Heinz schreef:Leuk topic, ik ben benieuwd hoe zo'n Chinese brommer zich over langere periode houdt.
Scooters die ik heb gehad hadden soms ook weleens iets last van een vettig luchtfilterhuis. Als de deksels van het luchtfilterhuis niet goed afsluiten, zit de olie dan al snel over je blok. Niet verschrikkelijk, wel slordig. Tsja, het blijft Chinees.
Amen to that, het is gewoon slordig afgewerkt. Heb ook wel een update:
01 april 2020
km op de teller: 200
Heb de brommer gisteren helemaal schoon gemaakt, de lak mooi in het wax gezet en ben dan even wat tientallen kilometers wezen toeren met het idee om te zien of er nog steeds druppels uit de luchtfilter komen. Inderdaad was dit wel het geval, maar dan wel zo'n 5-8 druppeltjes op de 50km. Het valt dus allemaal wel mee en er is na controle ook geen sprake van lekkage bij een van de slangetjes of elders. Dus zijn er naar mijn mening maar liefst twee mogelijke oorzaken voor: Inderdaad een te veel benzine (stationair) die zich met smeermiddel uit het luchtfilterhuis mengt, of dan wel condenswater + smeermiddel uit het luchtfilterhuis.
Heb wel nog even contact gehad met de dealer, die zei dat hij niet zomaar een uitspraak kan doen over wat er nou precies aan de hand is, maar dat dit fenomeen volgens hem best normaal is met nieuwe Raw 50s. Hij legde uit dat hij gewoon moet worden ingereden en dat het op gegeven moment weer goed komt. Dit is dus even afwachten.
Wel voor de zekerheid de stationairschroef weer een kwarte terug gedraaid, want hij zat gisteren toch best wel laag in de stationaire toeren na die rit. Hij staat nur 1/2 slag open vergeleken met de originele instelling aan het begin.
Had ook nog even met wat mensen gepraat en wat onderzoek gedaan over het hele idee van mengsel te rijk tijdens het rijden etc. - maar de luchtschroef blijkt wel goed ingesteld te zijn en als ik het nu goed begreep stel je met deze schroef ook je hoofsproeier af, terwijl dit niet het geval is met de stationairschroef, want die is er maar voor stationair draaien. Al met al denk ik dan wel dat hier de oorzaak ligt: Misschien stond die stationairschroef met 3/4 dan toch net wat te ver open, wie weet. Ik zal dit even in de gaten houden en iedereen laten weten wat er gedurende de komende 200-300km gebeurt. Dan is het ook al tijd voor het eerste beurtje en worden sowieso wat dingetjes mooi afgesteld. Tot dan is het even doekje meenemen en af en toe de deksel van de versnellingsbak schoonmaken. Hoort er gewoon bij...
Ook nog interessant: De beschermkapjes van de kabels van je rem- en koppelingsgreep hebben de neiging om vaker los te raken. Ik heb ze bij deze dus met een tie-rip gefixeerd, zie foto's (dit was voor de tie-rips, ze zitten gewoon op de lijntjes nu). Scheelt wel, want ik ben al 2 keer vergeten ze weer op hun plek te zetten en als je toch eens in een regenbui of zo terecht komt is het gewoon zonde als er vochtigheid op komt.