lekker bezig
Ik denk dat het omkeuren vergelijkbaar is als bij een auto. Heb 2 keer een motorwissel laten keuren. Hierbij
moet bekend zijn waar de motor vandaan komt. Dit kan op 3 manieren:
- kenteken / framenummer van het donor voertuig, ook als het kenteken inmiddels al niet meer bestaat (export of sloop bijv). Komt het motornummer niet overeen met wat er geregistreerd staat bij het RDW bij het opgegeven donor voertuig, dan krijg je het niet op kenteken.
- een factuur van het nieuwe motorblok. Of dit ook voldoende is bij een 2e hands blok weet ik niet.
- laatste redmiddel: het RDW kan dit ook voor je uitzoeken, maar kost rond de 1000 euro vertelde de RDW keurmeester me die het even voor me navroeg afgelopen juli.
Vervolgens word er alleen gecontroleerd of het framenummer van de auto correct is en of de motor er degelijk in hangt. Dus niet met ducktape en tyraps zeg maar.
Afhankelijk van het bouwjaar van de auto kunnen er meer eisen zijn, maar die waren bij mij niet van toepassing. Remmentest is 1 keer gedaan, andere keer niet. Uitstoot werd wel beide keren gecontroleerd.
Maar ik weet dus niet of dit ook van toepassing is op brommers! Of motors, omdat de brommer dus omgebouwd word naar motor. Een voertuig is een voertuig dus ik vermoed dat de regels wel ongeveer gelijk zullen zijn.