wintertijd

KoKiem
Contacteer:

Re: wintertijd

Bericht#11 » 08 feb 2026, 16:38

engine_diag
UPDATE JANUARI 2026:

Inmiddels is de temperatuur beter, maar met de scooters minder. De Gran Dink ligt nu helemaal uit elkaar. Er zaten scheuren in de motorophanging (gietaluminium) waardoor een donorblok als enige optie bleek. Na het overzetten was de compressie 4 Bar. Te weinig om überhaupt te starten. Nadat de cilinder, cilinderkop, een nieuwe zuiger, zuigerveren, piston, naaldlager en pakkingen gemonteerd zijn, was de compressie al 6 Bar. Met een beetje hulp start de motor, dus dat is goed. Alleen die 6 Bar lijkt mij wat weinig voor een langdurig vertrouwen.
Inmiddels is de motor er weer vanonder en worden de keerringen en het membraan (incl. pakkingen) vervangen. Speling op de krukas is er niet in het donorblok, dus dat zit dan mee.
Met het mooie weer nam ik daarom de G-Dink voor lekker te toeren. Helaas kwam ik na een rustpauze niet meer verder omdat de scooter niet meer starten wilde. Ik had vonk, er kwam benzine en cilinder met zuiger zitten er pas 1000 km op. Dus? What de F**K is er aan de hand ?
Bij thuiskomst bleek de compressie 2 Bar te zijn. Normaal zijn twee barren voldoende om mij tevreden te stellen..... :drinks: maar de scooter heeft er meer nodig.
Nadat de cilinder verwijderd is bleek een gebroken zuigerveer het probleem. Gelukkig zat het afgebroken deel nog gewoon in de sleuf van de zuiger en niet in een poort of het blok. Na een nieuwe zuiger en andere cilinder is de druk verdubbeld, dus 4 Bar. Ook nog veel te weinig. Dus ook deze scooter heeft meer onderhoud nodig dan ik wens. Hiervoor heb ik op dit moment geen ruimte; zowel niet om te werken als in mijn agenda. Dus de zilversmurf staat momenteel in de garage te wachten op groter onderhoud.
Gelukkig heb ik nog een 4-takt Honda, waar ik momenteel op rondrijd. Hopelijk dat deze het wel volhoudt.
Wordt vervolgd !

Afbeelding
3 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

http://www.brommerreizen.nl

Heinz

Bericht#12 » 08 feb 2026, 19:06

engine_diag
Het zit niet mee met de dinken! Hopelijk heb je ze snel weer op weg. Maar op een Honda kan je gelukkig altijd rekenen.
1 x

KoKiem
Contacteer:

Bericht#13 » 24 feb 2026, 19:24

engine_diag
Men voorspelt voor morgen (25 februari) een mooie lentedag. Ik kan natuurlijk met de GranDink verder, maar dan kan ik niet toeren. Laat ik daarom het afmaken van de GranDink maar even vooruitschuiven. Inmiddels is hij bijna af om weer ingereden te worden, maar dat kan ook wachten tot volgende week. Dus morgen lekker een stukje toeren op de Honda. Niet zo ver, want de Honda is meer een stadsscooter, maar omdat beide GD's in onderhoud zijn, mijn enige optie.

Straks lekker slapen, morgenochtend sporten en 's middags op de scooter de eilanden over.

Ik verheug me er nu al op.
1 x

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

Brute-Force
Contacteer:

Bericht#14 » 24 feb 2026, 21:34

engine_diag
Heinz schreef:Het zit niet mee met de dinken! Hopelijk heb je ze snel weer op weg. Maar op een Honda kan je gelukkig altijd rekenen.

Hmmm.... Een Piaggio start altijd
2 x
2 x Gilera Runner op Motorplaat .

KoKiem
Contacteer:

Bericht#15 » 05 mar 2026, 18:24

engine_diag
UPDATE 5 maart 2026

De GranDink zit weer in elkaar. Na eerst wat problemen met de voorvering doordat ik deze onjuist in elkaar had gezet, lijkt nu alles in orde.

Afgelopen zondag was het voor het eerst lekker weer en ben ik de brommer, waar inmiddels een andere motor onder ligt, gaan inrijden. Ik heb wat nieuwe onderdelen er in gezet omdat de donormotor geruime tijd had stil gestaan. Keerringen, een membraam, nieuwe zuiger en cilinder en natuurlijk alle pakkingen en het luchtfilter zijn nieuw. De eerst 50 kilometer rustig aan met een mengsmering van 1:45. Op woensdagmiddag heb ik nogmaals een inrijronde gemaakt van 75 kilometer en toen was de 5 liter brandstof aardig gereduceerd. Opnieuw 5 liter gevuld met 1:47½ mengverhouding.

Vandaag een grote rit gemaakt. Het was heerlijk voorjaarsweer en tijd om nieuwe handschoenen te gaan kopen in Breda (ruim 100 km van mijn woonplaats). Dat is gelukt en gaandeweg de motor steeds beter afgesteld. De terugweg via Antwerpen was prima te rijden. Op een bepaald moment tikte de thermometer ruim 20°C aan. Handschoenen waren niet nodig :lmao:

Onderweg een heerlijk broodje gegeten in Wuustwezel en via Brasschaat en Kapellen weer het Zeeuwse land ingereden.
Om 9 uur vertrokken en om half vijf thuis en 250 kilometer op de teller erbij. De nieuwe cilinder en zuiger zijn nu wel op elkaar ingesleten.

Aanstaand weekend een eerste korte reis maken (Westhoek, België) met een overnachting en twee toeren. Daar heb in echt zin in in. :P

Afbeelding

Afbeelding
3 x

Social Media

Terug naar “Wat heb jij vandaag gekocht of gekregen voor je scooter (of jezelf)”