Benzineverbruik AGM caferacer versus Hanway RAW50

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Benzineverbruik AGM caferacer versus Hanway RAW50

Bericht#1 » 20 sep 2020, 04:00

easy rider schreef:
Marco058 schreef:Weet iemand trouwens wat het verbruik doet van de Hanway RAW 50 met elektronisch gestuurde carburateur? Die met lambdasonde in de uitlaat. Is 1:35 hierbij haalbaar? Het gaat mij vooral om lange ritten dat het verbruik niet teveel is.
Hoef ik de carburateur dan ook nooit meer bij te stellen als deze word aangestuurd met een lambdasonde?


Ik moet heeeel erg mijn best doen om 1:35 te halen met mijn 2018 Hanway RAW50 (dus met Lambda sonde), niet omdat hij zo dorstig is, maar omdat hij altijd 1:43 loopt. Ik tank strikt alleen V-power (Shell 98 is dat. Je moet sws nooit 95 met e10 tanken, altijd 98 e5) en ik doe er om de paar tankbeurten een beetje fuel enhancer in, wat vochtshade voorkomt en alles mooi schoon brandt. Ik heb nu een CDI erop zitten die ik in kan stellen, maar staat nu op onbegrensd, zodat ik makkelijk auto's kan inhalen die iets te langzaam rijden. Hij maakt dus nog wel eens wat toeren.

Met de originele CDI rijdt hij veel minder zuinig, omdat hij constant afgeknepen wordt. Het blokje loopt ook veel mooier als hij iets hoger in de toeren kan, bijv. als je een CDI hebt waarmee hij 54km/h gaat (dan blijft het binnen de richtlijnen van het forum).

Ook zijn dingen als tijdig kleppen stellen en soms het brandstoffilter vervangen en de luchtinlaat schoon houden belangrijk voor een goed verbruik en een soepel lopend motortje. En natuurlijk de bandenspanning op peil houden.

Wat voor verbruik hebben jullie allemaal? Misschien wel interessant om te weten van de euro2 en euro4 modellen hebben en of er verschil is tussen de AGM caferacer en de Hanway RAW50 (en tussen de verschillende Hanway modellen).

Erg interessant onderwerp zo een vergelijking. Alleen rijden er van de Hanway veel meer rond in Belgie en Nederland Al zie ik nu dat er hier in Belgie ook wel erg veel Mash brommers rondrijden. Die ik ken doen gemiddeld 1:40.
Als je veel rijd met dure benzine, bijvoorbeeld 250 km per week, word dat wel een dure zaak. Zeker als je ook nog eens toevoegingen erbij telt.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
easy rider
Berichten: 26

Re: Benzineverbruik AGM caferacer versus Hanway RAW50

Bericht#2 » 23 sep 2020, 22:44

Het lijkt me wel leuk om zo'n poll te houden. Ik wil er wel een opzetten, alleen weet ik nog niet goed hij ik dat het beste kan doen.

Het is denk ik het handigst om onderscheid te maken tussen EURO2 en EURO4 en tussen op 45 km/h begrensd en die wat minder begrensd zijn... die van mij loopt namelijk een stuk zuiniger nu hij wat harder loopt. Verschil tussen AGM en Hanway is er geloof ik niet, want dat is in principe hetzelfde. Wel interessant om te kijken of er ook verschil is met de Brommers van Mash en verschillende uitvoeringen van de Hanway (RAW 50, scrambler & muscle).

Mis ik nog een ander aspect wat verschil kan uitmaken? Weet iemand miss hoe ik het handigst zo'n poll op kan zetten qua indeling en vragen? Ik heb dat nog nooit eerder gedaan.
0 x
Hanway RAW 50 - 2018
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Volvo 144 - 1974
Ford Taunus tc1 coupé - 1973

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Benzineverbruik AGM caferacer versus Hanway RAW50

Bericht#3 » 24 sep 2020, 11:21

easy rider schreef:Het lijkt me wel leuk om zo'n poll te houden. Ik wil er wel een opzetten, alleen weet ik nog niet goed hij ik dat het beste kan doen.

Het is denk ik het handigst om onderscheid te maken tussen EURO2 en EURO4 en tussen op 45 km/h begrensd en die wat minder begrensd zijn... die van mij loopt namelijk een stuk zuiniger nu hij wat harder loopt. Verschil tussen AGM en Hanway is er geloof ik niet, want dat is in principe hetzelfde. Wel interessant om te kijken of er ook verschil is met de Brommers van Mash en verschillende uitvoeringen van de Hanway (RAW 50, scrambler & muscle).

Mis ik nog een ander aspect wat verschil kan uitmaken? Weet iemand miss hoe ik het handigst zo'n poll op kan zetten qua indeling en vragen? Ik heb dat nog nooit eerder gedaan.


Er zijn enorm veel variabelen die een factor spelen bij benzineverbruik. Gewicht brommer, berijder, windrichting en sterkte, hellingshoek en type route (stad met stoplichten of lang voluit door de polder), bandenspanning, eventuele aerodynamische aanpassingen (zadeltassen/topkoffers) die ten goede of slechte komen enz..

Zou je dit accuraat willen meten zou je een circuit moeten rijden met de verschillende typen brommers, per uitvoering gecategoriseerd (CDI/elektronische carburateurs en zonder, afwijkende vertandingen), bereden door steeds dezelfde persoon in dezelfde weersomstandigheden, eventueel corrigeren op windsnelheid en eigen gewicht bromfiets, met dezelfde benzine, bandenspanning, enzovoorts.

Lijkt me nogal een klusje voor een brommer die uit dezelfde fabriek komt, hetzelfde type blok heeft (139FMB). De Scrambler, Muscle en de Mash hebben een ander blok (139FMB-B), de Devil weer een ander (140FMB) dus dat is sowieso appels en peren vergelijken.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
easy rider
Berichten: 26

Re: Benzineverbruik AGM caferacer versus Hanway RAW50

Bericht#4 » 24 sep 2020, 11:57

Je hebt gelijk, er zijn te veel factoren. Miss kunnen we het simpel houden door gewoon te vragen hoe zuinig iedereen rijd, maakt niks uit welke caféracer ze rijden. Miss zitten er wel wat uitschieters bij.

Ik ga in ieder geval geen circuit afhuren voor zo'n niche onderwerp :lol2:
0 x
Hanway RAW 50 - 2018
Suzuki GS 500 E slingshot - 1990
Volvo 144 - 1974
Ford Taunus tc1 coupé - 1973

Gebruikersavatar
Marco058
Berichten: 29

Re: Benzineverbruik AGM caferacer versus Hanway RAW50

Bericht#5 » 28 sep 2020, 21:14

Laat ik dan de aftrap maar doen:

Brommer: Hanway RAW 50 EURO4 (2020)
Kilometers: 323.2
Liters: 8.07
Verbruik: 1:40
Begrenst: ja
Gebruik: rustig doortrekken naar topsnelheid (45), voornamelijk lange ritten continu op topsnelheid met redelijk weinig stadsverkeer

Overig detail: totale kilometerstand van de brommer is nu 712km, word dus nog steeds ingereden. Ik DENK dat het verbruik daarna nog wel beter word.
En E10 troep komt niet in mijn voertuigen. Alleen E5.
1 x
- Hanway RAW 50
- Chinese Peugeot V-clic clone

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: Benzineverbruik AGM caferacer versus Hanway RAW50

Bericht#6 » 29 sep 2020, 08:57

Brommer Sym Jet 14.
Euro 4.
Tankinhoud 7,5 ltr.
Na 2300 km gemiddeld verbruik 1:45 en tank ook E5.
Na 1500 km fabrieksafstellingen gewijzigd en loopt nu 57 km/uur. :thumbsup:
0 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
Marco058
Berichten: 29

Re: Benzineverbruik AGM caferacer versus Hanway RAW50

Bericht#7 » 16 okt 2020, 11:51

Brommer: Hanway RAW 50 EURO4 (2020)
Kilometers: 309
Liters: +-7.3
Verbruik: 1:42
Begrenst: 55km/h op de teller
Gebruik: Lange ritten op snelheden net boven de 50. Altijd onder de begrenzer. Veel/vol gas bij het optrekken en in de bebouwde kom.
0 x
- Hanway RAW 50
- Chinese Peugeot V-clic clone

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Benzineverbruik AGM caferacer versus Hanway RAW50

Bericht#8 » 16 okt 2020, 18:08

Brommer: Skyteam Scrambler 50 EURO4 (2019)
Kilometers: 284
Liters: 9.15
Verbruik: 1:31
Begrenst: nee
Tandwielverhouding: standaard
Gebruik: korte ritten woon werk (9km). Vol gas bij het optrekken, trekt erg snel op. Netjes met het verkeer mee, maar bij vrij baan voluit tegen de begrenzing aan. Laat voor elke rit de brommer 5 a 10 minuten opwarmen, zal niet veel benzine kosten maar toch.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Benzineverbruik AGM caferacer versus Hanway RAW50

Bericht#9 » 18 okt 2020, 10:24

Als ik wat praktijkervaringen lees, lijken schakelbrommers niet echt zuiniger dan scooters. Doordat je een schakelbrommer makkelijker laagtoerig kan rijden dan een scooter, had ik ze eigenlijk wel iets zuiniger verwacht.

Mijn Agility rijdt bijvoorbeeld 1:40 en ik rij voornamelijk korte stukjes in de stad. Op langere afstanden kan hij nog zuiniger rijden.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Benzineverbruik AGM caferacer versus Hanway RAW50

Bericht#10 » 18 okt 2020, 12:16

Maar ik denk ook dat als je laagtoerig rijd je wel degelijk heel zuinig kan rijden. Voor wie van snelheid houd is dat dan niet zo leuk om net of onder het nominaal toerental te brommen.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Social Media

   

Terug naar “Alles over 50cc Schakelbrommers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer