Stoute schoenen aan getrokken

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 741

Re: Stoute schoenen aan getrokken

Bericht#21 » 15 sep 2023, 09:32

Toch vind ik het apart dat je nu op 70cc een 19mm carb hebt geplaatst, terwijl mijn Mash Fifty standaard een 20mm carb op 50cc 4takt heeft.
Nou ben ik me toch echt af aan het vragen hoe je de juiste diameter voor je setup kan bepalen, want ik zie gewoonweg teveel verschillen.
Daarnaast zie ik (bij standaard set-ups) niet echt een duidelijk verschil in prestaties als we tegelijk bij een kruising of stoplicht wegrijden.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 205

Re: Stoute schoenen aan getrokken

Bericht#22 » 15 sep 2023, 21:03

Ronin84 schreef:Toch vind ik het apart dat je nu op 70cc een 19mm carb hebt geplaatst, terwijl mijn Mash Fifty standaard een 20mm carb op 50cc 4takt heeft.
Nou ben ik me toch echt af aan het vragen hoe je de juiste diameter voor je setup kan bepalen, want ik zie gewoonweg teveel verschillen.
Daarnaast zie ik (bij standaard set-ups) niet echt een duidelijk verschil in prestaties als we tegelijk bij een kruising of stoplicht wegrijden.

Het bepalen van de Carb is een pure gok.
Het heeft er ook mee te maken of het een 2 of 4-takt is en of het hoog of laagtoerig is.
Standaard heeft een Grand Dink een 50 cc (uiteraard) met een 12 mm Carb.
Vaak zie je dat als men er een 70 cc onder zet ze ook een 17 mm Carb toevoegt.
In dit geval dacht ik ach een 19 mm kan ook geen kwaad.
Veel prestatie winst nauh niet echt.
Hij trekt iets beter top blijft hetzelfde
1 x

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 205

Re: Stoute schoenen aan getrokken

Bericht#23 » 29 sep 2023, 23:41

Toch maar eens aan het knoeien gegaan met een andere sproeier.
Van 94 naar 110 gegaan.

Oeps verbruik schiet omhoog (van 1:20 naar 1:17) Maar de trekkracht ook vooral na de 50 km/per uur.
Nu heb ik ook gelijk eens naar mijn trekveren gekeken en hoe hoog mijn snaar ligt in de achterpoelie.
Het mooiste is als hij echt helemaal bovenin ligt bij optrekken.
Dat ligt hij dus niet.
De bovenkant van de snaar ligt net onder de rand van de poelie en is dus niet gewenst.
Voor een goede trekkracht vanuit stilstand zou de koppeling iets later mogen aangrijpen dus ik denk dat een fractie strakkere trekveren wel op zijn plaats zouden zijn. (meer toeren bij aanvang)
Ik heb er nu gele inzitten maar heb geen idee van welk merk.
Word een leuk zoekplaatje dus.
Ook de uitlaat is nog een optie daar er nu een recht toe recht aan pijp onder zit .(merkloos)
Ik heb geen idee welke uit laat er onder deze Grand Dink past die ook een beetje meer vermogen produceert.
Hij mag alleen niet meer herrie maken ivm opvallen.
Ook het rijden zonder luchtfilter bracht geen verbetering. (meer lucht)
Dus het standaard luchtfilter voldoet goed.
Al met al nog genoeg uit te zoeken dus.
Word vervolgd.
1 x

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 450

Re: Stoute schoenen aan getrokken

Bericht#24 » 30 sep 2023, 13:19

wat een moeite voor beperkt resultaat en in mijn ogen onzuinige opzet. mijn 300cc loopt 1 op 25 tot 29 en zelfs mijn 650cc moter loopt 1 op 22.

Bouke
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1147
Contacteer:

Re: Stoute schoenen aan getrokken

Bericht#25 » 30 sep 2023, 19:28

Qua zuinigheid kan je een 2-takt en een 4-takt niet vergelijken .
Gaat ook om het rij genot, ik rij liever 2-takt met meer pit , dan een slome 4-takt , ook al is het verbruik wat groter.
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 205

Re: Stoute schoenen aan getrokken

Bericht#26 » 30 sep 2023, 20:03

boukeent schreef:wat een moeite voor beperkt resultaat en in mijn ogen onzuinige opzet. mijn 300cc loopt 1 op 25 tot 29 en zelfs mijn 650cc moter loopt 1 op 22.

Bouke

Klopt maar het is mij de moeite wel waard (Hobby) en je leert er erg veel van.
Het verbruik was eerder al erg hoog toen ik de scooter aanschafde 1:20.
Dit was al zo toen er nog een 50cc onder zat en met de 70cc bleef dat zo.
Met de grotere Carb en sproeier zakt het wat verder weg tot 1:17 a 18.
Waarom dit verbruik zo hoog was is mij niet bekend.
Zelfs mijn zundapp CS50 van vroeger (Liep 120 km/per uur) had ongeveerhetzelfde verbruik maar was wel zwaar opgevoerd.
Maar als je opvoerd moet je eigenlijk niet naar het verbruik kijken maar dat moet je voor lief nemen.
Het leuke van dit alles is dat je door de ervaring die je op doet heel veel onzin leert ontdekken.
Gelukkig vindt ik het net zo leuk om onder als op de scooter te zitten en er veel mee bezig te zijn.
1 x

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 205

Re: Stoute schoenen aan getrokken

Bericht#27 » 30 sep 2023, 20:09

Brute-Force schreef:Qua zuinigheid kan je een 2-takt en een 4-takt niet vergelijken .
Gaat ook om het rij genot, ik rij liever 2-takt met meer pit , dan een slome 4-takt , ook al is het verbruik wat groter.

Hier moet ik je wel gelijk in geven.
Alhoewel ik het geluid van een 4-takt wel mooier vindt.
in mijn tijd keek je echt naar bv de Honde SS 50 de eerste 4-takt brommers van die tijd vanwege het zware en donkere geluid
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 741

Re: Stoute schoenen aan getrokken

Bericht#28 » 30 sep 2023, 21:09

Pimo schreef:
Brute-Force schreef:Qua zuinigheid kan je een 2-takt en een 4-takt niet vergelijken .
Gaat ook om het rij genot, ik rij liever 2-takt met meer pit , dan een slome 4-takt , ook al is het verbruik wat groter.

Hier moet ik je wel gelijk in geven.
Alhoewel ik het geluid van een 4-takt wel mooier vindt.
in mijn tijd keek je echt naar bv de Honde SS 50 de eerste 4-takt brommers van die tijd vanwege het zware en donkere geluid

Dat is nou precies waarom ik toen de keuze tussen een scooter en mijn Mash heb kunnen bepalen.
1 was de zithouding, 2 was het diepe zware geluid. Daarnaast is het ook wel lekker dat ze nu minimaal 1:36 loopt.

Maar hobby mag geld kosten. Of dit nu in de onderdelen of in de brandstof zit, maakt in mijn ogen geen verschil.
Bovendien kan je een 4-takt ook best pittig krijgen vind ik. Nooit zo pittig als een 2-takt, maar het slome krijg je er zeker wel uit als je weet wat je doet.
Het blijft een persoonlijk iets, dus de een kiest voor pit en de ander kiest voor zuinig verbruik. Weer een ander kiest voor sleutelgemak, of juist goedkope onderdelen. Zo veel mensen, zo veel wensen
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1147
Contacteer:

Re: Stoute schoenen aan getrokken

Bericht#29 » 30 sep 2023, 22:06

Ieder zijn ding zou ik maar zeggen ... Prestaties / verbruik .
Zelf ben ik heel mijn leven al een Racer .. dus moet fel zijn , en hard gaan .
Al hoewel mijn Daily Driver een brave 2-takt is , dus geen race monster... in het weekend ? pak ik wat anders .
Ben bezig aan mijn Grand-Dink als Daily driver ... maar wil die wel een beetje ... Vlot hebben.
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Pimo
Berichten: 205

Re: Stoute schoenen aan getrokken

Bericht#30 » 01 okt 2023, 00:44

Brute-Force schreef:Ieder zijn ding zou ik maar zeggen ... Prestaties / verbruik .
Zelf ben ik heel mijn leven al een Racer .. dus moet fel zijn , en hard gaan .
Al hoewel mijn Daily Driver een brave 2-takt is , dus geen race monster... in het weekend ? pak ik wat anders .
Ben bezig aan mijn Grand-Dink als Daily driver ... maar wil die wel een beetje ... Vlot hebben.

Brute zou jij mij jouw setup van jouw grand dink eens willen geven daar ben ik ook wel erg benieuwd naar
Ik denk dan ook bijvoorbeeld de trekveren de druk veer gewicht rollen enzovoort thanks
dank je
0 x

Social Media

   

Terug naar “Wat heb jij vandaag gekocht of gekregen voor je scooter (of jezelf)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer