Verbeteringen Hanway RAW50?

decaféracer

Verbeteringen Hanway RAW50?

Bericht#1 » 03 mar 2025, 12:53

Hoihoi!
Ik heb al een tijdje een RAW50 en ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het aanpassen van deze brommer.

Zo ben ik persoonlijk geen grote fan van het LED achterlicht (vooral omdat de rest allemaal gloeilampen zijn), en mis ik wat opslagruimte (ik kom van een scooter waar er twee helmen in de buddy konden en er nog een flink vak voorin zat). Heeft iemand hier wat voor gevonden?
Daarnaast ben ik best groot en merk ik dat de vering erg zacht is voor mijn gewicht, zelfs met de maximale preload.
Omdat het een chinees product is roest alles als een dolle. Ik doe m'n best om alles in te vetten, maar na afgelopen winter is vrijwel al het chroom nu veranderd in oranjebruin. Hoe gaan jullie deze roestvorming tegen?

Ik ben me ervan bewust dat het bespreken van het extreem opvoeren van brommers op dit forum niet toegestaan is, maar de brommer loopt nu 42km/u en dat voelt in het verkeer echt vervelend. Zijn er mensen die daar een oplossing voor hebben? Voor de duidelijkheid: Ik heb het dus niet over het plaatsen van een 80cc cilinder (lijkt me wel leuk in de toekomst) en ik hoef ook geen 70 te rijden. Volgens mij is het verwijderen van de begrenzer op de RAW50 niet heel nuttig want hij lijkt al best dicht op de toerenbegrenzer te zitten. Ik hoef niet hard, maar 42 is in mijn ogen gevaarlijker dan 50.

Als laatste merk ik dat ie (zeker als het koud is) soms niet stationair wil blijven lopen, en dat de koppeling als ik voor het eerst weg rijd erg schokkerig aangrijpt. zijn hier mensen bekend mee?

Alvast bedankt!
0 x

Paul
decaféracer - ik rij caffeïnevrij

Volvo V40 2.0T (2004)
Arosa 1.4 16V Sport (2002)

Suzuki Swift Sport (2015)

Kymco People S (2006)
Hanway RAW50 (2023)

Anouke

Re: Verbeteringen Hanway RAW50?

Bericht#2 » 03 mar 2025, 14:11

Ja Paul, ik kan je als rijder van een Kymco brom- en motorscooter technisch geen advies geven. Maar als ik hoor wat er niet naar verwachting is en dan zeker ook de roest zou het misschien een optie zijn om de importeur hierover aan te spreken. Om eerlijk te zijn, en misschien zijn anderen het niet met mij eens, is dit niet wat je van een modern product mag verwachten. Om deze te krijgen zoals hij hoort te zijn en je hem hebben wilt, zou je deze brommer volledig uit elkaar moeten halen en alles opnieuw laten spuiten en alle chroomdelen opnieuw kopen of laten verchromen en dan hopen dat het niet weer gebeurd. Alleen is deze optie waarschijnlijk veel kostbaarder dan het nieuw kopen van een brommer van een degelijker merk. Zelf heb ik over mijn beide Kymco's niets te klagen. Roest ben ik nog niet tegengekomen. Wel moest er aan mijn Kymco 125cc., de remklauw vervangen worden, maar ik heb ook beide scooters gebruikt gekocht en top op heden niets meer dan de gebruikelijke slijtage delen hoeven te laten vervangen.
0 x
Heb nooit genoeg brommers/scooters :scoot:

Joop van der have

Bericht#3 » 04 mar 2025, 19:26

Ik heb mijn Hanway RAW50 nu een kleine drie jaar en hij ziet er nog als nieuw uit. Geen spikkeltje roest te bekennen. Het is wel zo, dat ik niet rijd als er zout op de weg ligt, maar regen krijgt ie gewoon voor zijn kiezen en ik ben niet echt een poetser. Bij aanschaf heb ik de dealer te kennnen gegeven, wat mijn wensen betreft de snelheid waren en daar ben ik dik over tevreden. Ik heb er een 4 tanden groter achterkettingwiel opgezet, wat resulteerd in een lagere topsnelheid maar wel meer trekkracht onderin. Het maakte de brommer een stuk "levendiger"
Verder heb de banden vervangen door Heidenau.
Ook heb ik zijtassen aangebracht.
Het koppelingsprobleem herken ik, dat heb ik verholpen door het koppelingsasje te demonteren en te smeren. Het was zo droog als gort. En goed af te stellen, probleem opgelost!
Er zijn ook bagagerekjes voor te koop en daar zou je een topkoffer op kunnen monteren.
1 x

Heinz

Bericht#4 » 05 mar 2025, 05:28

Voor roestpreventie werkt ACF50 goed:
https://www.scooterdiscounter.nl/acf-50 ... spray.html

Het is duur, maar je doet er ook heel lang mee.
0 x

Social Media

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”