Cafe racer brommer de heuvel op

Tim_b

Cafe racer brommer de heuvel op

Bericht#1 » 31 jul 2020, 08:07

Hoi iedereen,

Ik heb me zojuist aangemeld op het forum omdat ik geïnteresseerd ben geraakt in een “cafe racer” brommer. Ik kwam er op vakantie 1 tegen op het fietspad en dat zag er wel erg leuk uit.
Nu heb ik wat dingen die ik mij afvraag:
1. Als ik op internet zoek kom ik uit bij de hanway raw 50, hanway muscle, agm caferacer luxury en de Mash fifty. Zijn deze allemaal kwalitatief Ok en zit hier nog wat verschil in onderling op rijprestaties / kwaliteit?
2. Hoe gaan deze brommers een helling op? Op vakantie ben ik met een snorscooter met eenpassagier achterop een helling op gereden. Dat ding trok dit amper snelheid ging richting de 15km/h en mensen met een ebike kon je niet meer bijhouden.. hoe presteert een schakelbrommer helling op en zwaar beladen? Is dat te doen of heb je dan ook echt vermogen te kort?
3. Begrijp dat de Hanway een spaanse brommer is, die in NL begrenst geleverd word om hier de weg op te mogen. Weten jullie wat precies het verschil is? Zit er veel verschil in vermogen in een buitenlands model en het Nederlandse? En hoe word dit dan geregeld. Op internet vind ik verhalen over Cdi en over een vernouwingsplaatje tussen de carburateur en de cilinder. Voor de duidelijkheid ik ben niet geïnteresseerd in opvoeren van de brommer als het veel sneller moet dan koop ik wel een motor. Maar stel dat na aanschaf blijkt dat het vermogen echt te kort is om redelijk een helling op te gaan dan vind ik het wel interessant om te weten of er nog wat mogelijk is en hoe zonder dingen te doen waarvoor de fabrikant de brommer niet ontworpen heeft.

Ben benieuwd naar jullie ervaring.

Groet Tim
1 x

Roel
Contacteer:

Re: Cafe racer brommer de heuvel op

Bericht#2 » 31 jul 2020, 08:21

Allereerst welkom op het forum.
We hebben hier een aparte sectie waar je jezelf kan voorstellen, dat stellen we erg op prijs. Mocht je dit al gedaan hebben dan heb ik er waarschijnlijk overheen gekeken.

De schakels waar je het over hebt zijn (naar mijn weten) allemaal Chinese brommers.
Deze zijn in de loop der jaren uiteraard kwalitatief beter geworden echter absoluut niet op het niveau van de a merken, voordeel is wel dat je voor €300,- een compleet nieuw blok hebt.

Er zijn cdi's te koop waarmee de brommer 54 haalt, dus wok veilig en uiteraard kan je met de tandwielen spelen voor meer trekkracht.

Al met al zijn het hele leuke machines en voor de prijs zijn geen andere schakelbrommers te krijgen.
0 x
Langste rit op 1 dag 310 km

Huidige scooter:
Sym fiddle 3 02-07-2020 nieuwe

Eerdere scooters:
Peugeot elystar
Peugeot kisbee sportsline
Kymco New Dink 2013 zwart (black Betty)
Kymco Grand Dink 2008 champagne (Klara)(helaas ongeluk gehad)
Yamaha Neo's
Kymco Grand Dink 2008 antraciet
Peugeot buxy rs
Kymco k12
Peugeot tkr
Tomos

Heinz

Bericht#3 » 31 jul 2020, 09:55

Een 50cc brommer zal met passagier nooit heel snel een heuvel oprijden. Een snorscooter is extra traag omdat die flink begrensd wordt op het toerental, waardoor je amper vermogen hebt. Maar een schakelbrommer is ook niet ideaal, omdat je veel moet schakelen om in de powerband te blijven. Een goed afgestelde scooter draait altijd op het optimale toerental en dat helpt bij het optrekken. Kortom, als je vlot wil optrekken zou ik eerder voor een tweetaktscooter gaan met een ontgrensde uitlaat. Dat loopt wel lekker door. Aan een standaard viertakt schakelbrommer zou ik me denk ik een beetje gaan ergeren op termijn, hoewel je natuurlijk wel leuke dingen kan doen met aftermarket cilinderkitjes en dat soort zaken.
0 x
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

bertocello

Bericht#4 » 31 jul 2020, 11:07

In 2de bergop met passagier moet zelfs voor een steile bergop lukken, al zal je ook dan tevreden moeten zijn met 20 kilometer per uur!
0 x
Sym Symphony ST 50 4t Actuele kilometerstand -109.000 km.

Hans52

Bericht#5 » 31 jul 2020, 15:34

Even een antwoord op je vraag agm/hanway zijn hetzelfde en zijn van chinese makelarij, mash is van oorsprong volgens mij Frans, maar wordt dacht ik ook geproduceerd in China.

Heuvel op zie andere antwoorden.
0 x
:saufen: Nobody is perfect,........ My name is....

ravw

Bericht#6 » 01 aug 2020, 11:27

als je echt voor een beetje "power"wil gaan moet je een Blok nemen zo als die Hanway Muscle heeft , de hanway RAW50 daar zit Standaard erg weinig trekkracht in ( dit kan je wel door een andere blok er opgooien maar dat is tegen de regels )
maar de Muscle heeft standaard best wel wat power , maar ook daar zal je dus iets aan moeten veranderen om het net even iets meer te laten hebben ..
Ik heb ze beide gereden ( rijd nu de Muscle ) heb hier voor de RAW50 gehad
maar wat betreft het motorblok is die van de Muscle velemalen beter .
beetje het zelfde als de MASH dus daar kan je ook naar kijken
1 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Tim_b

Bericht#7 » 02 aug 2020, 21:47

Hoi Dankjewel voor de reacties / info.

Dat het brommers zijn van Chineese makelaardij is niet een heel bewuste keuze. maar ze lijken wel marktlijder in het retro cafe-racer look gerne. maar misschien dat ik wat modelen over het hoofd zie.

met Derbi of Aprilia word het al vlug een crosser of een flitsende racer(-look).

interessant Ravw om te lezen dat het verschil tussen een orginele Muscle en Raw-50 goed merkbaar is.
Die Musle vind ik wel erg mooi!

Ik heb voor de gein wat zitten te vergelijken in een lijstje. met de info die ik zo op internet kon vinden.

Volgens mij zit er best nog wat marge tussen wat wettelijk mag (4kW) en wat de Muscle volgens de fabrikant doet (2,3kW).
Ik weet niet precies waarom de fabrikant deze ruimte er tussen laat.
Wanneer de 4kW vol beschikbaar is (door toename trekkracht en niet max snelheid) dan ga je vol bepakt met 40 km/h ook een stevige helling op..--
0 x

Social Media

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”