10 april 2020km op de teller: 430Weer even een kleine minitour gemaakt, heel spontaan. Vlakbij Ten Post heb je dus een hartstikke fijne route met heel veel bochtjes, ik ga daar binnenkort even met de GoPro langs en zet het filmpje online.
Maar ja, helaas weer een probleem gehad - deze keer onderaan het trekkoord van de versnellingsbak. Er zit zo'n plug met een veertje die de spanning vasthoudt tegen je koppeling in. Vraag me nu even niet hoe dit onderdeel heet, als iemand het weet: Laat maar weten. Hoe dan ook, dat draadje zat los, zie foto:
Normaal zou het hele element er zo moeten uitzien:
Als je goed kijkt zie je dan ook dat het o-ringetje niet te zien is, hij zit normaal in de opening van de versnellingsbak. Bij mij zag hij dus zo uit en ik moest hem dus weer naar binnen drukken:
In totaal is hij zo'n 4 keer los geraakt en moest ik hem altijd weer met mijn Leatherman multitool vast zetten. Die plug blijft met het trillen van de motor ook maar weer stuk voor stuk uit die bak schuiven. De andere Raw50 heeft daar helemaal geen last van - hoezo weet ik niet.
Na de tour zijn we er wel achter gekomen dat mijn trekkoord geheel anders op het luchtfilterhuis en de electrostarter zat dan op de andere brommer - bij mijn maat zat hij net zoals met de groene lijn aangegeven, bij mij net als op de rode lijn. Ik heb het trekkoord dus even zo verplaatst dat hij op een lijn met de groene lijn zit, en nu zit er minder spanning op en dus schuift die plug met het o-ringetje niet meer zo snel (en zo ver) naar buiten.
Ik hoop dat dit voor nu de goede oplossing is, want met het veertje eraf voel je toch dat de koppeling greep na het schakelen vanzelf niet helemaal meer terug gaat. Wel zitten de versnellingen er nog wel goed in en werkt het schakelen prima - maar ik blijf dit even in de gaten houden.
So much for Chinese mopeds, omdat we het hier over hadden...