Stiel: to schakelbrommer or not to schakelbrommer

Gebruikersavatar
Stiel
Berichten: 85

Stiel: to schakelbrommer or not to schakelbrommer

Bericht#1 » 22 aug 2018, 18:42

Zoals ik in mijn voorstel topic al vertelde heb ik in mijn jongere jaren gereden op een Kymco DJ50 en verschillende andere scooters en brommers, waaronder prachtige Honda MT5 en X'en, Kreidlers en Puchs. Als ik die nu nog in mijn bezit had zou je bijna zeggen dat ik een klein fortuin zou bezitten. Een beetje leuke Honda Mtx doet tegenwoordig makkelijk 1500 euro :o

Het enige wat ik nog heb van vroeger is de Kymco, Een Puch Maxi S en een Suzuki Zr50 met een hoop werk.

Aangezien ik, net als ieder ander hier, ook veel aan het rondstruinen ben op het wereld wijde web kom je veel verschillende merken tegen zoals AGM, HANWAY, SKYTEAM, MASH en de duurdere merken zoals DERBI en consorten.
Je ziet veel verschillende commentaren over verschillende merken waar vooral de opmerkingen over "bamiblokken", roestbakken en koop toch een duurdere zoals DERBI niet van de lucht zijn. Helaas of gelukkig wil het oog ook wat en ben ik net als velen hier helemaal gek van de "oude school" look van de caferacers, waarbij ik net als medeforummer Ravw neig naar de wat dikkere look van een Hanway RAW/Muscle Schakelbrommer.

Ik hoor van verschillende dealers dat de Mash qua kwaliteit erg goed is maar ik vind hem in tegenstelling tot de RAW minder dik door de slankere benzinetank en afwezigheid van stofrubbers op de voorvering. Duidelijk zit ik met een dilemma van looks en kwaliteit. Hier moet ik wel bij opmerken dat ik echt afhankelijk ben van eender welke (schakel)bromfiets als woon werk verkeer het hele jaar door. Helaas heb ik ook niet de luxe, anders dan een hoes, om de brommer ergens onder te zetten. Ik rijdt nu een Sym Fiddle 2 maar daar is weinig lol aan.

Concreet is mijn eerste vraag dus: Er zijn hier verschillende eigenaren/berijders van schakelbrommers en ik zou graag jullie ervaring horen met de verschillende merken en/of over wat je nu rijdt. Is dit geschikt om als woon werk verkeer te rijden (met weinig bagage)

De tweede vraag: Zijn er nog wel plekken waar een leuke schuurvondst a la vergeten Kreidler of Honda de kop op steken of verdwijnen die bijna altijd op Marktplaats om voor grof geld verkocht te worden?

Overigens is het maar goed dat ik geen grote verwarmde schuur of loods heb anders had mijn leven er nu heel anders uit gezien met heel veel verschillende brommers :D (en waarschijnlijk geen vrouw)
4 x
"Vraag je niet af waarom een clown zich als clown gedraagt. Vraag je af waarom jij naar het circus gaat."

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Stiel: to schakelbrommer or not to schakelbrommer

Bericht#2 » 22 aug 2018, 19:23

een hoes kopen is niet het geld ...

Ik persoonlijk zou gaan voor een HANWAY ..
gebruik hem voor alles .. Boodschappen , W W verkeer , toertje , en ga maar even door
Wat betreft het uiterlijk is met de AGM HANWAY verschillend maar roest en frame motorische het zelfde

maar goed alles wat je netjes wil houden vraag onderhoud , die van mij staat wel in een verwarmende kelderbox en dus droog snachts

Rijden met sneeuw doe ik niet maar voor de rest .... jas aan en gas
Probeer gewoon eens bij een dealer een stukje te gaan rijden of bekijk ze eens van dichtbij

de MASH is leuk maar zo als je het zelf zegt , het is niet de look .... ( het blok dan weer wel .. maar goed ik koop vervoermiddel niet alleen voor het blok
het oog wil ook wat en daarom was ik toen ik de RAW50 zag staan in de kleuren zo als ik hem nu heb .. :beauty:
en nu nog bijna 2 jaar in bezit , maar die grijns is nog steeds niet van mijn smoel af die ik toen had

ook al is het niet altijd over rozen gegaan ( valpartij door olie en water en ORI banden ( gelijk vervangen die hap als je hem koopt ) ( trouwens meerdere CR rijders kunnen hier over mee praten over de ORI banden ..... en blauwe plekken

maar verder is het een goede brommer gewoon even hier het forum door nemen en de aandachtspunten even door nemen en de service beurten laten doen op tijd .. voor de rest als je een beetje rustig rijd heb je er een zeer mooie brommer er aan

in het begin zal je wel tegen dingen aan lopen dat je denkt ????? wat .. maar je even aandahct geven aan de brommer en zeker in het begin ( boutjes controleren + benzine kraan ( aan draaien op de tank ) is vaak dat hij gaat lekken daar

maar goed ik rijd nu al 4300 km er mee en zo als ik schreef nog steeds lachen , binnen kort nog meer dingen veranderen zo dat hij nog meer naar mijn zin is .. zo als zadel en nog wat dingen

Maar dat is het voordeel van een CR .. je kunt hem maken zo als JIJ het wil , bevalt er iets je niet .. weg er mee en zet er op wat jij wil ... stuur , koffers tellers , ect ect er is veel voor te krijgen of te maken
vervang de boutjes door RVS en je brommer blijft mooi

maar je moet wel van aandacht houden als je er op gaat rijden want vele mensen zullen je gaan aanspreken
waar je komt of waar je de brommer neer zet ( ja nu heb ik het nog dat ik veel aangesproken wordt)
En vele motorrijders gaan je groeten :worshippy:

Hoop dat je weer genoeg info heb wat betreft de RAW50 anders kijk mijn schrijven hiermaar eens door
2 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Stiel: to schakelbrommer or not to schakelbrommer

Bericht#3 » 22 aug 2018, 19:58

Stiel schreef:Concreet is mijn eerste vraag dus: Er zijn hier verschillende eigenaren/berijders van schakelbrommers en ik zou graag jullie ervaring horen met de verschillende merken en/of over wat je nu rijdt. Is dit geschikt om als woon werk verkeer te rijden (met weinig bagage)
Motorhispania RYZ SM 50 (2-stroke AM6 engine): Not legal/suitable for my commute (which is mostly highway).
But if I would not use the highway:
It uses as much fuel as my big moto (650cc) and more than our 110-125-250cc bikes. (All others are 4-stroke fi.)
Shifting through 6 gears is not always a pleasure, esp. in town.
In bad weather you get wet from all sides. Your baggage too.

The former Simson SR50 had better weather protection, because it was a scooter (manual 4-speed though).
And legal 60km/h topspeed. :thumbsup:
You need a lot of luck to find a viable Simson in a farm barn and buy it for an egg. 30yr old professionally restored Simsons sell for about 2500€!

Other commutes - other stories.
Environmental areas?
Frequent speed changes?
Rough roads?
How wet/dirty may you arrive at work?
Do you need safe and dry storage (helmet, laptop, ...)?
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Stiel: to schakelbrommer or not to schakelbrommer

Bericht#4 » 22 aug 2018, 20:11

In Germany they are much for sale for around 1500 euros that Simson SR50
They are indeed nice things
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
Stiel
Berichten: 85

Re: Stiel: to schakelbrommer or not to schakelbrommer

Bericht#5 » 22 aug 2018, 21:54

Dank voor de uitgebreide reactie ravw! Je "verkoopt" hem zeker goed en geeft me een hoop om over na te denken.

Thomas: Thx for your input. This also helps me clear some things up.

Vraag omdat ik er geen apart topic voor wil maken: De Hanway/Skyteam Scrambler 50cc. Ik zie hem hier nooit voorbij komen of überhaupt niet genoemd worden?! Is deze niet goed/niet te verkrijgen?
0 x
"Vraag je niet af waarom een clown zich als clown gedraagt. Vraag je af waarom jij naar het circus gaat."

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Stiel: to schakelbrommer or not to schakelbrommer

Bericht#6 » 22 aug 2018, 22:07

Stiel schreef:Dank voor de uitgebreide reactie ravw! Je "verkoopt" hem zeker goed en geeft me een hoop om over na te denken.

Thomas: Thx for your input. This also helps me clear some things up.

Vraag omdat ik er geen apart topic voor wil maken: De Hanway/Skyteam Scrambler 50cc. Ik zie hem hier nooit voorbij komen of überhaupt niet genoemd worden?! Is deze niet goed/niet te verkrijgen?


is volgens mij nog niet verkrijgbaar en je moet ook maar een dealer vinden die hem gaat verkopen ...
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Stiel: to schakelbrommer or not to schakelbrommer

Bericht#7 » 22 aug 2018, 23:32

Ik zit in hetzelfde schuitje.
Wordt het de Kymco People S 2018?
Welke een shitload of doekoes gaat kosten, of pas ik mijn zadel aan op de ND en neem ik er voor de leuk een schakelbrommer bij of een restauratieproject a la Puch Maxi?
Moeilijk man.
Succes met kiezen...
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Stiel: to schakelbrommer or not to schakelbrommer

Bericht#8 » 23 aug 2018, 00:01

stoyanov schreef:Ik zit in hetzelfde schuitje.
Wordt het de Kymco People S 2018?
Welke een shitload of doekoes gaat kosten, of pas ik mijn zadel aan op de ND en neem ik er voor de leuk een schakelbrommer bij of een restauratieproject a la Puch Maxi?
Moeilijk man.
Succes met kiezen...


Ik zou gewoon je zadel aan passen als je te vrede ben met je ND

en dan lekker sparen je komt er wel een tegen waarvan je zegt dit is het ....
er komen door de Euro 4 norm nog wel veel nieuwe modellen aan ..
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
Faronoz
Berichten: 37

Re: Stiel: to schakelbrommer or not to schakelbrommer

Bericht#9 » 23 mar 2019, 20:06

Ik zelf wil ook heel graag een schakelbrommer, het ziet er sick uit en je went dan ook gelijk aan hoe het is om motor te rijden.
mijn budget is 2250 max en dus valt de hanway raw50 goed binnen en het ziet er ook nog heel mooi uit. @ravw vertelt heel mooi dat hij hem leuk vind en dat het een goeie brommer is maar tegelijkertijd vertel je ook dat je heel veel aandacht moet besteden en veel dingen moet vervangen
(en btw ik heb geen binnenplek om men brommer te leggen). Heel veel aandacht besteden is dus iets dat ik niet wil, ik wil een brommer aanschaffen en dan gewoon gelijk kunnen blazen met het ding.
Dus de hanway raw50 qua look vind ik hem heel mooi passen aan mijn eisen maar hij past niet volledig aan mijn eisen.
Welke brommer moet ik dan nemen?
Bestaat er wel zo een brommer volgens mijn eisen (dus mooi,binnen mijn budget en gewoon gelijk goed)?
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Stiel: to schakelbrommer or not to schakelbrommer

Bericht#10 » 23 mar 2019, 20:10

Faronoz schreef:Ik zelf wil ook heel graag een schakelbrommer, het ziet er sick uit en je went dan ook gelijk aan hoe het is om motor te rijden.
mijn budget is 2250 max en dus valt de hanway raw50 goed binnen en het ziet er ook nog heel mooi uit. @ravw vertelt heel mooi dat hij hem leuk vind en dat het een goeie brommer is maar tegelijkertijd vertel je ook dat je heel veel aandacht moet besteden en veel dingen moet vervangen
(en btw ik heb geen binnenplek om men brommer te leggen). Heel veel aandacht besteden is dus iets dat ik niet wil, ik wil een brommer aanschaffen en dan gewoon gelijk kunnen blazen met het ding.
Dus de hanway raw50 qua look vind ik hem heel mooi passen aan mijn eisen maar hij past niet volledig aan mijn eisen.
Welke brommer moet ik dan nemen?
Bestaat er wel zo een brommer volgens mijn eisen (dus mooi,binnen mijn budget en gewoon gelijk goed)?


Dat is dus ook mijn twijfel...
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer