Maar daar gaat dit topic niet over.
Na afloop van de bijzonder geslaagde en gezellige Deutschland Erlebnis van 2023 was het wel duidelijk dat het heuvelrijke landschao van het Sauerland in combinatie met het achterop meerijden van de kleine (kleine?) jongen als passagier, de rollen die ik erin had duidelijk dobbelsteentjes waren geworden en hard aan vervanging toe. Dat doe ik niet zomaar want jullie weten dat ik graag dingen recycle en zo lang mogelijk gebruik (niet vanwege de kosten maar als uitdaging) maar op een gegeven moment ontkom je er toch niet meer aan. Net zoals je huwelijksproblemen. Negeren helpt op een gegeven moment niet meer. En rollen zijn tenslotte makkelijker te vervangen dan je schoonmoeder.

Wat er oorspronkelijk in zat, dat weet ik al niet meer. Misschien waren die al gebruikt voordat ik de Deutsche bergjes ging bezoeken, of niet. In ieder geval gingen ze nog wel even mee in dit veel te vlakke land van vette klei en rechte weiden (wie herkent dit citaat?), geen bloedspoed dus, en aangezien ik een voorkeur heb voor Dr Pulleys, ging ik daarnaar op zoek. Nu zaten er ronde rollen in. Zwarte. En dat zegt dus verder helemaal niets.
In ieder geval, Dr Pulleys bleken ontzettend moeilijk tot niet te krijgen te zijn, en al helemaal niet in het gewicht dat ik wilde, 7 gram. Altijd iets lichter dan de standaard rollen in het geval van Dr Pulleys. Waarom ze opeens overal uit het assortiment verdwenen lijken te zijn: geen idee. Dat ze duur zijn in verhouding is niet belangrijk. De ervaring leert dat die dingen echt een positief effect hebben op het optrekvermogen en bovendien amper tot niet slijten. Dus het verschil in prijs verdien je eigenlijk ook weer terug. Wat het verder nog zou opleveren in combinatie met de redelijk recent geplaatste Multivar 2000 was ik ook erg nieuwsgierig naar. Maar zoals gezegd: niet te vinden. Bij een paar besteld en kreeg mijn geld weer terug want de voorraadindicatie klopte uiteindelijk niet. Er bestaat wel een ander soort Pulleys maar die zijn een goedkope imitatie en men zegt dat die net zo hard slijten als gewone rollen. Dat doen we dus niet. Maar wat dan ?

Dan ga je dus op bezoek bij Ome Ali. Vaak doe je dat liever niet om diverse redenen maar ook soms, zoals nu, denk je "F it, ik probeer het gewoon". En inderdaad. daar waren deze bijzonder koningsgezinde en typisch Nederlandse rollen in de bekende traanvorm verkrijgbaar. En dat nog wel voor het astronomische bedrag van EUR 5,35 inclusief verzending. Daar kan je je dan toch echt geen buil aan vallen, goedkoper dan een gewone set rollen hier in de winkel en als het slijt als de nete zijn ze snel weer vervangen.

Daar springt de bank niet van dus Doe Maar (goeie band). Besteld op 29 mei van vorig jaar en een dag of 10 later binnen. Dus ergens tweede week van juni 2023 geplaatst. En dan ga je rijden.... en rijden... en rijden...
En dat viel absoluut niet tegen! Goed optrekken, lekker stabiel, voelde en reed vertrouwd. Uiteraard ook weer zwaar belast want de kleine (ahum) zat veel achterop en in de tweede helft van het jaar toch wel veel kilometers gedraaid. Soms zelfs de vechtgenote achterop en dat ging ook goed ondanks de K YSS vering die eronder zat, maar dat is weer een heel ander en apart verhaal. Wat kan je verwachten van een paar Chinese nep-Pulleys die je voor een habbekrats hebt gekocht? Kan nooit veel zijn maar die paar duizend kilometer trekken ze wel door, hopelijk.
Het einde van het jaar is aangebroken en ze begint duidelijk wat kuren te vertonen, waaronder zoals gezegd de vering, de banden die nu echt eens vervangen moeten worden en er zijn wat beschadigingen en andere mankementen waaronder nog van het omvallen in Wuppertal in mei dus zoals ik vandaag de dag gewoon ben, zet ik haar opzij om haar uit elkaar te halen terwijl ik tijdelijk op een ander Grand Dink ga rondrijden die ik in December had gekocht en opgehaald.
Al het kappenwerk gaat er dan vanaf en langzaam maar zeker haal ik alles uit elkaar en ga alles schoonmaken, repareren en vervangen terwijl Sasha, of in ieder geval haar frame met motor, buiten voor de deur onder een zeil staat. Gedurende de koude winter heb ik dan de mogelijkheid om zoveel mogelijk binnen in huis uit te zoeken en te fixen en eind januari en in februari, wanneer de zon weer flink aansterkt op mijn balkon dat naar het zuiden is gericht, kan ik dan (bij)spuiten en andere dingen doen die buiten noodzakelijk zijn, met daarna de langzame maar hopelijk voorspoedige her-assemblage.

Daarbij gaat uiteraard ook de hele vario uit elkaar die er na driekwart jaar ongeveer nog steeds heel goed en schoon uitziet ondanks de vele duizenden belastende kilometers onder alle weersomstandigheden en altijd buiten staan. Net zoals het frame eigenlijk, op een paar schuur- en roestplekken na, die echter te verwaarlozen zijn in vergelijking met daarvoor, en eenvoudig te repareren. Regelmatig en goed, grondig onderhoud maakt dus weldegelijk een enorm verschil.

Wel zit er een flinke kras op het variodeksel dat ik vorig jaar nog grondig geschuurd en in de zilveren Hammerite heb gezet. Noem me een mierenneuker maar dat kan ik dus niet hebben. Dus dat schuur ik voorzichtig weg, net zoals nog een aantal andere kleine beschadigingen en onregelmatigheden, en na grondig ontvetten gaat er een vers laagje Hammerite overheen, en na goed uitdrogen nog twee lagen Turtle Wax, zodat het er weer als nieuw uitziet.

Maar het gaat natuurlijk niet (alleen) om de buitenkant maar ook om de inhoud dat na een flink borstelbad met veel Dreft lekker in de zon ligt te drogen. Ook de rollen die al maanden lang niet het licht hebben gezien, komen daarbij naar boven en meteen valt iets op.

Natuurlijk ze zijn vies en er zitten zwarte vegen op, zo te zien afkomstig van de zwarte verf die op de nieuwe drukplaat zit van de Multivar 2000, maar voor de rest.... zien ze er geheel onbeschadigd uit. Na maanden en vele duizenden kilometers verder. Dat is vreemd. En dat geloof je dus niet.

Dus na nog een flinke schoonmaakbeurt, nu met spiritus in plaats van alleen water en zeep, kan ik ze gaan vergelijken met de andere set die ik ook had gekocht, een gloednieuwe set. Veegjes en verkleuringen zo te zien, maar geen vlakke kantjes of andere sporen van slijtage. Kan niet. En zeker niet voor dat geld.

Meten is weten! Dus pak die honderdsten-van-grammen weegschaal er maar bij die ik speciaal voor dit soort gelegenheden heb en we zullen wel eens zien wie gelijk heeft! Eerst een gebruikte rol erop. Aha! 7,39 gram. Sowieso hebben we nu dus geleerd dat Chinese grammen ruimer uitvallen want ik had 7 grams rollen besteld, zoals ook zelfs te zien op de verpakking van de ontvangen rollen. Net als Chinees eten, dat is ook altijd meer dan je dacht en je houdt altijd over. Maar goed, dat zal dus wel 7,5 geweest zijn en zijn ze toch versleten deze rollen. Dus vergelijken met een nieuwe rol.

7,40 gram. Potvolblomme. Het verschil is dus 0,01 gram, wat zou inhouden dat deze spotgoedkope Chinese Pulleys niet gesleten zijn en dus als nieuw. Grmbl. Zal wel de uitzondering van de set zijn. Kan niet anders.

Onder het toeziend oog van Oscar, want op een gegeven moment vertrouw je je eigen ogen niet en twee zien tenslotte meer dan één, weeg ik alle rollen individueel, om de beurt een nieuwe en een gebruikte, en elke keer is het resultaat hetzelfde. Afgezien van een verschil soms van een paar honderdsten van grammen zijn beide sets rollen gelijk in gewicht en vorm. Er heeft dus echt amper tot geen slijtage plaatsgevonden. Nog steeds kan ik het niet geloven.

En dan denk je dus: er klopt iets niet met die weegschaal, daar moet het aan liggen. Maar na ook wat andere rollen gewogen te hebben en dat ding wel 10 x opnieuw gecalibreerd te hebben, moet ik uiteindelijk toch tot de enige onontkoombare conclusie komen.

Ze waren alleen wat vies maar de set gebruikte en de set nieuwe rollen zijn compleet identiek aan elkaar en de "oude" kunnen er in principe zo weer terug in om nog -tig kilometer mee te gaan.
Het is niet te geloven. Voor die prijs? Die kwaliteit? Ancient Chinese Secret?
Ter vergelijking en voor de zekerheid vul ik de vario later wel met de nieuwe ongebruikte set rollen, al is het alleen maar om weer te gaan testen. De gebruikte bewaar ik wel want volgens mij is er niets mis mee. Het lijkt allemaal absoluut onlogisch en niet te kunnen maar zoals Sherlock Holmes al zei, “When you have eliminated all which is impossible, then whatever remains, however improbable, must be the truth.” Daar gaan we nog eens goed over nadenken.
Maar nu.... is het eerst tijd om te gaan eten.

Mooi dat het zo uitpakt.
Of de helft van de jongens "identificeert" als meisje. Het is zo verwarrend niemand komt er meer uit. Je durft ook niets meer te zeggen bijna. Grappig dat in deze tijd van genormaliseerde OnlyFans juist een licht ranzig computerspel uit de jaren '90 zo controversieel moet zijn, en dus volgens de wokies bij voorkeur verboden.