easy rider schreef:Janvb schreef:Als je 50CC wil blijven rijden, zet dan een 56 tands tandwiel achterop, dan is er best mee te rijden.
In de standaard 12/52 verhouding komt het toerental in de 4 ongunstig uit namelijk.
Hou gewoon je CDI en stel hem af op 55 km/h of zo, dan ga je ook niet te hard.
easy rider schreef:If my calculatons are correct, maakt hij dan net iets maar toeren, toch?
ja dat klopt, hij maakt bij dezelfde snelheid meer toeren dan met 12/52, maar je kan met je instelbare CDI het toerental binnen de grenzen houden.
Meer toeren is fijn in dit geval omdat je anders in de 4 veel te lage toeren draait.
easy rider schreef:maar het klinkt alsof hij regelmatig een misser maakt en de bougies zijn de laatste paar keer na 1500 km al compleet verbrand
Ik heb daar nog niet van gehoord. Heb je wel de juiste bougie?
Ik gebruik A7TC en A7TJC bougies.
Het kan ook zijn dat je mengsel veel te arm is. Is je bougie wel "koffie met melk" kleur?
easy rider schreef:ik tank alleen maar V-power met soms wat feul refreshner.
Is niet nodig, goedkope meuk werkt net zo goed.
Wel is het handig om ethanolbestendige benzineslangetjes te monteren, anders zijn ze binnen een maand keihard.
Fuel refresher gooi ik er alleen in als ik de brommers en de spartamets in het voorjaar uit de schuur haal.
Daarmee kan je het water in de benzine binden zodat het mee de uitlaat uit gaat in plaats van dat het onder in de vlotterbak een plasje vormt
easy rider schreef:Maar dat is opzich een verhaal voor een andere keer. Het heeft denk ik te maken met de stationairnaalden, want hij loopt stationair (ik wil zeggen 'niet lekker', maar ik kan beter gewoon zeggen) niet, behalve als ik gas bij geef.
Uhm, je hebt 1 naald, en dat is de gasschuifnaald!
Die heeft geen invloed op het stationair gedrag trouwens.
Voor stationair loop is er een schroef die de gasschuif eindstop is.
Daarmee stel je dus het stationair toerental in.
Dit werkt samen met de stationair mengselschroef.
Een goede beginstand is de mengselschroef in te draaien tot het einde. Niet hard aandraaien, dan breekt het puntje af!
En dan draai je hem 2 en een halve slag er uit. De meeste motoren blijven zo wel lopen.
Dan de stationairschroef instellen zodat de motor blijft lopen, en niet te hoog toerental heeft.
Van daar uit ga je aan die twee draaien net zo lang tot hij bij gas geven mooi oppakt.
Kijk anders eens hier, daar heb ik een keer alles op een rijtje gezet:
Carburateur afstellen