Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Gebruikersavatar
Wulf-MM
Berichten: 31

Re: Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Bericht#11 » 01 apr 2020, 12:01

Heinz schreef:Leuk topic, ik ben benieuwd hoe zo'n Chinese brommer zich over langere periode houdt.
Scooters die ik heb gehad hadden soms ook weleens iets last van een vettig luchtfilterhuis. Als de deksels van het luchtfilterhuis niet goed afsluiten, zit de olie dan al snel over je blok. Niet verschrikkelijk, wel slordig. Tsja, het blijft Chinees.


Amen to that, het is gewoon slordig afgewerkt. Heb ook wel een update:


01 april 2020
km op de teller: 200

Afbeelding

Heb de brommer gisteren helemaal schoon gemaakt, de lak mooi in het wax gezet en ben dan even wat tientallen kilometers wezen toeren met het idee om te zien of er nog steeds druppels uit de luchtfilter komen. Inderdaad was dit wel het geval, maar dan wel zo'n 5-8 druppeltjes op de 50km. Het valt dus allemaal wel mee en er is na controle ook geen sprake van lekkage bij een van de slangetjes of elders. Dus zijn er naar mijn mening maar liefst twee mogelijke oorzaken voor: Inderdaad een te veel benzine (stationair) die zich met smeermiddel uit het luchtfilterhuis mengt, of dan wel condenswater + smeermiddel uit het luchtfilterhuis.

Afbeelding
Afbeelding

Heb wel nog even contact gehad met de dealer, die zei dat hij niet zomaar een uitspraak kan doen over wat er nou precies aan de hand is, maar dat dit fenomeen volgens hem best normaal is met nieuwe Raw 50s. Hij legde uit dat hij gewoon moet worden ingereden en dat het op gegeven moment weer goed komt. Dit is dus even afwachten.

Wel voor de zekerheid de stationairschroef weer een kwarte terug gedraaid, want hij zat gisteren toch best wel laag in de stationaire toeren na die rit. Hij staat nur 1/2 slag open vergeleken met de originele instelling aan het begin.

Had ook nog even met wat mensen gepraat en wat onderzoek gedaan over het hele idee van mengsel te rijk tijdens het rijden etc. - maar de luchtschroef blijkt wel goed ingesteld te zijn en als ik het nu goed begreep stel je met deze schroef ook je hoofsproeier af, terwijl dit niet het geval is met de stationairschroef, want die is er maar voor stationair draaien. Al met al denk ik dan wel dat hier de oorzaak ligt: Misschien stond die stationairschroef met 3/4 dan toch net wat te ver open, wie weet. Ik zal dit even in de gaten houden en iedereen laten weten wat er gedurende de komende 200-300km gebeurt. Dan is het ook al tijd voor het eerste beurtje en worden sowieso wat dingetjes mooi afgesteld. Tot dan is het even doekje meenemen en af en toe de deksel van de versnellingsbak schoonmaken. Hoort er gewoon bij...

Ook nog interessant: De beschermkapjes van de kabels van je rem- en koppelingsgreep hebben de neiging om vaker los te raken. Ik heb ze bij deze dus met een tie-rip gefixeerd, zie foto's (dit was voor de tie-rips, ze zitten gewoon op de lijntjes nu). Scheelt wel, want ik ben al 2 keer vergeten ze weer op hun plek te zetten en als je toch eens in een regenbui of zo terecht komt is het gewoon zonde als er vochtigheid op komt.

Afbeelding Afbeelding
1 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Bericht#12 » 01 apr 2020, 15:17

De luchtschroef heeft NIETS te maken met de hoofdsproeier.
Louter voor het starten.
De hoofdsproeier komt pas in actie vanaf 1/4 gas.
Alles daaronder wordt gedaan door de stationairsproeier (idle-jet) en de luchtschroef.
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Wulf-MM
Berichten: 31

Re: Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Bericht#13 » 02 apr 2020, 12:01

stoyanov schreef:De luchtschroef heeft NIETS te maken met de hoofdsproeier.
Louter voor het starten.
De hoofdsproeier komt pas in actie vanaf 1/4 gas.
Alles daaronder wordt gedaan door de stationairsproeier (idle-jet) en de luchtschroef.


Bedankt dat je mij hier even attent op maakt. Ik heb dit blijkbaar zelf helemaal verkeerd begrepen, mijn excuses. Wat die maat van mij bedoelde tijdens zijn uitleg was meer het volgende:
Stationairschroef = afstellen hoeveelheid brandstof
Luchtschroef = fijnafstelling brandstof/lucht
Hoofdproeier kun je niet afstellen maar wel vervangen.

Ik had dat zelf verkeerd.

Heb gisteren nog wat onderzoek gedaan en wat meer over het hele onderwerp gelezen - zie FAQ HIER. Ik meen dat ik het nu goed heb verwoord - zo niet, corrigeer me dan svp.

Hij loopt zo nu wel rustig en zonder enige problemen, dat is dan weer fijn. Verder ook een update omtrent de druppels uit het luchtfilterhuis: Die worden al wat minder, ik denk dat die zaak bij deze dus ook opgelost is.
0 x

Gebruikersavatar
easy rider
Berichten: 26

Re: Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Bericht#14 » 06 apr 2020, 10:06

De hoofdsproeier kan je inderdaad vervangen, bij mij zit er vanuit de fabriek een 72 in. Wat je wel zou moeten kunnen afstellen, is de hoofdnaald. Deze is vanuit de fabriek al afgesteld met een flinterdun ringetje. Ik heb geprobeerd de naald wat omhoog te brengen door het dunne ringetje door een dikker ringetje te vervangen, maar dan past het plastic kapje die de naald op zijn plaats houd niet meer op zijn plek. Dus die kan je alleen maar naar beneden afstellen door het ringetje te verwijderen.

Ik heb het slappe plastic staafje die de kapjes van het luchtfilterhuis bij elkaar houden vervangen voor een draadeind. Dan sluiten ze gewoon goed af. Een groot probleem wat ik had, was dat er veel water het luchtfilterhuis binnenkwam. Eén keer draaide ik hem open en er kwam zo'n 150 cc water uitvallen. Ik heb van een oude radiatorbuis een verlengstuk gemaakt en op de ingang van het luchtfilterhuis geplaatst. Als je dit niet doet, kijk je gewoon het luchtfilterhuis in, waardoor er waarschijnlijk bij mij zo veel water in is gekomen. Ik heb ook foam-luchtfilter spray gekocht. Hiermee behandel ik het filter van de Hanway RAW 50 bij elk beurtje die ik hem geef. Ik vind dat het filter op zichzelf niks voorstelt.

Voor de rest is het gewoon jammer dat de nieuwe Hanway allemaal een Lambda sonde hebben en geen gaskabel, maar een carb. aangestuurd door een solenoid.
1 x
Hanway RAW 50 - 2018
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Volvo 144 - 1974
Ford Taunus tc1 coupé - 1973

Gebruikersavatar
Wulf-MM
Berichten: 31

Re: Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Bericht#15 » 07 apr 2020, 19:15

easy rider schreef:De hoofdsproeier kan je inderdaad vervangen, bij mij zit er vanuit de fabriek een 72 in. Wat je wel zou moeten kunnen afstellen, is de hoofdnaald. Deze is vanuit de fabriek al afgesteld met een flinterdun ringetje. Ik heb geprobeerd de naald wat omhoog te brengen door het dunne ringetje door een dikker ringetje te vervangen, maar dan past het plastic kapje die de naald op zijn plaats houd niet meer op zijn plek. Dus die kan je alleen maar naar beneden afstellen door het ringetje te verwijderen.

Ik heb het slappe plastic staafje die de kapjes van het luchtfilterhuis bij elkaar houden vervangen voor een draadeind. Dan sluiten ze gewoon goed af. Een groot probleem wat ik had, was dat er veel water het luchtfilterhuis binnenkwam. Eén keer draaide ik hem open en er kwam zo'n 150 cc water uitvallen. Ik heb van een oude radiatorbuis een verlengstuk gemaakt en op de ingang van het luchtfilterhuis geplaatst. Als je dit niet doet, kijk je gewoon het luchtfilterhuis in, waardoor er waarschijnlijk bij mij zo veel water in is gekomen. Ik heb ook foam-luchtfilter spray gekocht. Hiermee behandel ik het filter van de Hanway RAW 50 bij elk beurtje die ik hem geef. Ik vind dat het filter op zichzelf niks voorstelt.

Voor de rest is het gewoon jammer dat de nieuwe Hanway allemaal een Lambda sonde hebben en geen gaskabel, maar een carb. aangestuurd door een solenoid.


Dat zijn wel goede tips, bedankt daarvoor. Ik heb nu gelukkig geen last van (olie)druppels meer gehad, dus ik wacht even af of daar verder nog wat mee gebeurt. Naar de kapjes van het luchtfilterhuis wou ik sowieso nog eens gaan kijken omdat ze inderdaad niet goed afsluiten, ze zijn allebei best wiebelig en ook de schroeven ervan zitten behoorlijk vast, dus op zijn moment moet ik daar iig mee bezig.

Straks nog even een update:
0 x

Gebruikersavatar
Wulf-MM
Berichten: 31

Re: Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Bericht#16 » 07 apr 2020, 19:58

07 april 2020
km op de teller: 380

Eergisteren nog even een tour gemaakt naar het Lauwersmeer: Via Grijpskerk naar Lauwersoog, dan richting Anjum en via Kollum terug naar Groningen. Zeker zo'n 5u of dan wel +/- 120km gereden, super mooi weer gehad. Dus eerst even wat impressies:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

---

Nu wordt het helaas minder leuk: Vandaag nog even door de stad gereden, en in een bocht hoor ik opeens een dikke "KLONK". Even gestopt en naar de ketting gekeken: Best te weinig spanning op het eerste gezicht, dus thuis even snel met een meetlat even snel gekeken hoe het met de spanning zit. 15mm zijn volgens BTC/AGM goed, en hij zit er zeker wel met een dikke 30mm speling op, misschien zelfs wat meer. Ik heb er niet zo nauwkeurig naar gekeken, morgen doe ik dat nog eens op een fatsoenlijke manier. Hoe dan ook - de ketting is voor nu even spaghetti, ik kan hem zelfs net iets minder dan 1/2 tand lengte van het achtertandwiel afhalen. Vind ik eerlijk gezegd wat jammer gezien dit na zo'n 350km al om actie vraagt, terwijl hij met zo'n 500km op de teller toch wel toe is aan een beurt. De spanning afstellen is nu echt geen moeilijke klus - alleen is het wat stom van AGM/BTC zouden ze wel geneigd zijn een streep door je garantieclaim halen als je zelf wat aan de boutjes en moertjes gaat draaien. Dit even voor iedereen die ook van plan is om een Raw50 te kopen, hou gewoon rekening hiermee en dat je kosten misschien wat zullen oplopen.

---

Verder gekeken naar verschillende manieren om wat bagage te monteren, zonder zijtassen. Ik hou zelf wel van bivakkeren: Tarp, touwtje, slaapzak en de "slaapkamer" is klaar. Omdat slaapzakken toch behoorlijk wat inhoud van je rugzak in beslag nemen, wou ik even kijken of ik de mijne gewoon met twee snelbinders op de buddyseat kon monteren. Dit is nogal wat gedoe, want je frame is er grotendeels toch vierkant en de gewone snelbinders van de Praxis krijg je net niet om het ronde ijzer heen.

Deze heb ik gekocht, 2 stuks (60cm-90cm lengte) voor EUR 3,49:

Afbeelding

En dit past dus net niet:

Afbeelding

Heb ze houtje-touwtje wat opengebogen (over een ijzer staf leggen en met de hamer wat bijwerken). Dan passen ze net, maar ik ga ze nog wat netjes afwerken. Het duct tape zit er tegen krassen op, want de coating gaat er toch behoorlijk snel af van die haakjes. Mocht je zelf op zoek gaan naar snelbinders, kijk dan wel naar een diameter van ca. 3cm. Met rond 2cm zullen ze gewoon niet passen.

Afbeelding Afbeelding

Dit dus tot zover. Hopelijk hebben jullie hier wat aan. Morgen maak ik nog even wat foto's met bagage etc. :thumbsup:
1 x

Gebruikersavatar
Wulf-MM
Berichten: 31

Re: Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Bericht#17 » 09 apr 2020, 12:00

09 april 2020
km op de teller: 390


Bij deze even de foto's:

Afbeelding

Hier past ie dus niet tussen spatbord en de beugel. De haken raken geen onderdelen, kabels of andere gevoelige elementen, dus dat is fijn. Moest ze echter wel nog een beetje verder ombuigen.

Afbeelding

Met maat 60-90cm kun je dus net een dikke winterslaapzak vervoeren. Die van mij heeft bijna dezelfde afmetingen als een 40L dry bag (ca. 28cm x 47cm). Helaas is mijn compressiezak niet waterdicht, maar ik ga binnenkort even een TOMSHOO DRY BAG (40L) kopen en die even testen.

Ik ben er ook even snel zo'n 10 km mee gereden en heb best wat bochten gepakt - had geen enkel probleem qua stabiliteit, hij zit behoorlijk strak zo. Maar ik kijk binnenkort nog eens of ik de tweede snelbinder ook nog ergens kwijt kan, beetje lastig omdat tussen de beugels/buddyseat en het spatbord toch best weinig tussenruimte zit.

-----

Heb dan ook nog even eens naar de ketting gekeken en de spanning op een paar plekken gemeten - dit wel op de zijstandaard omdat ik geen bok thuis heb en op dit moment helaas ook geen passende blokken hout. Hij zit dan net onder de 40mm speling zonder "lading", dus maak ik er maar zo'n 30mm speling van met mij op de brommer. Dus dat wordt deze dagen even gefixt, ik zag dat hij hier (net achter het voortandwiel) de achterbrug kan raken. Daar komt dus ook het geluid vandaan.

Afbeelding
1 x


Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Bericht#19 » 09 apr 2020, 23:08

Heb je je Dealer gebeld en gevraagd of je zelf de ketting mag spannen ?
I.v.m Garantie .... als je zelf gaat Spannen en Garantie weg is ,,, Beter zelf niet gaan stellen .
Maar Belachelijk dat na 350 Km dit probleem al zich voordoet .
1 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Hans52
Berichten: 206

Re: Hanway Raw 50 logboek: Probleempjes, kinderziektes en andere ervaringen

Bericht#20 » 10 apr 2020, 07:28

Brute-Force schreef:Heb je je Dealer gebeld en gevraagd of je zelf de ketting mag spannen ?
I.v.m Garantie .... als je zelf gaat Spannen en Garantie weg is ,,, Beter zelf niet gaan stellen .
Maar Belachelijk dat na 350 Km dit probleem al zich voordoet .


Ketting mag je gewoon zelf spannen, mijn dealer heeft mij als a-techneut laten zien hoe het moest... Je garantie zal hierdoor niet vervallen.
1 x
:saufen: Nobody is perfect,........ My name is....

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer