Inmiddels is de temperatuur beter, maar met de scooters minder. De Gran Dink ligt nu helemaal uit elkaar. Er zaten scheuren in de motorophanging (gietaluminium) waardoor een donorblok als enige optie bleek. Na het overzetten was de compressie 4 Bar. Te weinig om überhaupt te starten. Nadat de cilinder, cilinderkop, een nieuwe zuiger, zuigerveren, piston, naaldlager en pakkingen gemonteerd zijn, was de compressie al 6 Bar. Met een beetje hulp start de motor, dus dat is goed. Alleen die 6 Bar lijkt mij wat weinig voor een langdurig vertrouwen.
Inmiddels is de motor er weer vanonder en worden de keerringen en het membraan (incl. pakkingen) vervangen. Speling op de krukas is er niet in het donorblok, dus dat zit dan mee.
Met het mooie weer nam ik daarom de G-Dink voor lekker te toeren. Helaas kwam ik na een rustpauze niet meer verder omdat de scooter niet meer starten wilde. Ik had vonk, er kwam benzine en cilinder met zuiger zitten er pas 1000 km op. Dus? What de F**K is er aan de hand ?
Bij thuiskomst bleek de compressie 2 Bar te zijn. Normaal zijn twee barren voldoende om mij tevreden te stellen.....
maar de scooter heeft er meer nodig.Nadat de cilinder verwijderd is bleek een gebroken zuigerveer het probleem. Gelukkig zat het afgebroken deel nog gewoon in de sleuf van de zuiger en niet in een poort of het blok. Na een nieuwe zuiger en andere cilinder is de druk verdubbeld, dus 4 Bar. Ook nog veel te weinig. Dus ook deze scooter heeft meer onderhoud nodig dan ik wens. Hiervoor heb ik op dit moment geen ruimte; zowel niet om te werken als in mijn agenda. Dus de zilversmurf staat momenteel in de garage te wachten op groter onderhoud.
Gelukkig heb ik nog een 4-takt Honda, waar ik momenteel op rondrijd. Hopelijk dat deze het wel volhoudt.
Wordt vervolgd !