaar met een Mash: Hij zegt niet alleen wát je moet doen, maar ook waarom.
Na een tijdje wachten op de levering is het dan eindelijk zo ver. De elektronisch gestuurde is eraf, en de ouderwetse mechanische (met een gasnaald) zit erop.
Het spoeltje van de regeling hangt onder de tank met een trekbandje vast zodat ik geen storingen krijg.
Het is een pz19 geworden met kabel choke, en hij loopt er goed op. Trekt wat minder vlug op als met de 20mm origineel, maar het scheelt niet zo veel. Loopt een paar km/u minder in de top, maar maakt geen over toeren meer op vol gas in de 4. En aangezien ik dat toch het meeste rijd, laat ik het zo.
Stationair loopt hij stukken beter, maar starten gaat in dit koude weer nog niet optimaal. De stationairsproeier is net een maatje te groot, maar ik heb nog niet de juiste kunnen vinden.
Alles wat ik vind is m6 of 35 en groter. Ik heb 30/32 M5 nodig. ( zit nu 33 in). Maar ja, mij collega met een Yammaha Neos euro4 had er gister middag meer moeite mee als mijn Mash.
Dus als er iemand een originele euro 4 carburateur zonder regelspoel wil hebben voor Mash/AGM/Hanway, stuur maar een PB.
Daarnaast heb ik ook een reinigbaar brandstoffilter in aluminium behuizing aangeschaft. De kunststof filters hebben bij mij een paar keer een breuk in de behuizing gehad. Doordat ze net te veel zijwaarts belast werden door de slang, denk ik. Heb ik nu geen last meer van.
Samen ziet het er netjes uit zo. een mooi kort stukje slang, een zwarte alu filter, en weer een kort stukje slang naar de carburatuer. Ik had dit veel eerder moeten doen.