Er zijn al een paar goeie dingen genoemd hier, maar ik zal ze even samenvatten:
je hebt 3 dingen nodig:
1. vonk (liefst ook nog een beetje op tijd)
2. benzine/lucht mengsel
3. compressie
Mijn aanvliegplan bij niet starten:
Instellingen: choke half, benzinekraan open, step omhoog, dodemansknop in rijstand, contact aan, koppeling ingedrukt, in z'n vrij.
Bij starten met de kickstarter: versnelling in de vrij en koppeling loslaten.
1. Draai de aftap van de carburateur open en kijk of er benzine uit komt. zo niet:
> foutzoeken in de benzinekraan en de vlotter(naald).Of misschien is de benzine op? Je zal niet de eerste zijn!
2. start een paar seconden
3. draai de bougie er uit.
4. is de bougie nat? dan is er waarschijnlijk geen vonk of geen compressie.
5. Sluit de bougie aan en leg hem op het blok.
6. start en kijk of er een vonk is. Zo ja:
> check de klepspeling.(compressieverlies)
> Check ook het onstekingstijdstip. (dopjes in de linker zijkap er uit draaien, en het kapje van het nokkenastandwiel er af; puntje op het tandwiel moet naar voren wijze op BDP) Kan ook met een horoscooplamp.
7. Zo niet:
> Check of er een puls staat op de blauw/witte draad op de CDI. Zo niet:Controleer alle schakelaars die die draad naar massa trekken (dodemansknop, kontaktschakelaar, schakelaar van de standaard). Mogelijk impulsspoel in de ontsteking stuk.(trek de stekker los van het blok naar de kabelboom en meet of blauw/wit tov massa iets van 250 ohm is)
> Check of er een puls staat op de ene draad van de bobine. (rood/zwart geloof ik) (zo niet, CDI stuk of kabelbreuk)
8. zo wel:
> Check of de groene draad van de bobine aan massa hangt.
Ook nog even checken ivm de fantatische benzine die we tegenwoordig hebben: zit er water in de benzine?
Tap een beetje af in een glas en laat het even staan. Als er water in zit dan verzamelt zich dat op de bodem.
Als dat zo is: gooi de benzine weg en laat de tank goed drogen. (NIET MET EEN FöHN!!)