De Dirt Track van Mash-a-go-go

Mash-a-go-go

Re: De Dirt Track van Mash-a-go-go

Bericht#11 » 30 jun 2025, 12:42

Dank.

Na bestuderen van het schema bleek inderdaad dat de zwarte en rode draad verkeerd om zaten. Dat gewisseld, maar nog steeds geen snelheidsmeter.
0 x
Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het kan

Mash-a-go-go

Bericht#12 » 01 jul 2025, 00:28

Nog geen snelheidsmeter dus, maar er is wel een ander succes. Ik meldde dat de motor inhield op toptoeren. Kijkend onder het zadel bleek het beruchte draadje van de cdi doorgeknipt. Die heb ik weer vastgezet en nu heb ik ineens een veel soepeler rijdende brommer, die nog steeds toptoeren wil maken maar nu zonder inhouden. Ra-ra politiepet.

Morgen de bougie weer eens lezen. Straks heb ik hem per ongeluk helemaal goed afgesteld...
0 x

Mash-a-go-go

Bericht#13 » 03 jul 2025, 18:12

Hm. Ali laat op zich wachten. De originele carb maar even teruggezet. Het is nu lekker weer, je wil toch een beetje toeren met het ding om er beter bekend mee te raken.

Na weer wat te hebben gerommeld met het afstellen van carburateurs ging deze best vlot. Vroeger deed ik dat met twewetakt, nu met viertakt, maar een carburateur is een carburateur.
Motortje toert mooi op en is schakellui te rijden. Loopt een tikkie rijk, maar liever dat dan te arm. Het irritante schokken/licht inhouden op toptoeren (ca 9200) is zo goed als verdwenen, ook met deze carb. En het motortje start op de eerste tik.

Als de bestelde spullen binnen zijn gaat de grotere carb met correcte sproeier erop, en daar verwacht ik wel een en ander van. Zeker in combinatie met een iets kleiner voortandwiel.
0 x

Burt Munro

Bericht#14 » 04 jul 2025, 17:09

Denk niet dat je met een grotere carburateur wat bereikt, ben benieuwd!
Leuk topic om te volgen. :thup:
0 x
It's nice to be a Lunatic.

Mash-a-go-go

Bericht#15 » 04 jul 2025, 18:43

Sneller niet, soepeler wel. En daar gaat het me om. Plus dat ik die geregelde carburateur een verschrikking vind.

Dank voor het compliment
0 x

Burt Munro

Bericht#16 » 04 jul 2025, 23:09

Als je carburateur groter is dan de binnendiameter van je spruitstuk heeft t geen zin....
Ik spreek uit ervaring.
0 x
It's nice to be a Lunatic.

Mash-a-go-go

Bericht#17 » 05 jul 2025, 11:36

En ineens waren de spullen daar.

Om precies te zijn, nóg een carburateur (want die kun je nooit genoeg hebben :lol: ), een voortandwiel "12" (één tandje kleiner) en een nieuw luchtfilterhuis.
Nog een carburateur? Ja, omdat deze qua bouw hetzelfde is als die er nu op zit, maar dan zonder elektronische luchtregeling. Geen Euro4 dus.

De bouwkwaliteit valt helemaal niet tegen, maar het was ook niet de goedkoopste op Ali.
De grootte is inderdaad 19mm, alle pasvlakken zijn vlak en glad, nergens bramen te vinden en alle onderdelen bewegen soepel.
Uiteraard heb ik hem eerst maar even uit elkaar gehaald:

Afbeelding

Vlotter op de correcte hoogte, pakking netjes. De aanwezige sproeier is wél gemerkt en blijkt 75 groot te zijn, de maat die ik ook wil proberen in eerste instantie. Dus wat dat betreft in orde en dichtmaken maar. Het filtertje achter het benzinekraantje heb ik verwijderd, er zit al een filter in de benzineleiding.

Afbeelding

En dan dus het nieuwe luchtfilterhuis. Van de oude was de slang tussen filterhuis en carburateur helemaal uitgehard en ook enigzins gekrompen, waardoor het spul niet meer in elkaar wilde. Zelfs de originele carburateur kon er met geen mogelijkheid meer tegenaan gemonteerd worden. Dat is nu opgelost:

AfbeeldingAfbeelding

Nu wachten tot het weer een paar uur achter elkaar droog wil zijn, dan ga ik de boel monteren. Ik heb goede hoop dat deze set-up het wel eens in één keer goed kan doen. Dan ook nog het voortandwiel vervangen en dan eens zien hoe dat bevalt.
1 x

Mash-a-go-go

Bericht#18 » 05 jul 2025, 11:40

Burt Munro schreef:Als je carburateur groter is dan de binnendiameter van je spruitstuk heeft t geen zin....
Ik spreek uit ervaring.

Spruitstuk komt eventueel ook nog wel.
0 x

Mash-a-go-go

Bericht#19 » 08 jul 2025, 16:10

Zo, boeltje gemonteerd. Nou nog afstellen, maar kan even niet weg thuis. Hij liep wel vrijwel meteen nadat alles erop zat.

Eraf kwam de 17mm originele Euro4 carburateur.
Erop gegaan is de 19mm carb met sproeier 75.
Inlaatspruitstuk opgemeten: 19mm inwendig, dus helemaal top.
Klepspeling gecontroleerd: zowel in als uit kan er 0,05 tussen en 0,1 niet. Dat zou dus goed moeten zijn.

Nu nog afstellen, en hopelijk is het in één keer goed. Zo leuk is het gepruts met dat luchtfilterhuis niet en als de sproeier gewisseld moet worden zal het boeltje toch weer los moeten.... Hopelijk zonder hem uit de luchtfilteraansluiting te moeten halen dan.
0 x

Mash-a-go-go

Bericht#20 » 09 jul 2025, 10:06

Hij loopt geweldig met deze set up, maar wel te arm. Straks maar wisselen naar sproeier 78 en dan weer proberen.
0 x

Social Media

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”