Ik zet even alles bij elkaar wat ik gevonden heb over carburateurs afstellen voorde Caferacer/raw etc.
Hier zit een Chinese versie van de Keihin PZ16 op.
Het meeste is gejatvonden van het 4takt forum.
Commentaar, toevoegingen, en opmerkingen zijn zoals altijd van harte welkom!
Afhankelijk van de stand van de gasschuif hebben verschillende onderdelen invloed op het mengsel:
Grofweg:
> Stationair mengsel wordt ingesteld met de stationair sproeier en de stationair gasschroef.
> Het tussengebied doet de gasnaald
> Volgas gaat via de hoofdsproeier.
Carburateur instellen:
1. Zet de naald op de 1 na laagste stand (1 na bovenste groefje).
2. Draai de luchtschroef helemaal in en dan 1,25 slag uit. Indien nodig de stationair schroef indraaien zodat de motor blijft lopen.
3. Rondje rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is.
4. Stel de luchtschroef tot het stationair toerental zo hoog mogelijk is.
5. Stationairschroef terug draaien en nog eens proberen zo hoog mogelijk stationair te laten lopen.
Je zal dan zelden meer dan een kwartslag afwijken van de beginafstelling.
6. Een stuk volgas rijden, motor op volgas uitzetten met de dodemansknop en bougie lezen. (zie foto's beneden)
> Een te witte bougie is een te kleine hoofdsproeier.
> Een te zwarte is een te grote hoofdsproeier.
> Stotteren bij volgas is een te grote sproeier. (en niet te klein, zoals ik dacht)
>Als ie ploft bij afremmen op de motor dan is het mengsel te arm.
Let op: dit hoeft niet altijd te gebeuren. Je kan dus ook met een te arm mengsel rijden zonder het in de gaten te hebben en een gat in je zuiger branden....
Herhalen tot je de juiste sproeier hebt.
7. procedure herhalen op halfgas en 3/4 gas.
Bougie lezen, en hierop de naald omhoog of omlaag zetten.
(Dat hoeft zelden, soms bij een luide pijp in combinatie met open filter.)
De stationair sproeier hoeft ook zelden aangepast te worden. Sproeier 35 uit een normale 50cc carb werkt meestal.
Bovenstaand gaat uit van schone vlotterbakken, schone tanks en schone kraantjes.
Ook van vlakke pakkingvlakken, isolators zonder barsten en sproeiers en kanalen en zijgaatjes van sproeiers en buizen die goed doorgeprikt (dus niet doorgeblazen) zijn. Zorg dat dat eerst in orde is.
De juistheid van het mengsel aflezen uit de kleur van de bougie:
Carburateurmaat inschatten:
D = 0,8 tot 0,9 √v*n
Waarbij:
D = diameter carb
V = volume in liters
n = max toerental
0,8 = de ondergrens van je carb, 0,9 de bovengrens.
Binnen deze marge moet je een carb kiezen, is het idee.
Wil je het maximale uit je blok halen, dan zou je aan de bovenkant (0,9) moeten gaan zitten.
Maar laten we er ff vanuit gaan, dat je gewoon op de weg met je blok wil kunnen rijden, dan rekenen we met de standaardfactor 0,82 van Solex.
Dus voor een 50CC begrensd op 8500 t/min:
V = 0,05 (l)
n = 8.500 (t/min)
D = 0,82 √0,05*8500
D = 16,9 (mm)
Vuistregel voor sproeiermaten:
50cc 10mm: 65
50cc 16mm: 75-82
70cc 10mm: 65-70
70cc 16mm: 75-80
70cc 20mm: 80- 85
90cc 16mm: 78-85
90cc 20mm: 82-94
De Keihin manual (de PZ26 lijkt het meeste op de PZ 16 van de CR):
Een Pools filmpje van iemand dier er een uit elkaar en in elkaar schroeft:
https://youtu.be/gpdnclwjXfY
Volgens dit filmpje is de vlotterhoogte 0,860 inch en dan is ongeveer 22mm (21,84)
https://youtu.be/VnyrRtaA2Wo
EDIT 19 aug 2021: tekst arm mengsel toegevoegd.