Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Gebruikersavatar
Wulf-MM
Berichten: 31

Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Bericht#1 » 29 mar 2020, 20:42

Hoi mensen,

ik begin bij deze even een logboek over de nieuwe Raw 50: Het idee is om maar gewoon alle ervaringen, probleempjes, etc. neer te zetten voor mensen die er ook net met dit soort schakelbrommer zijn begonnen en net als ik toch vaker wat vragen hebben of meer willen leren over het hele onderwerp.

Wil er wel even bij zeggen dat ik echt geen pro ben wat betreft het sleutelen etc.
Maar ik denk wel dat het even leuk is om helemaal vanaf nul te beginnen en te documenteren hoe het vooruit gaat. Dus bij deze... Als iemand feedback heeft of iets moet worden gecorrigeerd, plaats dan graag een reactie. :thumbsup:



----------


27 maart 2020
km op de teller: 90

Ben de laatste tijd gewoon rustig door de buurt gereden, vooral op wegen met tempolimiet 30km/h. Dit omdat er nogal veel wordt gediscussieerd over of je nu wel je brommer rustig moet inrijden of niet. Ik ben van mening dat het geen kwaad kan als je in het begin je toeren wat lager houdt en je motor langzaam naar de hogere toeren toe leidt zeg maar.
Tot zover geen enkel probleem ervaren wat betreft de performance van het motorblok zelf, alles draait rustig en smooth. Wel geef ik hem af en toe even eens wat gas en trek hem door naar rond de 40 km/h en laat het tempo dan weer zakken. Geen problemen tot zover.

Wel voel ik na de eerste 20 tot 30 km dat het schakelen en optrekken wat soepeler gaat. Waarschijnlijk omdat er al wat olie door de brommer werd gepompt en hij langzamerhand gesmeerd wordt.

De versnellingsindicator deed in het begin ook wat rare dingen - bv. N voor neutraal aantonen terwijl hij eigenlijk nog in 1 zit. Dit werd door de tijd heen wat minder, o.a. ook omdat ik een feeling voor het schakelen heb ontwikkeld.
Laatst gewijzigd door Wulf-MM op 30 mar 2020, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
4 x

Gebruikersavatar
Wulf-MM
Berichten: 31

Re: Hanway Raw 50 logboek

Bericht#2 » 29 mar 2020, 20:56

29 maart 2020
km op de teller: 150

Gisteren lekker wezen toeren met de Raw50 en iets van 55km gereden. Ben toch wel verbaasd hoe comfortabel die buddyseat is, 3 uurtjes zitten voel je echt niet in je billen.

We wouden vooral op straten met een lager tempolimiet rijden i.v.m. het inrijden van de brommer, maar kwamen nogal vaker op wegen met tempolimiet 50/60 km/h terecht. Heb het gas maar half open gedraaid op dat moment - naar mijn mening heeft het weinig nut om de motor nu al in de toeren te jagen en of je nou ietsjes langzamer door trekt naar de 50 maakt dan ook niet uit als je mij vraagt.

Aan het eind van de dag valt mij dan wel het eerste probleem op: Wij staan na onze trip bij een verkeerslicht en mijn motor zit zelfs met in geknepen koppeling best hoog in de toeren t.o.v. de Raw 50 van mijn maat (hij heeft net geen 70km op de teller op dit moment).

Thuis kijken we even naar de brommers: Zijn brommer draait stationair nog steeds lekker rustig en klokt een beetje. Die van mij doet dan wel raar: Hij draait eerst iets van 1 1/2x zo snel dan die van mijn maat, schiet na enkele seconden nog wat hoger in de toeren, en nog wat seconden later voor de tweede keer hoger in de toeren. Dan blijft hij constant in de hoge toeren door draaien in N.

Afbeelding

Wij overleggen even en het lijkt mij wel zo dat de carburateur niet meer goed is afgesteld. De stationairschroef dus even een kwart naar links, en hij zakt in de lagere toeren - maar draait nog steeds hoger dan die motor van de andere brommer. Hier even een filmpje met het geluid na de 1e kwartslag:

https://www.youtube.com/watch?v=D0OR01FiczM

Ik draai de stationairschroef dus nog een kwart naar links totdat de motor rustig begint de klokken, maar na zo'n half minuutje hoor ik zo'n rinkel geluid. Het zou wel kunnen dat dit gewoon de schroef was, voor de zekerheid heb ik de schroef dus weer een kwart naar rechts gedraaid en de brommer even zo laten staan. Ook zat ik te denken aan een probleem met de afstelling van mijn gaskabel, maar dat is even uitzoeken...

Aanstaande week komt een andere vriend van me langs die vroeger zelf vaak met schakelbrommers op pad is gegaan en we kijken nog eens naar de instelling van de carburateur en van het gaskabel. Hij wou ook nog eens naar de luchtschroef kijken, maar die stond gewoon goed op de markering die de dealer op moment van afleveren op de carburateur heeft gezet.

Dus binnenkort meer hierover, we komen er wel achter.

EDIT:
Wel nog twee uurtjes zitten zoeken naar informatie over carburateurs en gewoon weer wat oude kennis op kunnen frissen. Conclusie is dus dat je iedere keer weer iets leert. :yeah:
Laatst gewijzigd door Wulf-MM op 02 apr 2020, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Hanway Raw 50 logboek

Bericht#3 » 30 mar 2020, 07:57

Heel fijn dat je dit wil doen, zijn veel mensen blij mee. Maar om het zoeken te vergemakkelijken was het beter geweest als je dit logboek hier Alles over 50cc Schakelbrommers had gepost.
2 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Eagleseye
STN Forum Moderator
Berichten: 638
Contacteer:

Re: Hanway Raw 50 logboek

Bericht#4 » 30 mar 2020, 08:25

Bij deze is de topic verplaats in de juiste doelforum.
1 x
Met vriendelijke groet.

Peter.

Dag record km: 312
Datum dag record: 27-6-2020

Afbeelding

Deze brommers heb ik gereden:
Puch DS 50.
Peugeot 103.
Beta Ykon.
Derbi Manhattan.
2x Piaggio Fly (een zwarte 4takt 2006 en een zilvere 2takt 2005).
Nu rij ik op mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink 50.

Gebruikersavatar
Wulf-MM
Berichten: 31

Re: Hanway Raw 50 logboek

Bericht#5 » 30 mar 2020, 16:20

bertocello schreef:Heel fijn dat je dit wil doen, zijn veel mensen blij mee. Maar om het zoeken te vergemakkelijken was het beter geweest als je dit logboek hier Alles over 50cc Schakelbrommers had gepost.


Bedankt voor je commentaar - je hebt helemaal gelijk. Moet nog wel even wennen aan de indeling hier hehe...

Eagleseye schreef:Bij deze is de topic verplaats in de juiste doelforum.


Bedankt voor het verplaatsen. :)
1 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Bericht#6 » 30 mar 2020, 19:37

Hoe weet je dat je luchtschroef goed staat???
Omdat de dealer hem zo heeft afgesteld?
Die moeten aan bepaalde milieueisen voldoen en stellen die hokken af op een manier die vaak kant noch wal raakt.
Mijn dealer stelt bijvoorbeeld een kymco viertakt af door de luchtschroef 5 halve slagen open te zetten en vervolgens de stationairschroef uit te draaien.
En hij vindt het gek dat mensen terug komen omdat ze hun scooter met warme motor parkeren bij de supermarkt en na 10 minuten terug komen, om hem vervolgens met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen....
Rij dat ding warm en draai de luchtschroef rustig met halve slagen dicht en tegelijkertijd de stationairschroef in, net zolang dat hij met de luchtschroef helemaal dicht nog net hakkepuf blijft lopen. Draai dan de luchtschroef anderhalf slag uit en pas vervolgens je stationairschroef aan zodat hij normaal loopt.
Ga daar eens een poosje mee rijden.
Je kunt eventueel de luchtschroef altijd nog een kwart slag uitdraaien.
Als de brommer in warme toestand start zonder gas bij te geven dan is het prima.
En als het goed is mag hij dan ook niet in zijn hoge toeren blijven hangen. Hij moet gelijk terug vallen als je het gas loslaat.
Met koude motor eventueel de choke gebruiken.
En onthoudt... met koud weer loopt de motor altijd iets hoger stationair dan met warm weer.
Onthoudt uiteraard hoe de instelling nu staat. Dan kun je het altijd weer terug zetten, mocht het niet werken.
Succes
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Wulf-MM
Berichten: 31

Re: Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Bericht#7 » 30 mar 2020, 20:03

30 maart 2020
km op de teller: 160

Net wat kilometertjes gereden en de motor warm laten lopen voordat mijn maat langs kwam om even naar de brommer te kijken. Wij hebben een beetje zitten spelen met de stationairschroef en nu staat ie t.o.v. de oorspronkelijke stand 3/4 verder open. In het begin hoorden wij wat geluidjes, een beetje zuigen/smakken, maar nu loopt de motor weer soepel en mooi laag qua toeren als de brommer stationair staat. Top.

Tot mijn ergernis zag ik dan wel dat er na dat korte ritje opeens olie op de versnellingsbak zat. Blijkbaar afkomstig uit de luchtfilter, zie foto's:

Afbeelding

Afbeelding

De kapjes zitten er ook helemaal niet strak op, en als je het boutje aan de linkerkant aan wil draaien, draait hij aan de rechterkant gewoon mee. Wij zijn dan wel met twee schroevendraaiers aan beide kanten voorzichtig wezen draaien maar je voelt zo veel weerstand dat we er maar geen kracht op hebben gezet voor de zekerheid.

Wij snappen allebei niet hoe dat kan en zijn van mening dat de kapjes eigenlijk mooi moeten afsluiten met de filterbak, en ik vraag me ook af of er nu wel of niet olie in de filter dient te zitten (ik ken dit alleen maar van de motocrossers, maar die hebben dan ook meestal wel een open filter en moeten in de olie zitten ter bescherming...). Het zou me dan ook wel verbazen als er wel wat benzine-olie-mengsel in de filter terecht is gekomen na het bijstellen van de stationairschroef, maar misschien zit hier wel de oorzaak. Het hele verhaal omtrent lean/rich etc. ...

Wat is jullie mening hierover? En/of heeft iemand hetzelfde probleem ook al gehad en misschien zelfs kunnen oplossen?
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Bericht#8 » 30 mar 2020, 20:20

Olie in het luchtfilter is vaak het gevolg van een niet goed functionerende carterontluchting. Althans bij een scooter.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Wulf-MM
Berichten: 31

Re: Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Bericht#9 » 30 mar 2020, 23:10

stoyanov schreef:Hoe weet je dat je luchtschroef goed staat???
Omdat de dealer hem zo heeft afgesteld?
Die moeten aan bepaalde milieueisen voldoen en stellen die hokken af op een manier die vaak kant noch wal raakt.
Mijn dealer stelt bijvoorbeeld een kymco viertakt af door de luchtschroef 5 halve slagen open te zetten en vervolgens de stationairschroef uit te draaien.
En hij vindt het gek dat mensen terug komen omdat ze hun scooter met warme motor parkeren bij de supermarkt en na 10 minuten terug komen, om hem vervolgens met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen....
Rij dat ding warm en draai de luchtschroef rustig met halve slagen dicht en tegelijkertijd de stationairschroef in, net zolang dat hij met de luchtschroef helemaal dicht nog net hakkepuf blijft lopen. Draai dan de luchtschroef anderhalf slag uit en pas vervolgens je stationairschroef aan zodat hij normaal loopt.
Ga daar eens een poosje mee rijden.
Je kunt eventueel de luchtschroef altijd nog een kwart slag uitdraaien.
Als de brommer in warme toestand start zonder gas bij te geven dan is het prima.
En als het goed is mag hij dan ook niet in zijn hoge toeren blijven hangen. Hij moet gelijk terug vallen als je het gas loslaat.
Met koude motor eventueel de choke gebruiken.

En onthoudt... met koud weer loopt de motor altijd iets hoger stationair dan met warm weer.
Onthoudt uiteraard hoe de instelling nu staat. Dan kun je het altijd weer terug zetten, mocht het niet werken.
Succes


Hey stoyanov - bedankt voor je reactie. Hij valt ook wel als ik het gas loslaat, zowel met de oude instelling van de stationairschroef als ook met de nieuwe (3/4 verder naar links). Hij draaide dan echt alleen maar hoog als hij stationair en in zijn neutraal stond, rijden gaat er net als altijd goed. Starten doet hij ook zonder enkele problemen, de choke heb ik meestal niet eens nodig met koud weer (en dan maar liefst half open als we tegen de 0 graden aan zitten).

stoyanov schreef:Olie in het luchtfilter is vaak het gevolg van een niet goed functionerende carterontluchting. Althans bij een scooter.


Wat dat betreft denk ik niet dat er olie uit de oliepan in zit, want ik besef net even dat de brommer net ook onder de hoes zat en we vanmiddag een regenbuitje hebben gehad. Het zou ook best kunnen dat er wat condenswater in de luchtfilterhuis terecht is gekomen en die paar druppels dan wel een mengsel uit water en luchtfilterolie/-spray waren - voor zover de filters van de Raw 50 inderdaad wel ietsjes onder de olie/spray zitten.

Ik ga die hele zooi morgen even met een doekje schoonmaken en kijk of er meer dan die paar druppels uit komt. Mocht dat niet zo zijn dan ligt het naar mijn mening ook niet aan olie uit de carterontluchting. Maar corrigeer me iemand, mocht ik hier onzin schrijven. :roll:
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Bericht#10 » 31 mar 2020, 08:12

Leuk topic, ik ben benieuwd hoe zo'n Chinese brommer zich over langere periode houdt.
Scooters die ik heb gehad hadden soms ook weleens iets last van een vettig luchtfilterhuis. Als de deksels van het luchtfilterhuis niet goed afsluiten, zit de olie dan al snel over je blok. Niet verschrikkelijk, wel slordig. Tsja, het blijft Chinees.
2 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer