hanway raw 50 deni carb afstellen.

BansheeX

hanway raw 50 deni carb afstellen.

Bericht#1 » 16 jan 2024, 17:08

mijn hanway heeft een orgineel blok 50cc, met een 55cdi(bij singa besteld in september) en een 56vertanding achter, liep tot voorheen prima.
vorige week echter begon de brommer ineens in te houden, ik meende zelf dat het door de kou kwam oid. dus binnen in mijn huiskamer gestald en daar laten overnachten.
volgende dag weer, bij hogere toeren houdt ie ineens weer in en bokt her en der. uiteindelijk leek hij te verstikken en begon steeds langzamer te lopen en zelfs uit te vallen. eenmaal aangekomen bij mijn ouders kon ik het gereedschap erbij pakken. bougie eruit(tevens 3 maand oud) was zwart. schoongemaakt terug erin en weer kijken na paar minuten rondrijden weer zwart.

wat ik hierna gedaan heb:
lamdasonde eruitgehaald en schoongemaakt,
carburateur losgehaald en alles nagekeken of en direct schoongemaakt (geen problemen gevonden)
gasnaald plaatje is niet te verstellen bij de deni carb. dit zit met een veertje ofzo op top.
nu heb ik de lucht schuif helemaal dicht gedraaid en terug open gezet op 1.25/1.50, terwijl ik het raar vond dat deze toch zo ver uitgedraaid stond voorheen, toch maar besloten om ongeveer weer op de oude positie open te zetten.
en de messing schroef, meen dat dat de stationairschroef is, dicht gezet en langzaam open gedraaid tot hij weer stationair goed liep.
de regelaar aan de zijkant van de carb schoongemaakt.
maar niks wat nu hielp kwa schoonmaken (ben wel benieuwd of iemand de juiste schroefstanden zou moeten zijn op de lucht en stationairschroef als iemand dit weet dan hoor ik dit graag).

nu heb ik de 55 cdi eruit gehaald en de orginele terug gezet nu moet ik zeggen dat hij beter loopt maar nog niet helemaal zuiver.

maar kan ik hieruit concluderen dat de 55 cdi kapot is?
en als iemand mij kan adviseren op het fijn afstellen van de carb of de juiste schroef standen kan vertellen dan hoor ik dit graag!
0 x
Hanway Raw 50
Yamaha fj1100 "84 naked bike project :moto2:

Vergeetachtigheid is een vorm van vrijheid!

Ronin84

Re: hanway raw 50 deni carb afstellen.

Bericht#2 » 16 jan 2024, 17:52

Ik heb op mijn Mash fifty een vergelijkbaar beeld gehad. Eerst inhouden op hoog toerental, daarna stotteren bij accelratie Ze wou daarna ineens niet meer aanslaan.
Hier bleken de kleppen verkoold te zijn. Nadat ik de motor gereviseerd had, liep ze weer als een zonnetje.
Vooral omdat je aangeeft dat je bougie zwart is, moet ik eerder daaraan denken helaas.
Kun je zien hoe je zuiger eruit ziet? Dat zal je denk ik meer antwoorden opleveren.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

BansheeX

Bericht#3 » 16 jan 2024, 18:03

bij rivisie van je motor moet ik waarbij aan denken? nieuwe kleppen en cilinder plaatsen?

is het dan niet handiger om een nieuw blok aan te schaffen?(simpeler en goedkoper) aangezien ik er niet echt de ruimte voor heb omdat mijn werkbank vol ligt met blok van mijn project motor
0 x
Hanway Raw 50

Ronin84

Bericht#4 » 16 jan 2024, 18:43

BansheeX schreef:bij rivisie van je motor moet ik waarbij aan denken? nieuwe kleppen en cilinder plaatsen?

is het dan niet handiger om een nieuw blok aan te schaffen?(simpeler en goedkoper) aangezien ik er niet echt de ruimte voor heb omdat mijn werkbank vol ligt met blok van mijn project motor

Dan moet je denken aan zuiger, zuigerveren, kleppen, klepseals, pakkingen, eventueel nokkenas (was bij mij nog goed), en als je toch bezig bent, kun je beter meteen de geleiders van de distibutie vervangen.
Bij mijn Mash scheelde dit in totaal 200,- met een nieuw blok. Op marktplaats kon ik niks vinden, en anders hield ik weer te veel onderdelen over waar ik geen plaats voor heb.
0 x

Burt Munro

Bericht#5 » 16 jan 2024, 21:22

Klepspeling al gecontroleerd ? Wat is de kilometerstand ?
Blijft je choke niet hangen?
Luchtfilter gecontroleerd?
Carburateur schoongemaakt?
Bougie vervangen ?
Compressie in orde ?
Zou eerst het een en ander even nakijken ....
Oliepeil?
Succes!
0 x
It's nice to be a Lunatic.

BansheeX

Bericht#6 » 16 jan 2024, 23:22

oliepijl is nog in orde, 3 maand geleden zelfs nog ververst ik kan eventueel nog afvullen.
kleppen zijn voor het laatst gesteld bij 12000km nu 138**km erop (laat ik bij de garage doen)
bougie bij 13000km vervangen net als de spoel met pickup(want had toen geen vonk meer en ook geen stroom van en naar de bobine)

carb is gisteren schoon gemaakt.
luchtfilter los gehad en filter schoon gemaakt.
handmatig choke blijft niet hangen gaat open en dicht.
hoe kijk ik de compressie na? want druk heeft hij duidelijk wel. heb de uitlaat even dichtgedrukt en vol gas gegeven en er kwam een roetwolk uit
hij start en loopt met orginele 45 cdi en hapert nog steeds in hogere toeren maar valt nu ook niet uit aangezien ik nu alleen test rondjes rijd.
0 x
Hanway Raw 50

Ronin84

Bericht#7 » 17 jan 2024, 07:58

Compressiedruk is op gevoel niet te meten.
Dan heb je een compressiemeter nodig.
Als je die niet hebt, en niemand kent de er een heeft, kan je dit ook vaak bij de scooterzaak laten doen voor een paar euro.
Bij mij leek de compressie op gevoel ook goed, maar toen ik de cilinderkop eraf had en met remreiniger en lucht blazen had getest, bleken de kleppen toch echt slecht af te dichten.
Helaas komt dat regelmatig voor met die waardeloze milieuvriendelijke benzine van tegenwoordig.

Ik zou als stap 1 nu, je compressie (laten) testen.
0 x

Social Media

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”