snelheid begrenzen, niet toeren begrenzen?

Gebruikersavatar
Stoney3K
Berichten: 265

Re: snelheid begrenzen, niet toeren begrenzen?

Bericht#11 » 01 apr 2020, 15:14

Janvb schreef:Wat Niksnut al zegt: begrenzing via de CDI gaat op toerental.
De CDI kan niet je snelheid meten, alleen hoeveel pulsjes er van de impulsspoel komen, dus toerental.


Wat je in principe zou kunnen doen is een CDI pakken met een schakelbare toerenbegrenzer, en die toerenbegrenzer met een relais alleen laten inschakelen als je naar zijn 4 schakelt. Dan heb je in zijn 1-2-3 gewoon het volle toerenbereik, maar kun je in zijn 4de versnelling maar tot een beperkt aantal toeren.
0 x

Gebruikersavatar
easy rider
Berichten: 26

Re: snelheid begrenzen, niet toeren begrenzen?

Bericht#12 » 06 apr 2020, 09:32

Janvb schreef:Als je 50CC wil blijven rijden, zet dan een 56 tands tandwiel achterop, dan is er best mee te rijden.
In de standaard 12/52 verhouding komt het toerental in de 4 ongunstig uit namelijk.
Hou gewoon je CDI en stel hem af op 55 km/h of zo, dan ga je ook niet te hard.


If my calculatons are correct, maakt hij dan net iets maar toeren, toch? Opzich vindt ik dat niet zo erg, maar mijn blok vindt nu het hoogste toerental al niet zo fijn. Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar het klinkt alsof hij regelmatig een misser maakt en de bougies zijn de laatste paar keer na 1500 km al compleet verbrand. Ik weet zeker dat de kleppen goed staan en de carb. heb ik ook spik en snap en ik tank alleen maar V-power met soms wat feul refreshner. Maar dat is opzich een verhaal voor een andere keer. Het heeft denk ik te maken met de stationairnaalden, want hij loopt stationair (ik wil zeggen 'niet lekker', maar ik kan beter gewoon zeggen) niet, behalve als ik gas bij geef.

Misschien dat het hogere toerental juist wel helpt, omdat hij net even ongunstig zit, zoals je zegt. Kan ik ook al wel even uittesten zonder andere tandwielen, door hem gwn op 60 km\h te zetten bijvoorbeeld. Ik laat nog even weten hoe dat uitspeeld!
0 x
Hanway RAW 50 - 2018
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Volvo 144 - 1974
Ford Taunus tc1 coupé - 1973

Gebruikersavatar
easy rider
Berichten: 26

Re: snelheid begrenzen, niet toeren begrenzen?

Bericht#13 » 06 apr 2020, 09:36

Stoney3K schreef:Wat je in principe zou kunnen doen is een CDI pakken met een schakelbare toerenbegrenzer, en die toerenbegrenzer met een relais alleen laten inschakelen als je naar zijn 4 schakelt. Dan heb je in zijn 1-2-3 gewoon het volle toerenbereik, maar kun je in zijn 4de versnelling maar tot een beperkt aantal toeren.


Daar moet ik even onderzoek naar doen, hoe dat zou werken. Maar het klinkt als een solide plan! Ik heb mijn CDI destijds gekocht voor iets meer dan 100 euro, dus ik heb eigenlijk niet zoveel zin om een andere te kopen, maar de CDI die ik heb gekocht heeft wel een instelbaar toerental, doormiddel van een afstandbediening. Misschien kan ik daar wat mee doen, maar volgens mij moet de brommer van het contact af als je de afstandsbediening wilt gebruiken.

Heb je toevallig en linkje van een CDI die zou werken voor een geval als dit? Of weet je toevallig of mijn huidige CDI ook werkt?
0 x
Hanway RAW 50 - 2018
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Volvo 144 - 1974
Ford Taunus tc1 coupé - 1973

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: snelheid begrenzen, niet toeren begrenzen?

Bericht#14 » 23 apr 2020, 10:31

easy rider schreef:
Janvb schreef:Als je 50CC wil blijven rijden, zet dan een 56 tands tandwiel achterop, dan is er best mee te rijden.
In de standaard 12/52 verhouding komt het toerental in de 4 ongunstig uit namelijk.
Hou gewoon je CDI en stel hem af op 55 km/h of zo, dan ga je ook niet te hard.


easy rider schreef:If my calculatons are correct, maakt hij dan net iets maar toeren, toch?



ja dat klopt, hij maakt bij dezelfde snelheid meer toeren dan met 12/52, maar je kan met je instelbare CDI het toerental binnen de grenzen houden.
Meer toeren is fijn in dit geval omdat je anders in de 4 veel te lage toeren draait.

easy rider schreef:maar het klinkt alsof hij regelmatig een misser maakt en de bougies zijn de laatste paar keer na 1500 km al compleet verbrand


Ik heb daar nog niet van gehoord. Heb je wel de juiste bougie?
Ik gebruik A7TC en A7TJC bougies.
Het kan ook zijn dat je mengsel veel te arm is. Is je bougie wel "koffie met melk" kleur?

easy rider schreef:ik tank alleen maar V-power met soms wat feul refreshner.


Is niet nodig, goedkope meuk werkt net zo goed.
Wel is het handig om ethanolbestendige benzineslangetjes te monteren, anders zijn ze binnen een maand keihard.
Fuel refresher gooi ik er alleen in als ik de brommers en de spartamets in het voorjaar uit de schuur haal.
Daarmee kan je het water in de benzine binden zodat het mee de uitlaat uit gaat in plaats van dat het onder in de vlotterbak een plasje vormt

easy rider schreef:Maar dat is opzich een verhaal voor een andere keer. Het heeft denk ik te maken met de stationairnaalden, want hij loopt stationair (ik wil zeggen 'niet lekker', maar ik kan beter gewoon zeggen) niet, behalve als ik gas bij geef.


Uhm, je hebt 1 naald, en dat is de gasschuifnaald! ;-)
Die heeft geen invloed op het stationair gedrag trouwens.
Voor stationair loop is er een schroef die de gasschuif eindstop is.
Daarmee stel je dus het stationair toerental in.
Dit werkt samen met de stationair mengselschroef.

Een goede beginstand is de mengselschroef in te draaien tot het einde. Niet hard aandraaien, dan breekt het puntje af!
En dan draai je hem 2 en een halve slag er uit. De meeste motoren blijven zo wel lopen.
Dan de stationairschroef instellen zodat de motor blijft lopen, en niet te hoog toerental heeft.
Van daar uit ga je aan die twee draaien net zo lang tot hij bij gas geven mooi oppakt.

Kijk anders eens hier, daar heb ik een keer alles op een rijtje gezet:
Carburateur afstellen
0 x

Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 188

Re: snelheid begrenzen, niet toeren begrenzen?

Bericht#15 » 24 apr 2020, 09:03

ff over de benzine. Shell V-power is meuk. heel veel buitenboordmotoren (mijn werk) lopen er slecht en soms niet op.
goede ervaringen met BP en Avia. uit tests van een olie leverancier kwam dat van alle brandstoffen BP de minste rotzooi bevatte.
0 x

Gebruikersavatar
Jo&Marian
Berichten: 1112

Re: snelheid begrenzen, niet toeren begrenzen?

Bericht#16 » 24 apr 2020, 11:31

niksnut schreef:ff over de benzine. Shell V-power is meuk. heel veel buitenboordmotoren (mijn werk) lopen er slecht en soms niet op.
goede ervaringen met BP en Avia. uit tests van een olie leverancier kwam dat van alle brandstoffen BP de minste rotzooi bevatte.


Welke olie leverancier had deze brandstof test uitgevoerd?
BP????
1 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
Peter Swinkels
Berichten: 8

Re: snelheid begrenzen, niet toeren begrenzen?

Bericht#17 » 05 jun 2020, 11:50

waar kan ik zo'n verstelbare cdi kopen en wat zijn de kosten
0 x

Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 188

Re: snelheid begrenzen, niet toeren begrenzen?

Bericht#18 » 06 jun 2020, 00:35

Jo&Marian schreef:

Welke olie leverancier had deze brandstof test uitgevoerd?
BP????

Unil https://unil.be/nl/

bekende leverancier van goede cdi's is https://begrenzer.nl/.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer